SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Wygląd i cena najważniejsze przy zakupie zegarka

Zegarek na rękę jest przez Polaków coraz częściej traktowany w kategoriach elementu biżuterii i dodatku do stylizacji, niż samego tylko czasomierza. Jeszcze kilkanaście lat temu najważniejszą cechą przy wyborze zegarka była jego dokładność, a teraz największą uwagę zwracamy na wygląd. Trend ten jest szczególnie widoczny wśród ludzi młodych – wynika z badania Kantar Polska.

Zegarek to w pierwszej kolejności przyrząd do mierzenia czasu – to najpopularniejsza odpowiedź zarówno 13 lat temu, jak i obecnie. Różnice procentowe są jednak znaczne. W 2006 r. 87% respondentów wskazało na tę odpowiedź, podczas gdy w 2019 r. 66%.

Dużo większa w porównaniu z poprzednim badaniem liczba odpowiedzi odniosła się natomiast do kwestii estetycznych. Co czwarty badany wskazuje, że zegarek może być elementem biżuterii (26%) lub dodatkiem do stroju (24%). Jest to wyraźny trend wznoszący w porównaniu z rokiem 2006, kiedy takich odpowiedzi udzieliło odpowiednio 6% i 8% badanych.

Zegarek jest także uznawany za symbol prestiżu i statusu społecznego (10%). Rzadziej natomiast dostrzegane są bardziej zaawansowane funkcje dodatkowe, takie jak rozwijanie funkcjonalności telefonu, pomoc przy treningu, czy wartość kolekcjonerska.

Najmłodsza grupa respondentów (15-17 lat) jest jedyną, w której zegarek jest postrzegany jako przyrząd do mierzenia czasu przez mniej niż połowę badanych (45%).

Przy wyborze zegarka Polacy najczęściej zwracają uwagę na jego wygląd (45%), a nieco rzadziej na cenę (40%). Znamienna jest w tym przypadku różnica w stosunku do badania z 2006 r., gdy cechą mającą największe znaczenie dla respondentów była dokładność w pomiarze czasu, a także wytrzymałość i jakość wykonania. Obecnie niezawodność zegarka ceni sobie co trzeci Polak (33%). Co piąty badany wskazał, że podczas zakupu zwraca uwagę na jego markę (22%), przy czym odpowiedź ta padała najczęściej w grupie wiekowej 18-29 lat. Zdecydowanie rzadziej Polacy kierują się w swoim wyborze rekomendacjami innych osób, dostępnością, wiarygodnością sklepu, czy wartością kolekcjonerską.

Badanie zostało przeprowadzone przez Kantar Polska na zlecenie Timex Group Polska w dniach 12-17 lipca 2019 r., techniką CAPI (wywiady indywidualne wspomagane komputerowo), na reprezentatywnej próbie 1010 Polaków w wieku 15 i więcej lat. Respondenci odpowiadali na dwa pytania wielokrotnego wyboru (pytano ich czym jest dla nich zegarek na rękę oraz jakie czynniki biorą pod uwagę przy jego zakupie), w których mogli zaznaczyć do trzech odpowiedzi. Motywacją do badania, które w zbliżonej formie zostało przeprowadzone dla Timex przez TNS OBOP w maju 2006 r., było dążenie do sprawdzenia, w jakim stopniu postęp cywilizacyjny i dominująca w ostatnich latach digitalizacja wpływają na trendy i przyzwyczajenia Polaków.

autor:
2019-08-14

Dołącz do dyskusji:

 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl