Wirtualna Polska ustaliła kodeks etyki dziennikarskiej, Rafał Warecki dyrektorem ds. produktu wydawniczego
Wirtualna Polska - po tym jak przez kilka tygodni w firmie pracowała wewnętrzna komisja ds. opracowania standardów pracy między działem sprzedaży a redakcją - opublikowała swój zbiór standardów w postaci kodeksu etyki dziennikarskiej. Rozdzielono funkcję naczelnego i osobę odpowiedzialną za pion WP Media - dyrektorem ds. produktu wydawniczego został Rafał Warecki.
Spółka wprowadza te rozwiązania po publikacjach serwisu OKO.Press, które w połowie stycznia opisało, że redakcja Wirtualnej Polski ma być bardzo przychylnie nastawiona do Ministerstwa Sprawiedliwości, szefa tego resortu Zbigniewa Ziobry i jego najbliższych współpracowników. Według byłych i obecnych dziennikarzy Wirtualnej Polski - którzy wypowiadali się anonimowo - krytyczne teksty o tym ministerstwie były mało eksponowane na WP.pl albo w ogóle się nie ukazywały. Niektóre artykuły miały być także konsultowane przez dziennikarzy z przedstawicielami resortu sprawiedliwości.
Jak wynika z naszych informacji, w Wirtualnej Polsce zakończyły się już prace tego drugiego zespołu. Teraz nastąpi etap wdrożenia nowego kodeksu etyki dziennikarskiej i zasad współpracy między pionem wydawniczym a pionem sprzedaży.
Jednocześnie zarząd WP Media pracował też nad zmianą struktury organizacyjnej, rozdzielono funkcję redaktora naczelnego i szefa produktu wydawniczego. Dyrektorem ds. publishing product został Rafał Warecki. Będzie odpowiadać wraz z zarządem WP Media SA za cele biznesowe firmy.
Warecki w Wirtualnej Polsce pracuje od czterech lat. Początkowo był product directorem witryn motoryzacyjnych, technologicznych i informacyjnych, a w 2018 roku jako prezes zarządzał należącą do holdingu spółką dobreprogramy. Rok później jego zakres obowiązków poszerzył się obszar Biznes i Finanse oraz spółkę Autocentrum, którą Wirtualna Polska kupiła w październiku ub.r.
Natomiast, jak już informowaliśmy, tymczasowo obowiązki redaktora naczelnego Wirtualnej Polski został Piotr Mieśnik, który w redakcji ma dbać o jej niezależność, jakość publikacji i dobór treści. - Wprowadzone zmiany wzmacniają niezależność redaktora naczelnego od prezesa i zarządu odpowiedzialnego za realizację celów biznesowych. W sytuacjach konfliktowych rozstrzygający głos będzie należał do wyznaczonego przedstawiciela Rady Nadzorczej WP Media SA - czytamy w komunikacie, przesłanym nam przez firmę.
Oznaczanie materiałów, ambasadorowie serwisów, redaktor ds. etyki
W środę, Wirtualna Polska opublikowała także zapowiadany wcześniej kodeks etyki dziennikarskiej. Ma on zapewnić niezależność dziennikarzom oraz wskazać zasady i wartości, którymi powinni się kierować.
Zawarto w nim m.in. standardy oznaczania treści komercyjnych - płatne materiały mają być oznaczone na początku i końcu tekstu, tak aby użytkownik nie miał wątpliwości, że ma do czynienia z treściami sponsorowanymi. Ma to dotyczyć wszystkich płatnych treści, również wideo. Z kolei komercyjne materiały będą przygotowywać osoby odpowiedzialne za płatny kontent - przy pomocy dziennikarzy redakcji natywnej oraz zewnętrznych współpracowników lub freelancerów. Natomiast dziennikarze mają przygotowywać wyłącznie własne materiały.
Podobne zasady obejmą patronaty, które zostaną podzielone na płatne i redakcyjne. W przypadku patronatu redakcyjnego zewnętrzny klient nie będzie mógł ingerować w treść tekstu. Patronat płatny ma być z kolei realizowany przez redakcję natywną i oznaczony, jako materiał komercyjny. Jeśli redakcja i dział marketingu obejmą patronatem to samo wydarzenie, mają niezależnie realizować swoje cele.
W kodeksie znalazł się punkt dotyczący podpisywania materiałów. Przypomnijmy, że wcześniej zdarzały się sytuacje, kiedy artykuły były oznaczone nazwiskami fikcyjnych autorów m.in. Krzysztofa Suwarta. Ujawniliśmy, że takich tekstów było w serwisach WP ponad 300. Teraz materiały redakcyjne podpisywane mają być imieniem i nazwiskiem autora, chyba że będzie miał on obawy o bezpieczeństwo swoje lub swoich informatorów – wtedy będzie mógł użyć pseudonimu. Do agregacji prostych treści będzie można zastosować inicjały – jeśli zgodzi się na to przełożony.
Mają zostać także stworzone funkcje tzw. ambasadorów serwisów. Będą oni odpowiadać za kontakty pomiędzy redakcją, sprzedażą i marketingiem. Mają je pełnić menedżerowie z doświadczeniem, którzy zajmą się także akcjami specjalnymi, rozwojem produktów medialnych, cyklami redakcyjnymi oraz tematami przygotowywanych ofert. Jednocześnie mają mieć zakaz tworzenia takich treści oraz podejmowania jakichkolwiek aktywności sprzedażowych. Tym ma zająć się wyłącznie dział sprzedaży i redakcja reklamy natywnej. Decyzje będą podejmowane w tym obszarze za zgoda redaktorów naczelnych poszczególnych obszarów.
Dział reklamy i sprzedaży nie będzie mógł bezpośrednio współpracować z dziennikarzami i redakcją, będą mogli publikować tylko materiały płatne. Wewnętrzny systemy do publikacji treści nie pozwoli na opublikowanie takiego materiału bez jego odpowiedniego oznaczenia. Z kolei dziennikarze będą mogli publikować tylko materiały redakcyjne (i tylko na to pozwoli system).
Dziennikarze i współpracownicy będą mogli zgłosić naruszenie kodeksu swojemu szefowi, jego przełożonemu lub managerowi z działu HR.
Stworzona ma zostać także funkcja redaktora ds. etyki i standardów dziennikarskich. Będzie on odpowiadać za przestrzeganie wypracowanych standardów współpracy, będzie wspierać w rozstrzyganiu ewentualnych naruszeń.
Jacek Świderski, prezes zarządu Wirtualna Polska Holding stwierdza, że „każdy kryzys to szansa”. - My swoją wykorzystaliśmy do tego, żeby pokazać, że jesteśmy i zawsze będziemy pionierem na rynku portali w Polsce. Mam nadzieję, że zmiany, które właśnie wprowadzamy sprawiają, że będziemy wskazywani jako wzór do naśladowania - podkreśla.
Wewnętrznym zespołem w WP, który zajął się opracowaniem standardów etyki dziennikarskiej kierował Tomasz Siemieniec. W jego skład weszli: dyrektor zarządzająca departamentu Styl Życia Anna Gumkowska, wydawczyni Strony Głównej Joanna Kocik, reporterka Wiadomości Magda Mieśnik, szef działu Rozrywka i Kultura oraz WP Magazyn Marcin Ręczmin, zastępca redaktora naczelnego WP SportoweFakty Paweł Kapusta, wydawca prowadzący money.pl Patryk Skrzat, dziennikarz money.pl Krzysztof Janoś. Standardy miały zostać jednomyślnie przyjęte przez zespół i w związku z tym zatwierdzone przez zarząd WP Media.
Joanna Pawlak, prezes zarządu WP Media podziękowała zespołowi za wsparcie i stwierdziła, że „głęboko wierzy, że współpraca oparta na jasnych zasadach ułatwi realizację celów wewnątrz organizacji oraz budowanie trwałych relacji z naszymi klientami”.
Pracownicy zostali już poinformowani o zasadach zawartych w kodeksie etyki dziennikarskiej, mają też zostać z nich przeszkoleni przez dział HR.
Pod koniec lutego br. Wirtualna Polska Holding razem ze swoimi spółkami zależnymi zaciągnęła kredyty w wysokości do 978 mln zł, z czego do 602 mln zł ma zostać przeznaczone na akwizycje i inne inwestycje. Według nieoficjalnych ustaleń Wirtualnemedia.pl firma jest zainteresowana kupnem Grupy Interia wystawionej na sprzedaż przez Bauer Media.
Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska ustaliła kodeks etyki dziennikarskiej, Rafał Warecki dyrektorem ds. produktu wydawniczego
amerykański :)
akurat warecki jest mocno spoko