Wirtualna Polska stawia na sprzedaż mebli. Kupiła 44 proc. udziałów Selsey
Spółka Wirtualna Polska Media, należąca do holdingu Wirtualna Polska, sfinalizowała kupno ok. 44,5 proc. udziałów platformy e-commerce Selsey za 32,9 mln zł, z czego 12 mln zł to wartość 100 proc. udziałów firmy Homebook.
W komunikacie Wirtualnej Polski opisano, że „WP Media zawarła przyrzeczoną umowę sprzedaży udziałów, na podstawie której nabyła 51 udziałów stanowiących 12,8 proc. w kapitale zakładowym Selsey za cenę 6,0 mln zł”.
Ponadto WP Media objęła 229 udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Selsey w zamian za 14,9 mln zł wkładu pieniężnego oraz wkład niepieniężny w postaci aportu należących do niej 100 proc. udziałów spółki Homebook wycenionych na 12 mln zł.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Transakcja została sfinansowana w części gotówkowej ze środków własnych Wirtualnej Polski, po uzyskaniu zgody prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz banki kredytujące holding Wirtualna Polska.
Inwestycję uzgodniono w połowie października. - Tylko w Polsce rynek w kategorii „dom i ogród” wart jest ok. 40 mld złotych. Ponad 20 proc. tej wartości wydawana jest w internecie, co sprawia, że jest to jedna z największych kategorii w zakupach online, z udziałem wyższym niż w większości krajów na zachodzie Europy. Dla Wirtualnej Polski to też inwestycja w ciągle nową dla nas część rynku e-commerce, taką, gdzie fizycznie sprzedajemy produkty. Jako inwestor mniejszościowy zyskujemy możliwość pozyskania od założyciela Selsey nowych dla nas kompetencji logistycznych i operacyjnych - komentował Aleksander Kusz, wiceprezes ds. e-commerce w holdingu Wirtualna Polska.
Selsey w sprawozdaniach holdingu Wirtualna Polska będzie klasyfikowany jako jednostka stowarzyszona podlegająca konsolidacji metodą praw własności.
- Celem fuzji Selsey i Homebook jest połączenie tego, co w obu spółkach jest najlepsze. Z jednej strony Homebook wnosi kompetencje marketingowe oraz technologiczne, dzięki którym od lat inspiruje Polaków jak wyposażyć wnętrze domu. Z drugiej mamy zaplecze produktowe, logistyczne oraz operacyjne, które posiada Selsey - wyliczył Patryk Dżus, prezes Homebooka.
Selsey to sklep internetowy oferujący meble, wyposażenie wnętrz, dekoracje i akcesoria ogrodowe. Działa od prawie 10 lat, jest obecny także za granicą, m.in. we Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii i Włoszech.
W komunikacie Wirtualnej Polski podano, że w roku finansowym zakończonym w czerwcu br. Selsey zanotował ok. 118 mln zł przychodów i stratę EBITDA (nie poinformowano, ile wyniosła). Spółka zatrudnia ponad 170 osób, ma też dwa salony stacjonarne (w Warszawie i Wrocławiu).
- Selsey już dzisiaj jest synonimem pięknych mebli w bardzo atrakcyjnych cenach. Jednak pozyskanie tak dużego i stabilnego inwestora otwiera przed spółką zupełnie nowe możliwości. Pozwala nam na rozwój technologiczny, ale i realizację planów akwizycyjnych oraz rozszerzenie własnych kolekcji mebli. Możemy też zaprosić do współpracy kolejnych producentów i partnerów biznesowych, dzięki czemu nasza oferta dla użytkowników będzie jeszcze bardziej atrakcyjna - opisuje Mirosław Mikołajczak, właściciel i założyciel Selsey.
Homebook ze stratą
W ub.r. Homebook, oferujący produkty wnętrzarskie, dekoracyjne, AGD i RTV, zanotował 9,5 mln zł przychodów i 1,7 mln zł straty netto. W sprawozdaniu Wirtualnej Polski uzasadniono to wzrostem kosztów pozyskania ruchu, który negatywnie przełożył się na marże i możliwości skalowania przychodów poprzez Facebooka i Google.
W bilansie holdingu wartość pionu wnętrzarskiego, który w całości stanowi Homebook, zmniejszono o 2,87 mln zł do 9,8 mln zł. Na koniec ub.r. spółka Homebook zatrudniała 50 pracowników etatowych i miała 9 współpracowników.
Wirtualna Polska spółkę Domodi, do której należały wówczas platformy Homebook i odzieżowe Domodi, przejęła w kilku etapach. 51 proc. udziałów kupiła za 15 mln zł, dalsze 35 proc. (w międzyczasie Domodi przejęło platformę Allani) - wiosną 2018 roku za 85 mln zł, a pozostałe 14 proc. - kilka miesięcy później za 33,4 mln zł.
Seria przejęć Wirtualnej Polski
Na początku kwietnia Wirtualna Polska uzgodniła pośrednie przejęcie za 20 mln zł ok. 12 proc. udziałów firmy Restaumatic oferującej w modelu SaaS system do obsługi zamówień, sprzedaży i zarządzania restauracjami.
W połowie sierpnia Wirtualna Polska za ponad 12,6 mln zł kupiła 40 proc. udziałów spółki zarządzającej platformą crowdfundingową Patronite. Natomiast w połowie września spółka zależna holdingu podpisała umowę kupna 100 proc. akcji węgierskiej firmy Szallas, do której należy grupa platform turystycznych w Czechach, Rumunii, Polsce i na Węgrzech. Szallas została wyceniona, wraz z posiadaną gotówką, na 82 mln euro.
Pod koniec września należąca do holdingu Wirtualna Polska spółka Stacja Służew dokupiła ponad 50 proc. akcji Audioteki, inwestując w nią łącznie 95,3 mln zł. Natomiast na początku listopada spółka zależna holdingu Wirtualna Polska sfinalizowała kupno 100 proc. akcji węgierskiej spółki Szallas za łącznie ok. 83 mln euro. Transakcję ogłoszono w połowie września.
Szallas jest właścicielem platform turystycznych do rezerwacji zakwaterowania na Węgrzech oraz w Czechach, Rumunii, Polsce i Chorwacji. Jego witryny łącznie oferują prawie 90 tys. obiektów noclegowych, a od lipca ub.r. do czerwca br. użytkownicy dokonali ponad 1 mln rezerwacji. Szallas wygenerował w tym okresie 6,6 mln euro zysku EBITDA. Do przejętej firmy należą m.in. polskie Noclegi.pl, węgierskie Utazok.hu, czeskie Hotel.cz i Online Holding oraz rumuński Travelminit International.
Równocześnie Wirtualna Polska kupiła 100 proc. udziałów spółki Mediapop wydającej m.in. Jastrzabpost.pl, Pysznosci.pl, Genialne.pl i Popularne.pl, płacąc 28 mln zł (plus ewentualnie 9 mln zł).
W trzecim kwartale br. przychody grupy kapitałowej Wirtualna Polska zwiększyły się o 20,3 proc. do 270,9 mln zł, a zysk netto zmalał z 54,87 do 50,76 mln zł. Jej spółka zależna Wakacje.pl osiągnęła dwucyfrowy wzrost sprzedaży w porównaniu z trzecim kwartałem 2019 roku.
Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska stawia na sprzedaż mebli. Kupiła 44 proc. udziałów Selsey
Dalej kupione od Wegrow serwisy za 400mln zlotych??? kto to finansuje?? matko bosko!
Bedzie o tym glosno jak pierdzielnie.
spoko przejęli firmę ze stratą i 250 osobami...rozkręci się xD