Wizja rynku detalicznego przyszłości według Microsoft i Eurocash
Eurocash i Microsoft wraz z partnerami technologicznymi przedstawili podczas Kongresu Przedsiębiorców Polskiego Handlu wizję rynku detalicznego przyszłości - „Detalista 4.0”. Pokazano rozwiązania technologiczne, dzięki którymi właściciel niezależnego sklepu spożywczego będzie sprawniej nim zarządzać, kupujący będą mieć wysoką jakość robienia zakupów, a producenci - zyskają jak najlepsze dotarcie ze swoją ofertą do finalnego odbiorcy.
Detalista 4.0 to gama najnowocześniejszych rozwiązań, dzięki którym właściciele sklepów mogą dokładnie poznać swoich klientów i precyzyjnie odpowiedzieć na ich potrzeby.
- W przedstawionym koncepcie Detalista 4.0 na pierwszym miejscu stoją klienci, ich potrzeby i rosnące oczekiwania w cyfrowej erze. Detalista 4.0 to coś więcej niż wizja. Już teraz istnieje wiele rozwiązań dostępnych dla właścicieli sklepów które wpływają na zwiększenie zaangażowania i lojalności klientów, a także efektywność operacyjną. Technologie, które zmieniają rynek, takie jak przetwarzanie w chmurze, sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe, Big Data i Internet Rzeczy, już teraz mogą być wsparciem dla właściciela sklepu w Polsce – powiedział Mark Loughran, dyrektor generalny polskiego oddziału Microsoft.
Wizja „Detalisty 4.0” – zatowarowanie
Narzędzia służące usprawnieniu procesu zatowarowania powstały w ścisłej współpracy z detalistami i firmami dostarczającymi rozwiązania technologiczne.
Właściciel sklepu małoformatowego, współpracujący z Eurocash obecnie ma do swojej dyspozycji nowoczesną platformę e-commerce B2B – eurocash.pl, z której można korzystać zarówno w wersji online, jak i mobile. Platforma umożliwia błyskawiczne zamówienie produktów do sklepu również przy użyciu smartfona. eurocash.pl zapewnia także dostęp do wiedzy o lokalnym rynku, w tym danych demograficznych pozwalających na dostosowanie asortymentu do struktury wiekowej otoczenia sklepu, rankingów najlepiej sprzedających się produktów i podglądu gazetek promocyjnych konkurencji. Jest to też „ucząca się” zachowań użytkownika wyszukiwarka towarów, inteligentne listy zakupowe, informacje o kampaniach telewizyjnych największych producentów FMCG czy możliwość zamawiania produktów bezpośrednio z interaktywnej gazetki promocyjnej.
Przedsiębiorca prowadzący sklep ma również możliwość sprofilowania swojej oferty pod konkretnych klientów. Takiego rozwiązania nie mają duże sieci dyskontów i hipermarketów, które sprzedają zazwyczaj te same produkty we wszystkich swoich placówkach. eurocash.pl Market to platforma marketplace, która docelowo da właścicielowi sklepu dostęp do ponad pół miliona produktów.
Półka w sklepie „Detalisty 4.0”
Nowe technologie w handlu, które wykorzystują rozwiązania oparte o chmurę obliczeniową, Internet Rzeczy, mechanizmy sztucznej inteligencji czy uczenia maszynowego pozwalają na skuteczniejsze dotarcie do klientów. Podczas prezentacji platformy Microsoft zapewniał, że w przyszłości możliwa będzie analiza rotacji produktów na półkach wyróżniających się kategorii i produktów, która będzie dawać szansę lepszego dostosowania asortymentu sklepów do profilu odwiedzających go klientów. Analiza demograficzna i sposób interakcji poszczególnych grup z produktami pozwoli lepiej dostosować ofertę sklepu do indywidualnych potrzeb klienta.
Microsoft pokazał wizję inteligentnego sklepu, który rozpoznaje konsumenta i potrafi wchodzić z nim w interakcję. Przykładem może być inteligentny regał wyposażony w czujniki i kamery, dzięki któremu właściciel sklepu będzie miał wiedzę o tym, kto odwiedził jego sklep, ile czasu w nim spędził, ale przede wszystkim, jakie produkty wybrał, a które odłożył.
Podłączone do regałów ekrany wyświetlają dopasowaną do konsumenta treść w zależności od jego płci, wieku czy nastroju. Umożliwiają one zarówno prezentację reklam czy inspiracji zakupowych, ale także wyświetlanie danych produktu czy informacji o trwającej promocji. Wchodzą one również w interakcje z użytkownikiem w momencie, gdy ten podniesie produkt z półki.
- Dzięki mechanizmom analizującym obecność klientów na terenie sklepu jesteśmy w stanie jeszcze lepiej budować portret naszych klientów. Możemy sprawdzić jakiej są płci, ale także w jakim humorze robią zakupy. Dokładnie wiemy, kto dotyka produktów na półkach i na tej podstawie możemy lepiej dobierać znajdujący się na nich asortyment” - mówi Jarosław Sokolnicki z Microsoft. - Co więcej, dzięki analizie zakupów, jesteśmy także w stanie proponować klientom produkty komplementarne, zwiększając dzięki temu wartość ich koszyka zakupowego. Po raz pierwszy mamy szansę pokazać tak precyzyjną wiedzę o kliencie - dodaje.
Połączenie danych w czasie rzeczywistym, pochodzących z czujników sklepowych (zlokalizowanych na półkach czy w kamerach) oraz np. informacji o lokalnym rynku jakie udostępnia eurocash.pl, daje niezależnym przedsiębiorcom szansę rozwoju zupełnie nowego podejścia do konsumentów. Informacje te mają pomóc m.in. w prognozowaniu sprzedaży dziennej i tygodniowej, także w oparciu o tzw. planogramy, analizę profili konsumentów i dopasowywanie do nich produktów czy propozycji dotyczących zamówień. Dzięki temu właściciele sklepów mogą lepiej poznać zachowania i oczekiwania klientów, zarządzać asortymentem w inteligentny sposób, zwiększać sprzedaż czy zysk netto, a przede wszystkim poprawić efektywność swoich działań.
Koszyk pełen innowacji i nowoczesna kasa
Firmy zaprezentowały też działanie tzw. inteligentnej lady. Dzięki umieszczonej w niej macie można dowiedzieć się, jak długo dane produkty są w sklepie, skąd pochodzą lub jakie są ich wartości odżywcze. Tablety przymocowane do lady pozwalają zamówić produkt i wrócić po niego w dowolnym czasie.
Kolejnym elementem handlu przyszłości jest koszyk zakupowy ze skanerem i kasą, opracowany przez partnera Microsoft, Smart Cart. Koszyk pozwala z jednej strony eliminować kolejki, a z drugiej umożliwia robienie zakupów bez udziału sprzedawców, także w niehandlowe niedziele.
- Od lat konsekwentnie zmieniamy oblicze polskiego handlu, inwestując w rozwiązania z obszaru nowych technologii, które mają ułatwiać prowadzenie biznesu detalicznego przez niezależnych przedsiębiorców – mówi Luis Amaral, prezes zarządu Grupy Eurocash. - W 2018 roku uruchomiliśmy dla nich eurocash.pl, czyli wielofunkcyjną platformę e-commerce. Od tego momentu właściciel sklepu małoformatowego ma więcej informacji o rynku niż dyrektor dużej sieci handlowej. W 2019 roku, poszliśmy o krok dalej i wdrożyliśmy eurocash.pl Market, czyli platformę marketplace, która docelowo może poszerzyć ofertę małoformatowych sklepów nawet do pół miliona produktów. Naszym klientom zapewniamy dostęp do technologii na najwyższym, światowym poziomie, a także do wiedzy o rynku przyszłości. Okazją do prezentacji najnowszych rozwiązań z tego obszaru jest dla nas coroczny Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu. Do rozmowy o przyszłości handlu zaprosiliśmy w tym roku firmę Microsoft – dodaje Amaral.
Dołącz do dyskusji: Wizja rynku detalicznego przyszłości według Microsoft i Eurocash