SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Wirtualna Polska szykuje rekordową dywidendę. Wpływy 24 proc. w górę do 1,08 mld zł

W ub.r. przychody holdingu Wirtualna Polska zwiększyły się o 23,6 proc. do 1,08 mld zł, a tylko w czwartym kwartale dynamika wyniosła 30 proc. W efekcie przejęć podwoił się pion turystyczny firmy, zmalała natomiast jej rentowność. WP zamierza wypłacić 73,2 mln zł dywidendy, najwięcej w swojej historii.

Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski (fot. materiały prasowe) Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski (fot. materiały prasowe)

Całoroczne przychody holdingu Wirtualna Polska z reklam i subskrypcji zwiększyły się o 14,4 proc. do 624,62 mln zł (te gotówkowe wyniosły 595,05 mln zł), a skorygowany zysk EBITDA segmentu wzrósł z 251,23 do 282,33 mln zł.

- Wewnętrznie liczyliśmy na więcej, ale problemy świata e-commerce nie są obojętne dla rynku reklamy - przyznał w liście do akcjonariuszy prezes firmy Jacek Świderski. W czwartym kwartale wpływy reklamowe i subskrypcyjne urosły o 25,8 proc. do 213,79 mln zł, a skorygowana EBITDA wyniosła 92,08 mln zł.

Subskrypcje oprócz WP Pilot ze streamingiem stacji telewizyjnych oferują dwie platformy, w które Wirtualna Polska zainwestowała w drugiej połowie ub.r. Za ponad 12,6 mln zł kupiła 40 proc. udziałów spółki zarządzającej platformą crowdfundingową Patronite, dokupiła też ponad 50 proc. akcji Audioteki, inwestując w nią łącznie 95,3 mln zł.

- W Polsce stawialiśmy na inwestycje w redakcję i technologię, które według nas są powodem naszych ponad rynkowych wzrostów na rynku reklamy. Jedną z takich inwestycji jest panel WP Ads do samodzielnego zarządzania kampaniami reklamowymi, w którym zarejestrowało się już 700 klientów. Stale rośnie też liczba kampanii, które są w ten sposób realizowane, co warto podkreślić - również poza powierzchniami WP, czyli na powierzchniach naszych partnerów - opisuje Świderski w komunikacie.

Turystyka WP z zagranicznym przejęciem

Segment turystyczny Wirtualnej Polski zwiększył przychody w ub.r. o prawie 90 proc. do 242,77 mln zł, a w czwartym kwartale wzrost sięgnął 110 proc. (z 29 do 61,14 mln zł). W dużej mierze wynika to ze sfinalizowanego na początku listopada przejęcia za ok. 83 mln euro węgierskiej firmy Szallas, właściciela platform turystycznych do rezerwacji zakwaterowania na Węgrzech oraz w Czechach, Rumunii, Polsce i Chorwacji. Do WP od kilku lat należą już polskie platformy Wakacje.pl i Nocowanie.pl.

- Pokładamy duże nadzieje w projekcie budowy championa Europy Środkowo-Wschodniej w obszarze turystyki krajowej, gdyż nawet w pierwszym kwartale 2023 roku, mimo trudnej sytuacji makroekonomicznej, zespół Szallas osiągnął aż 23 proc. wzrostu wartości rezerwacji - zaznaczył Świderski.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Pion finansów osobistych holdingu (obejmujący m.in. Totalmoney i Superauto) zwiększył całoroczne wpływy o 29,8 proc. do 171,03 mln zł i skorygowany zysk EBITDA z 24,95 do 30,02 mln zł).

Natomiast pozostałe linie biznesowe Wirtualnej Polski (m.in. Extradom, Homebook) zanotowały spadek przychodów o 34,8 proc. do 49,22 mln zł, a ich skorygowany wynik EBITDA pogorszył się z 3,89 mln zł zysku do 2,19 mln zł straty. W grudniu ub.r. Wirtualna Polska za 20,9 mln zł przejęła 44,5 proc. udziałów sklepu internetowego Selsey z meblami, wyposażenie wnętrz i akcesoriami ogrodowymi. Wniosła do niego aportem Homebooka, wycenionego na 12 mln zł.

Skorygowany zysk EBITDA firmy zwiększył się w ub.r. z 307,81 do 371,35 mln zł, a zysk operacyjny z 227,59 do 239,59 mln zł. Znacznie gorszy wyniki finansowy niż przed rokiem (8,17 mln zł straty zamiast 4,17 mln zł zysku) przełożył się natomiast na spadek zysku netto ze 187,8 do 178,32 mln zł.

Rentowność Wirtualnej Polski obniżyły też wyższe koszty amortyzacji. W czwartym kwartale wzrosły z 21,7 do 32,99 mln zł, a wynik finansowy pogorszył się o 20,25 mln zł. W konsekwencji zysk operacyjny zmalał z 71,01 do 63,15 mln zł, a zysk netto z 62,94 do 34,88 mln zł.

73 mln zł na dywidendę

Zarząd Wirtualnej Polski zaproponował, żeby z zeszłorocznego zysku spółka wypłaciła 73,2 mln zł (po 2,50 zł na akcję), a resztę przeznaczyła na kapitał zapasowy.

Termin ustalenia prawa do dywidendy wyznaczono na 4 lipca, a jej wypłatę na 11 lipca. Propozycję pozytywnie oceniła rada nadzorcza spółki.

- Proponowany podział zysku oznacza przeznaczenie na wypłatę dywidendy kwoty zgodnej z polityką dywidendową spółki przyjętą w dniu 20 grudnia 2016 roku, z której wynika że zarząd spółki będzie wnioskował do walnego zgromadzenia o wypłatę dywidendy na poziomie powyżej 1 złoty na jedną akcję, jednakże nie więcej niż 70% skonsolidowanego zysku netto grupy kapitałowej spółki wykazanego w sprawozdaniu finansowym za dany rok obrotowy - zaznaczono w komunikacie giełdowym.

Będzie to rekordowa dywidenda od debiutu giełdowego Wirtualnej Polski w 2015 roku. Dotychczas firma wypłaciła maksymalnie 45,3 mln zł dywidendy, po 1,25 zł na akcję (w 2021 roku). Natomiast w ub.r. przekazała akcjonariuszom 35,32 mln zł, po 1 zł na akcję.

Głównymi akcjonariuszami Wirtualnej Polski są członkowie jej zarządu: Jacek Świderski (ma akcje stanowiące 12,92 proc. kapitału), Michał Brański (12,91 proc.) i Krzysztof Sierota (12,9 proc.). Posiadane przez nich walory dają łącznie 56 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.

Przy kursie 103,80 zł z zamknięcia środowej sesji giełdowej wycena Wirtualnej Polski wynosiła 3 mld zł. Przez ostatnie 12 miesięcy akcje staniały o 6,6 proc., w dołku z czerwca ub.r. kosztowały poniżej 80 zł.

Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska szykuje rekordową dywidendę. Wpływy 24 proc. w górę do 1,08 mld zł

15 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
UN
Te pieniądze sie im po prostu należą !
12 6
odpowiedź
User
PK
Trzeba się podzielić zyskiem z akcjonariuszami, a o pracownikach jak zwykle zapomnieli. Zawsze można trochę na nich oszczędzić i dywidenda będzie większa...
0 0
odpowiedź
User
Marcel
Podziwiam ludzi wchodzących na WP. Przecież to jeden wielki słup reklamowo - propag@ndowy.
0 0
odpowiedź