SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Wirtualna Polska dostanie 100 mln zł dywidendy od swoich mediów

Spółka zależna holdingu Wirtualna Polska odpowiadająca za biznes mediowo-reklamowy osiągnęła w ub.r. wzrost przychodów o 22 proc. i 147,8 mln zł zysku netto, z którego 100 mln zł przeznaczono na dywidendę - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

Przychody sprzedażowe spółki Wirtualna Polska Media zwiększyły się w ub.r. z 403,08 do 491,74 mln zł. - Była to kontynuacja trendu wzrostowego rozpoczętego w drugim półroczu 2020, spowodowanego m.in. przyspieszeniem procesu cyfryzacji społeczeństwa oraz upowszechnieniem się pracy zdalnej - opisano w jej sprawozdaniu.

Firma zarządza przede wszystkim zarabiającymi z reklam serwisami opartymi na treściach dziennikarskich, na czele z portalami WP.pl, o2.pl, Money.pl i Pudelek.pl.

Gotówkowe przychody reklamowe Wirtualna Polska Media poszły w górę z 387,02 do 467,15 mln zł, a wpływy barterowe - z 16,06 do 24,59 mln zł. Spółka urosła w podobnym tempie jak cały polski rynek reklamy internetowej, który według danych Publicis Groupe zwiększył się w ub.r. o 21,8 proc. do 4,49 mld zł, wyprzedzając reklamę telewizyjną.

Natomiast według badania IAB AdEx, zaliczającego do reklamy internetowej także segment ogłoszeń (tam silną pozycję mają m.in. grupa OLX i Grupa Pracuj), wartość rynku poszła w górę o 20 proc., z 5,2 do 6,24 mld zł.

Do Wirtualnej Polski należy też szereg przejętych w ostatnich latach platform e-commerce, m.in. Wakacja.pl, Nocowanie.pl, Domodi.pl, Homebook.pl, Totalmoney.pl Superauto.pl, Extradom.pl, a także nadawana naziemnie Telewizja WP (jej brokerem reklamowym jest Polsat Media). W ub.r. grupa kapitałowa osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych z 632,29 do 872,24 mln zł i zysku netto z 78,52 do 182,7 mln zł.

Serwisy i aplikacje internetowe firmy w czerwcu br. odwiedziło 21,98 mln użytkowników (czyli 73,87 proc. wszystkich polskich internautów), każdy korzystał z nich średnio 2 godziny, 26 minut i 42 sekundy (według badania Mediapanel).

Ponad 100 mln zł na usługi obce i pracowników

Po stronie kosztowej Wirtualna Polska Media zdecydowanie największymi pozycjami są usług obce (w ub.r. wydatki na nie zwiększyły się ze 109,32 do 121,61 mln zł) oraz wynagrodzenia i świadczenia pracownicze (wzrost z 83,23 do 106,7 mln zł).

Natomiast koszty amortyzacji zmalały z 65,33 do 63,01 mln zł (przy czym te dotyczące licencji programowych wzrosły z 4,44 do 4,59 mln zł), a zużycia materiałów i energii - z 3,83 do 3,68 mln zł). W lipcu ub.r. spółka za 12,4 mln zł kupiła farmę fotowoltaiczną na Dolnym Śląsku o łącznej mocy 3 MW.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Pozostałe przychody operacyjne poszły w górę z 1,51 do 8,86 mln zł, a wpływy finansowe - z 3,11 do 13,09 mln zł (głównie dzięki 9,8 mln zł w ub.r. z aktualizacji wyceny pozostałych aktywów finansowych i zobowiązań inwestycyjnych).

Za to wydatki finansowe zmalały z 30,97 do 16,99 mln zł (w 2020 roku 11,21 mln zł wyniosły koszty aktualizacji wartości aktywów finansowych, a 2,41 mln zł koszty ujemnych różnic kursów walut).

Kilka spółek zostało przejętych przez holding za pośrednictwem Wirtualna Polska Media. Na koniec ub.r. firma miała udziały wycenione na 192 mln zł, z czego 83,8 mln zł przypadało na 100 proc. walorów Wakacje.pl, 35,8 proc. na 75 proc. udziałów Nocowanie.pl, 32,9 proc. na Money.pl, a po 18,3 mln na Netwizor (to spółka zarządzająca platformą WP Pilot) i 51 proc. udziałów Domodi.

W marcu br. zapowiedziano, że Wirtualna Polska Media wchłonie Domodi. Połączenie, które zostanie sfinalizowane w bieżącym kwartale, będzie polegać na „przeniesieniu na WPM S.A. wyspecjalizowanej działalności reklamowej i uzyskanie przez korzyści ekonomicznych obejmujących konsolidację działalności reklamowej, dotyczącej branży odzieży, obuwia i akcesoriów”.

Rekordowa dywidenda dla Wirtualnej Polski

Zysk operacyjny Wirtualna Polska Media zwiększył się ze 133,47 do 187,52 mln zł, a zysk netto - z 94,42 do 147,83 mln zł, przy wzroście kwoty zapłaconego podatku dochodowego z 11,2 do 35,79 mln zł.

Jedynym udziałowcem spółki jest Wirtualna Polska Holding. Z jej zeszłorocznego zysku netto otrzyma 100 mln zł dywidendy: 40 mln zł wypłacono do 11 lipca, a 60 mln zł zostanie przekazane najpóźniej 6 października. Natomiast 47,83 mln zł zasili kapitał zapasowy.

W ub.r. Wirtualna Polska Media wypłaciła swojemu właścicielowi 90 mln zł dywidendy (a 4,42 mln zł z zysku przeznaczono na kapitał zapasowy), w 2020 roku 71,48 mln zł zysku w całości przekazano na kapitał zapasowy, rok wcześniej 24,5 mln zł poszło na dywidendę, a 21,07 mln zł na kapitał zapasowy, natomiast w 2018 roku cały zysk (22,06 mln zł) zasilił kapitał zapasowy.

W 2016 roku przychody Wirtualna Polska Media wyniosły 291,6 mln zł, w kolejnych latach sukcesywnie rosły, także w obciążonym wybuchem epidemii 2020 roku, gdy zwiększyły się z 371,4 do 403,1 mln zł.

Cały holding Wirtualna Polska w pierwszym kwartale br. zanotował wzrost przychodów o 19,1 proc. do 213,15 mln zł i zysku netto z 27,29 do 45,1 mln zł. W połowie lipca z zeszłorocznego zysku wypłacił 35,32 mln zł dywidendy, po 1,20 zł na akcję.

Firma ze swoją usługą reklamową WPartner jest obecna już na pięciu rynkach zagranicznych, w br. chce też rozwijać WP Ads. Na początku kwietnia uzgodniła pośrednie przejęcie za 20 mln zł ok. 12 proc. udziałów firmy Restaumatic oferującej w modelu SaaS system do obsługi zamówień, sprzedaży i zarządzania restauracjami.

Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska dostanie 100 mln zł dywidendy od swoich mediów

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
bida z nędzą
tymczasem rasp walczy aby wyjść chociaż na zero
0 0
odpowiedź
User
Konkurencja
Wynik cudo. Gratulacje
0 0
odpowiedź