W 2005 roku w Polsce będzie 10 milionów internautów
Interactive Advertising Bureau Polska (IAB) podsumowało funkcjonowanie rynku internetowego w 2004 roku
Z prezentowanych danych wynika, że był on rekordowy pod wieloma względami. Po raz pierwszy w historii w ciągu 12 miesięcy liczba nowych internautów wzrosła o ponad 1,5 miliona osób. IAB ocenia, że na koniec 2005 roku w naszym kraju będzie już co najmniej 10 milionów internautów. Polska jest na trzecim miejscu w Unii Europejskiej pod względem dynamiki przyrostu nowych internautów. W ciągu ostatnich czterech lat ich liczba podwoiła się.
Bardzo dobre wyniki zanotował polski rynek reklamy internetowej. Jego wartość wzrosła w 2004 roku o 65% w stosunku do roku 2003 i wyniosła 87 milionów złotych netto. Internet był najszybciej rozwijającym się sektorem rynku reklamowego w Polsce. IAB podkreśla, że w 2005 roku osiągnięcie podobnego wzrostu może być trudne. Niemniej prognoza wzrostu nakładów na reklamę online przewiduje wzrost nakładów o 35-40%.
W 2004 roku wszyscy główni gracze na rynku reklamy internetowej zanotowali znaczący wzrost przychodów z reklamy. Nakłady na reklamę internetową
w Polsce stanowiły w 2004 roku jedną czwartą wydatków jakie przedsiębiorcy wydali na reklamę radiową. Według oceny IAB ta tendencja utrzyma się. Podobne zmiany miały już miejsce na innych rynkach europejskich. W Wielkiej Brytanii nakłady firm na reklamę internetową od kilku lat stale rosną i w 2004 roku okazały się wyższe niż nakłady na reklamę radiową.
Coraz więcej firm zaczyna aktywnie wykorzystywać sieć do promocji i sprzedaży swoich produktów. Liczba przedsiębiorstw reklamujących się w Internecie wzrosła w 2004 roku o 45%. Obecnie już kilka tysięcy firm korzysta z tej formy promocji i sprzedaży. W dalszym ciągu wiodącym sektorem gospodarki, który inwestuje pieniądze na reklamę w Internecie jest branża finansowa (27% całości wydatków na reklamę online), na drugim miejscu znajduje się branża telekomunikacyjna (20%), a na dalszych pozycjach FMCG (15%) oraz transportowa (12%). Znaczący udział w wydatkach na reklamę internetową mają firmy z pozostałych sektorów gospodarki, takich jak edukacja, kultura i rozrywka oraz usługi (stanowią razem już 20%). Dynamicznie rozwijał się także handel internetowy - polski rynek e-commerce b2c osiągnął wartość około 1 miliarda złotych.
Interactive Advertising Bureau działa na polskim rynku interaktywnym, technologicznym i reklamowym od 2000 roku. Wśród członków stowarzyszenia znajdują się portale internetowe, sieci reklamowe, agencje interaktywne, domy mediowe, firmy badawcze oraz osoby reprezentujące pozostałe dziedziny tej branży. Jednym z ważniejszych zadań stowarzyszenia jest szeroko pojęta edukacja rynku w zakresie metod wykorzystania Internetu. IAB ma za zadanie informować o jego potencjale reklamowym, pokazywać skuteczne rozwiązania, tworzyć i prezentować standardy jakościowe, uświadamiać klientom, czego powinni oczekiwać od tego medium i od rynku usług internetowych oraz jakie wymagania powinni stawiać agencjom, świadczącym te usługi. Działania stowarzyszenia mają tworzyć forum prezentacji najnowszych światowych publikacji, dotyczących efektywnego wykorzystania Internetu.
Dołącz do dyskusji: W 2005 roku w Polsce będzie 10 milionów internautów