Więcej pracowników w agencjach, mniej w domach mediowych. Pensje nie rosną
Zatrudnienie w agencjach marketingowych wzrosło w ostatnim roku z 57 do 66 osób, ale wynagrodzenie podwyższono tylko dla 25 proc. stanowisk. Natomiast średnia liczba pracowników domu mediowego zmalała ze 101 do 91. Jakie są przeciętne wynagrodzenia na poszczególnych stanowiskach?
Tegoroczne badanie Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR objęło 70 stanowisk w agencjach reklamowych, 45 w domach mediowych oraz 18 dla stanowisk w agencjach eventowych, które po raz pierwszym zostały uwzględnione w badaniu. Spośród 96 stanowisk, dla 41 odnotowano wzrost średniej płacy rynkowej w ciągu ostatniego rokiem, natomiast dla 55 - spadek.
Jeśli chodzi o agencje marketingowe, to na 27 stanowiskach średnie wynagrodzenia wzrosły, na 4 nie zmieniły się, na 28 zmalały. Mediana liczby zatrudnionych w agencjach reklamowych zwiększyła się w ciągu roku z 57 do 66, a średnia arytmetyczna - z 65 na 75. 26 proc. pytanych agencji nie planuje zmian zatrudnienia przez najbliższy rok, 37 proc. zamierza powiększyć swoje zespoły, natomiast 21 proc. firm szykuje cięcia zatrudnieni. Te prognozy są mniej optymistyczne niż w poprzednich latach.
W przypadku 37 stanowisk w domach mediowych wzrosty wynagrodzenia nastąpiły dla 14, spadki - dla 19, a stagnacja - na 4. Średnia liczba zatrudnionych pracowników zmalała ze 101 do 91. Przez najbliższych 12 miesięcy 60 proc. badanych domów nie zamierza zmieniać poziomu zatrudnienia, 30 proc. przewiduje wzrost, żadna z firm nie planuje spadku. Jednak i te prognozy są znacznie mniej optymistyczne niż w latach ubiegłych i mogą świadczyć o przewidywaniu przez pracodawców dalszej stagnacji na rynku.
Wśród agencji eventowych 60 proc. zwiększyło w ostatnim roku swoje zatrudnienie, co świadczy o dobrej koniunkturze na tego typu usługi. Jednak prognozy na najbliższy rok są zdecydowanie gorsze: aż 80 proc. firm deklaruje jedynie utrzymanie obecnego poziomu zatrudnienia.
Badanie objęło również oszacowanie przeciętnych stawek godzinowych i wynagrodzeń rocznych netto na poszczególnych stanowiskach. Zestawienia tych stawek znajdują się na kolejnej podstronie.
Dołącz do dyskusji: Więcej pracowników w agencjach, mniej w domach mediowych. Pensje nie rosną