Wpływy WP Pilot 134 proc. w górę. Strata zmalała do 1,7 mln zł, Wirtualna Polska dopłaciła 16 mln zł do kapitału
Należąca do Wirtualnej Polski spółka Netwizor, operator platformy WP Pilot, w ub.r. osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 134,3 proc. do 9,98 mln zł, a jej strata netto zmalała z 4,5 do 1,7 mln zł. Wirtualna Polska Media dokapitalizowała w ub.r. spółkę kwotą 16 mln zł. Prezes spółki Tomasz Machała informuje, że w pierwszej połowie br. "dynamika przychodów w usłudze WP Pilot znacznie przekroczyła założenia budżetowe, podobnie jak liczba aktywnych użytkowników".
W ub.r. przychody operatora WP Pilot od spółki Wirtualna Polska Media, odpowiadającej za sprzedaż jego oferty reklamowej, zwiększyły się rok do roku z 1,84 do 4 43 mln zł.
Z kolei wpływy od osób i podmiotów niepowiązanych z WP Pilot (czyli głównie ze sprzedaży płatnych pakietów na platformie) poszły w górę z 2,42 do 5,55 mln zł.
Wirtualna Polska spółkę Netwizor przejęła pod koniec 2016 roku, płacąc 549 tys. zł. W połowie 2017 roku platforma zmieniła nazwę z Videostar na WP Pilot, sukcesywnie poszerzano listę dostępnych w niej stacji telewizyjnych (w maju br. pojawiły się tam TVN24 i TVN24 BiS) oraz systemów operacyjnych, na których jest dostępna.
Przekładało się oto na duże wzrosty przychodów: w 2016 roku Netwizor miał 708,3 tys. zł (i 55,9 tys. zł straty netto), rok później 1,47 mln zł wpływów i 2,52 mln zł straty netto, w 2018 roku 4,26 mln zł przychodów i 4,5 mln zł straty netto, a w ub.r. 9,98 mln zł wpływów i 1,7 mln zł straty netto.
Według badania Gemius/PBI w lipcu br. dział wideo WP.pl, któremu zdecydowaną większość zapewnia WP Pilot, zanotował 2 mln użytkowników i 9,18 mln odsłon. Wirtualna Polska nie podaje dokładnych danych, ilu z użytkowników platformy ma wykupione płatne pakiety. Jesienią ub.r. firma przekazała, że subskrybentów jest kilkadziesiąt tys. - Użytkowników niepłacących jest wciąż wolumenowo więcej, ale mamy więcej przychodów z abonamentów niż z reklam. Miesięcznie z WP Pilota korzysta ok. 300 tys. użytkowników aplikacji - opisał prezes Wirtualnej Polski Jacek Świderski.
16 mln zł do kapitału od Wirtualnej Polski
Poprawa wyników rentowności operatora WP Pilot wynika przede wszystkim z tego, że jego koszty operacyjne zwiększyły się dużo słabiej od przychodów - o 32,9 proc. do 11,57 mln zł. Nakłady na usług obce zmalały z 7,93 do 4,85 mln zł, na wynagrodzenia - z 498,4 do 377,8 tys. zł, a pozostałe koszty rodzajowe poszły w górę z 8,1 tys. zł do 5,28 mln zł.
Koszty poniesione na rzecz Wirtualna Polska Media zwiększyły się z 4,37 do 4,83 mln zł, zobowiązania handlowe od tej firmy skurczyły się z 12,49 mln zł do 534,6 tys. zł, a należności handlowej od niej poszły w górę z 885,9 tys. zł do 2,91 mln zł.
We wrześniu ub.r. Netwizor został dokapitalizowany przez Wirtualna Polska Media. Właściciel objął nowe udziały spółki za 16 mln zł, z czego 800 tys. zł trafiło na jej kapitał zakładowy, a 15,2 mln zł na kapitał zapasowy.
W efekcie mimo zeszłorocznej straty kapitał własny Netwizora poszedł w górę z -7,3 mln zł do 6,99 mln zł.
WP Pilot nie zyskał na epidemii, bo zubożały ramówki tv
Wiosną br. w związku z ograniczeniem życia społecznego i gospodarczego wskutek epidemii wiele serwisów VoD zanotowało duże wzrosty odwiedzalności. Rekordowe wyniki w Polsce notował Netflix, globalnie w drugim kwartale zyskał 10,1 mln subskrybentów.
W przypadku WP Pilota nie zadziałał podobny efekt, ponieważ platforma jest mocno zależna od głównych stacji telewizyjnych i kanałów sportowych, których ramówki mocno ucierpiały na epidemii.
- WP Pilot rośnie rok do roku w tempie dwucyfrowym, ale nie łączymy tego wzrostu z epidemią. COVID19 uważamy za czynnik uderzający w nasz biznes. WP Pilot to streaming kanałów telewizyjnych, tymczasem główne stacje telewizyjne znacząco ograniczyły ramówki, a więc atrakcyjność swojej oferty. Wyraźnie widać to w oglądalności kanałów wielkiej czwórki w marcu i kwietniu - przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl pod koniec maja Tomasz Machała, od lutego br. jest prezesem Netwizora.
- Rozwój WP Pilota utrudniło też zamrożenie rozgrywek sportowych (sprzedajemy kanały Eleven) oraz masowe otwarcie przez operatorów kablowych dostępów do pakietów premium. W naszej ocenie wzrost WP Pilota jest napędzany przez zmieniający się model konsumpcji linearnej telewizji. Polacy mniej chętnie wiążą się długimi umowami z operatorami kablowymi i satelitarnymi. My oferujemy im pełną elastyczność i niskie ceny - dodał Machała.
Tomasz Machała podkreśla, że w pierwszej połowie br. "dynamika przychodów w usłudze WP Pilot znacznie przekroczyła założenia budżetowe, podobnie jak liczba aktywnych użytkowników".
- Cieszymy się, że w każdym miesiącu telewizję za naszym pośrednictwem, bez umów i zobowiązań, wybiera ponad 2 miliony Polaków. Kluczowy z punktu widzenia strategii firmy jest wzrost przychodów z usług abonamentowych, nie ujawniamy jednak liczby użytkowników płatnych pakietów - dodaje.
Dołącz do dyskusji: Wpływy WP Pilot 134 proc. w górę. Strata zmalała do 1,7 mln zł, Wirtualna Polska dopłaciła 16 mln zł do kapitału