SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Uczniowie niewiele wiedzą o HIV AIDS

Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych w Polsce mają niewystarczającą wiedzę na temat profilaktyki HIV/AIDS oraz dróg przenoszenia się wirusa HIV

Sytuacja wygląda dużo lepiej, jeśli chodzi o nauczycieli przedmiotu "Wychowanie do życia w rodzinie" (WDŻR), którzy powinni tę wiedzę przekazywać - wynika z badania Zbigniewa Izdebskiego, zrealizowanego przez TNS OBOP na zlecenie Stowarzyszenia "PRO-ECPAT"*.

"Fakt, że jesteśmy świadomi istnienia HIV, nie oznacza jeszcze, że mamy dobrą wiedzę. Dopiero stopień znajomości informacji na temat dróg przenoszenia się wirusa pozwala uzyskać miarodajną ocenę realnego poziomu wiedzy w tym zakresie. Z naszych badań wynika, że ta wiedza wśród polskiej młodzieży jest bardzo niska. Wyniki są tym bardziej niepokojące, że w ostatnim czasie wzrasta w Polsce liczba zakażeń wirusem HIV w grupie młodych osób o orientacji heteroseksualnej" - komentuje prof. Zbigniew Izdebski, autor badania.

W celu określenia poziomu wiedzy użyto w ankiecie stwierdzeń na temat HIV/AIDS, standardowo wykorzystywanych w badaniach WHO/UNAIDS (międzynarodowe organizacje zajmujące się problematyką zdrowia i HIV/AIDS). Zgodnie z zaleceniami WHO/UNAIDS za trzy główne drogi zakażenia przyjęto: niestosowanie czystych igieł i strzykawek, niestosowanie prezerwatywy podczas stosunków płciowych oraz współżycie z wieloma partnerami. Zarazem znajomość przynajmniej dwóch z tych trzech dróg przenoszenia się wirusa uznawane jest za główny wskaźnik wiedzy o zapobieganiu HIV/AIDS. Dla badanej grupy uczniów wartość tego wskaźnika wynosi 0,76, co oznacza,  że 76% pytanych uczniów zna przynajmniej 2 z 3 dróg przenoszenia się wirusa. Dla nauczycieli WDŻR wartość tego wskaźnika wynosi 0,94 (94% badanych nauczycieli zna przynajmniej 2 z 3 dróg przenoszenia się wirusa).
 
Jeśli spojrzymy na poziom wiedzy w zależności od typu szkoły ponadgminazjalnej do jakiej uczęszcza młodzież, to najniższy wskaźnik wiedzy mają uczniowie szkół zawodowych. Tu jedynie co drugi uczeń (56%) potrafi prawidłowo wskazać przynajmniej dwa z trzech sposobów zabezpieczenia się przed zakażeniem HIV. Natomiast odsetek osób z pozostałych typów szkół ponadgimnazjalnych, posiadających odpowiednią wiedzę jest na podobnym poziomie: 74% w technikach, 76% w liceach profilowanych oraz 81% w liceach ogólnokształcących.

Jeśli chodzi o poszczególne stwierdzenia wskaźnika WHO to rozkład procentowy jest następujący:
" 72% uczniów i 93% nauczycieli WDŻR poprawnie twierdzi, że można uniknąć zakażenia HIV, jeżeli będzie się współżyło z jednym, wiernym i niezakażonym partnerem,
" 65% uczniów i 72% nauczycieli WDŻR poprawnie twierdzi, że można uniknąć zakażenia HIV, jeżeli będzie się używać prezerwatyw podczas stosunków płciowych,
" 74% uczniów i 91% nauczycieli WDŻR poprawnie twierdzi, że można uniknąć zakażenia HIV, jeżeli będzie się upewniać, że każdy zastrzyk jest wykonywany czystą igłą i strzykawką.
 
Można przypuszczać, że właśnie dlatego, iż uczniowie nie mają wystarczającej wiedzy na temat HIV/AIDS, najczęściej wskazywanym przez nich tematem, który powinien być poruszany podczas lekcji "Wychowanie do życia w rodzinie" jest właśnie wiedza na temat skutecznej profilaktyki HIV/AIDS oraz innych infekcji przenoszonych drogą płciową - twierdzi tak 84% badanych. Drugim z najczęściej wymienianych przez nastolatków tematów jest wiedza dotycząca ochrony przed niepożądaną ciążą (82%)

Nauczyciele WDŻR najczęściej wskazują natomiast na zagadnienia wiążące się z dostarczeniem młodzieży informacji o budowaniu dobrych relacji między partnerami (96%). Dopiero w dalszej kolejności wymieniają tematykę związaną z profilaktyką HIV/AIDS (90%).

Badanie młodzieży zrealizowano w ramach projektu badawczego Państw Regionu Morza Bałtyckiego "Baltic Sea Regional Study on Adolescent Sexuality" pod auspicjami Council of the Baltic Sea States Cooperation on Children at Risk. Badanie przeprowadzano w terminie 19.04.2004 r. - 13.05.2004 r., na reprezentatywnej próbie 250 szkół ponadgimnazjalnych wśród uczniów II klas przy pomocy ankiety wypełnianej samodzielnie.
Badanie nauczycieli przeprowadzono w terminie 19.04.2004 r. - 13.05.2004 r., wśród 731 nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych przy pomocy ankiety wypełnianej samodzielnie.

Dołącz do dyskusji: Uczniowie niewiele wiedzą o HIV AIDS

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl