Wydawca „Super Expressu” i broker Grupy Radiowej Time: mniej ze sprzedaży prasy, więcej z reklam, ubyło 40 pracowników
Firma Time, wydająca „Super Express” i grupę czasopism oraz sprzedająca ofertę reklamową kilku stacji radiowych, w ub.r. osiągnęła wzrost przychodów o 5,4 proc. do 285,42 mln zł i zysku netto z 32,43 do 36,17 mln zł. Zmalały jej wpływy ze sprzedaży prasy, a wzrosły przychody reklamowe, zatrudnienie zmniejszyło się o ponad 40 etatów.
Przychody krajowe Time’a zwiększyły się z 270,08 do 284,68 mln zł, a te z zagranicy - z 552,9 tys. zł do 1,1 mln zł.
Sprzedaż „Super Expressu” 6,2 proc. w dół
Wpływy ze sprzedaży produktów zmalały z 49,29 do 45,48 mln zł, ta statystyka obejmuje przede wszystkim sprzedaż prasy. W sprawozdaniu firmy podano, że w ub.r. łącznie sprzedano 2,7 mln egz. wydawanych tytułów prasowych, o 7,1 proc. mniej niż w 2020 roku.
Zdecydowaną większość tego wyniku stanowi sprzedaż „Super Expressu”, która zmalała o 6,2 proc., natomiast wydawanych przez firmę magazynów „Murator”, „Dobre Wnętrze”, „M jak mieszkanie” i „Moje Mieszkanie” - o 24,4 proc. Bez uwzględnienia czasopism „Zdrowie” i „Podróże”, które zamknięto w 2020 roku, oraz miesięcznika „Architektura-murator” wycofanego z audytu ZDKP łączny spadek sprzedaży tytułów prasowych wydawcy wyniósł 6,6 proc., a w przypadku magazynów - 14,7 proc.
W pierwszym kwartale br. średnie rozpowszechnianie płatne razem „Super Expresu” wynosiło już tylko 88 084 egz. (wg danych PBC).
Więcej z reklam
Natomiast przychody spółki Time ze sprzedaży usług zwiększyły się z 221,141 do 240,09 mln zł. Większość tej kwoty stanowią wpływy z reklam: w „Super Expressie” i magazynach, serwisach internetowych oraz stacjach radiowych (firma odpowiada za sprzedaż brokerską oferty Radia Eska, VOX FM, Radia SuperNova, Eski Rock.
Według danych Kantar Media udział tych stacji w wartości rynku reklamy radiowej (wg stawek cennikowych) zmalał w ub.r. z 16,7 do 16,3 proc., przy czym kwotowo przychody zwiększyły się o 5 proc. Agencja mediowa Publicis Groupe szacuje, że polski rynek reklamy radiowej urósł w ub.r. o 13,9 proc. (czyli 94,9 mln zł) do 776 mln zł.
Ze stacji obsługiwanych przez Time’a najmocniej zmieniły się wyniki słuchalności Radia SuperNova, które pojawiło się w maju ub.r. w miejsce Radia Wawa. Od lutego do kwietnia br. miało 0,6 proc. udziału w rynku, podczas gdy jego poprzedniczka rok wcześniej notowała 1,4 proc (wg danych Radio Track).
Z kolei serwisy i aplikacje internetowe Grupy ZPR Media w kwietniu br. zanotowały 14,73 mln użytkowników, 48,99 proc. zasięgu oraz 19 minut i 56 sekund średniego czasu korzystania przez odwiedzającego, a sam portal SE.pl miał 10,47 mln użytkowników, 34,83 proc. zasięgu oraz 8 minut i 52 sekundy przeciętnego czasu korzystania (według badania Mediapanel).
Wpływy operacyjne Time’a od innych firm z holdingu ZPR Media sięgnęły w ub.r. 31,21 mln zł (wobec 26 mln zł rok wcześniej), z czego 22,11 mln zł pochodziło od Internetowego Domu Mediowego net, 2,66 mln zł od Radia Eska, a 1,5 mln zł od Zjednoczonych Przedsiębiorstw Rozrywkowych.
Time ma udziały w niektórych z tych firm, z tego tytułu uzyskało 12,02 mln zł wpływów finansowych (głównie z dywidend), z czego 9,99 mln zł od Radia Eska.
Zatrudnienie dół o ponad 40 etatów
Koszty operacyjne Time’a zwiększyły się słabiej niż przychody sprzedażowe - o 4 proc. do 252,49 mln zł. Ponad połowa do wydatki na usługi obce, które zwiększyły się ze 129,54 do 137,61 mln zł.
Nakłady na wynagrodzenia wzrosły z 57,93 do 60,02 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 9,29 do 10,37 mln zł.
W firmie przeciętne zatrudnienie w ub.r. wynosiło 547,80 etatów, wobec 590,27 przed rokiem. Łączne wynagrodzenie członków zarządu zwiększyło się z 707,5 do 942 tys. zł, a osób z rady nadzorczej - zmalało ze 103,6 do 93,6 tys. zł.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Z kolei koszty zużycia materiałów i energii zmalały z 16,33 do 15,2 mln zł, a amortyzacji - z 14,1 do 12,45 mln zł.
Pozostałe przychody operacyjne skurczyły się z 4,15 mln zł do 463,3 tys. zł (w 2020 roku firma dostała m.in. 3,14 mln zł dopłat do pensji z państwowego funduszu w ramach tarczy antykryzysowej), a pozostałe koszty operacyjne - z 3,65 do 1,69 mln zł.
Time z mniejszym kapitałem i 15 mln zł dywidendy
Zwiększyły się wszystkie wskaźniki zyskowności firmy. Zysk sprzedażowy poszedł w górę z 28,01 do 32,94 mln zł, zysk operacyjny - z 28,52 do 31,71 mln zł, zysk brutto - z 38 do 42,45 mln zł, a zysk netto - z 32,43 do 36 17 mln zł. W ub.r. spółka zapłaciła 6,28 mln zł podatku dochodowego, wobec 5,57 mln zł rok wcześniej.
Akcjonariuszami Time’a są inne spółki z holdingu ZPR kontrolowanym przez Zbigniewa Benbenka: Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe (75 proc.), Murator IBS (15 proc.) i Finkorp (10 proc.).
Pod koniec ub.r. firma przejęła od swoich inwestorów walory stanowiące 29,4 proc. kapitału i umorzono je, przy czym akcjonariusze dostali świadectwa pozwalające otrzymać ewentualną dywidendę za ub.r.
Wspólnicy w połowie maja na walnym zgromadzeniu zdecydowali, że z zeszłorocznego zysku netto dostali 15,02 mln zł dywidendy (wypłacono ją w zeszły piątek), natomiast 21,15 mln zł trafi na kapitał zapasowy.
Na koniec ub.r. w kapitale zapasowym było 79,27 mln zł (rok wcześniej: 67,04 mln zł). Ponadto spółka miała na rachunkach bankowych 36,32 mln zł, wobec 31,09 mln zł przed rokiem.
Dołącz do dyskusji: Wydawca „Super Expressu” i broker Grupy Radiowej Time: mniej ze sprzedaży prasy, więcej z reklam, ubyło 40 pracowników