SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wpływy WP Pilot 134 proc. w górę. Strata zmalała do 1,7 mln zł, Wirtualna Polska dopłaciła 16 mln zł do kapitału

Należąca do Wirtualnej Polski spółka Netwizor, operator platformy WP Pilot, w ub.r. osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 134,3 proc. do 9,98 mln zł, a jej strata netto zmalała z 4,5 do 1,7 mln zł. Wirtualna Polska Media dokapitalizowała w ub.r. spółkę kwotą 16 mln zł. Prezes spółki Tomasz Machała informuje, że w pierwszej połowie br. "dynamika przychodów w usłudze WP Pilot znacznie przekroczyła założenia budżetowe, podobnie jak liczba aktywnych użytkowników".

W ub.r. przychody operatora WP Pilot od spółki Wirtualna Polska Media, odpowiadającej za sprzedaż jego oferty reklamowej, zwiększyły się rok do roku z 1,84 do 4 43 mln zł.

Z kolei wpływy od osób i podmiotów niepowiązanych z WP Pilot (czyli głównie ze sprzedaży płatnych pakietów na platformie) poszły w górę z 2,42 do 5,55 mln zł.

Wirtualna Polska spółkę Netwizor przejęła pod koniec 2016 roku, płacąc 549 tys. zł. W połowie 2017 roku platforma zmieniła nazwę z Videostar na WP Pilot, sukcesywnie poszerzano listę dostępnych w niej stacji telewizyjnych (w maju br. pojawiły się tam TVN24 i TVN24 BiS) oraz systemów operacyjnych, na których jest dostępna.

Przekładało się oto na duże wzrosty przychodów: w 2016 roku Netwizor miał 708,3 tys. zł (i 55,9 tys. zł straty netto), rok później 1,47 mln zł wpływów i 2,52 mln zł straty netto, w 2018 roku 4,26 mln zł przychodów i 4,5 mln zł straty netto, a w ub.r. 9,98 mln zł wpływów i 1,7 mln zł straty netto.

Według badania Gemius/PBI w lipcu br. dział wideo WP.pl, któremu zdecydowaną większość zapewnia WP Pilot, zanotował 2 mln użytkowników i 9,18 mln odsłon. Wirtualna Polska nie podaje dokładnych danych, ilu z użytkowników platformy ma wykupione płatne pakiety. Jesienią ub.r. firma przekazała, że subskrybentów jest kilkadziesiąt tys. - Użytkowników niepłacących jest wciąż wolumenowo więcej, ale mamy więcej przychodów z abonamentów niż z reklam. Miesięcznie z WP Pilota korzysta ok. 300 tys. użytkowników aplikacji - opisał prezes Wirtualnej Polski Jacek Świderski.

16 mln zł do kapitału od Wirtualnej Polski

Poprawa wyników rentowności operatora WP Pilot wynika przede wszystkim z tego, że jego koszty operacyjne zwiększyły się dużo słabiej od przychodów - o 32,9 proc. do 11,57 mln zł. Nakłady na usług obce zmalały z 7,93 do 4,85 mln zł, na wynagrodzenia - z 498,4 do 377,8 tys. zł, a pozostałe koszty rodzajowe poszły w górę z 8,1 tys. zł do 5,28 mln zł.

Koszty poniesione na rzecz Wirtualna Polska Media zwiększyły się z 4,37 do 4,83 mln zł, zobowiązania handlowe od tej firmy skurczyły się z 12,49 mln zł do 534,6 tys. zł, a należności handlowej od niej poszły w górę z 885,9 tys. zł do 2,91 mln zł.

We wrześniu ub.r. Netwizor został dokapitalizowany przez Wirtualna Polska Media. Właściciel objął nowe udziały spółki za 16 mln zł, z czego 800 tys. zł trafiło na jej kapitał zakładowy, a 15,2 mln zł na kapitał zapasowy.

W efekcie mimo zeszłorocznej straty kapitał własny Netwizora poszedł w górę z -7,3 mln zł do 6,99 mln zł.

WP Pilot nie zyskał na epidemii, bo zubożały ramówki tv

Wiosną br. w związku z ograniczeniem życia społecznego i gospodarczego wskutek epidemii wiele serwisów VoD zanotowało duże wzrosty odwiedzalności. Rekordowe wyniki w Polsce notował Netflix, globalnie w drugim kwartale zyskał 10,1 mln subskrybentów.

W przypadku WP Pilota nie zadziałał podobny efekt, ponieważ platforma jest mocno zależna od głównych stacji telewizyjnych i kanałów sportowych, których ramówki mocno ucierpiały na epidemii.

- WP Pilot rośnie rok do roku w tempie dwucyfrowym, ale nie łączymy tego wzrostu z epidemią. COVID19 uważamy za czynnik uderzający w nasz biznes. WP Pilot to streaming kanałów telewizyjnych, tymczasem główne stacje telewizyjne znacząco ograniczyły ramówki, a więc atrakcyjność swojej oferty. Wyraźnie widać to w oglądalności kanałów wielkiej czwórki w marcu i kwietniu - przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl pod koniec maja Tomasz Machała, od lutego br. jest prezesem Netwizora.

- Rozwój WP Pilota utrudniło też zamrożenie rozgrywek sportowych (sprzedajemy kanały Eleven) oraz masowe otwarcie przez operatorów kablowych dostępów do pakietów premium. W naszej ocenie wzrost WP Pilota jest napędzany przez zmieniający się model konsumpcji linearnej telewizji. Polacy mniej chętnie wiążą się długimi umowami z operatorami kablowymi i satelitarnymi. My oferujemy im pełną elastyczność i niskie ceny - dodał Machała.

Tomasz Machała podkreśla, że w pierwszej połowie br. "dynamika przychodów w usłudze WP Pilot znacznie przekroczyła założenia budżetowe, podobnie jak liczba aktywnych użytkowników".

- Cieszymy się, że w każdym miesiącu telewizję za naszym pośrednictwem, bez umów i zobowiązań, wybiera ponad 2 miliony Polaków. Kluczowy z punktu widzenia strategii firmy jest wzrost przychodów z usług abonamentowych, nie ujawniamy jednak liczby użytkowników płatnych pakietów - dodaje.

Dołącz do dyskusji: Wpływy WP Pilot 134 proc. w górę. Strata zmalała do 1,7 mln zł, Wirtualna Polska dopłaciła 16 mln zł do kapitału

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
5
sz pi eg ow ac
odpowiedź
User
7
nie ze zw al aj si e
odpowiedź
User
4
nie ze zw al aj si e sz pi eg ow ac(na w m wi e le ni ew yg od ny ch sl ow w op in ia ch je st za ka za ne) st os uj do pr ze gl ad an ia do da te k bl ok er re kl am ad gu ar d, kto ry zn aj dz ie sz na ch ro me go og le co.m / we b st or e i ap ps ap pl e co.m (na te le fo nie, mu si sz wc ho dz ic z fi re fo ks, ki wi, y an de ks i sa fa ri br ow se r) wl a cz ta m, w se kc ji tr yb uk ry ty, op cj e pr yw at no sc i a zn ik ni e sz li cz ni k om ja ko un ik al ny uz yt ko wn ik.
odpowiedź