SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Z nowym rokiem zdrożały dzienniki. „Wyższe koszty wydawnicze”

Od stycznia br. z wyższymi cenami ukazują się „Super Express”, „Rzeczpospolita”, „Dziennik Gazeta Prawna” i „Przegląd Sportowy”. Wcześniej, bo już w połowie grudnia zdrożał „Fakt”. Wydawcy podwyżki tłumaczą rosnącymi kosztami wydawniczymi.

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

„Super Express” (ZPR Media) cenę zmienił od 5 stycznia br. Teraz tabloid od poniedziałku do czwartku kosztuje 1,90 zł, czyli o 10 groszy więcej niż wcześniej. To cena w jakiej się ukazywały się dotąd wydania piątkowe i sobotnie (one nie zdrożały).

- Podwyżka wynika ze wzrostu kosztów wydawniczych, głównie kosztów druku i dystrybucji, które miały miejsce już w 2014 roku - mówi Wirtualnemedia.pl Ewa Lampart, dyrektor zarządzająca „Super Expressu”. Dodaje, że poprzednia podwyżka ceny „SE” nie miała wpływu na jego sprzedaż. W styczniu zeszłego roku tytuł zwiększył o 10 groszy cenę wydań od poniedziałku do środy i sobotniego.

Konkurencyjny „Fakt” (Ringier Axel Springer Polska) cenę podwyższył już w połowie grudnia ub.r. Wówczas wydania ukazujące się od poniedziałku do środy i w soboty zdrożały z 1,80 zł do 1,90 zł. Bez zmian pozostała cena wydania czwartkowego i piątkowego (1,99 zł). Z kolei od 2 stycznia br. więcej zapłacić trzeba także wydawany przez RASP „Przegląd Sportowy” - ten dziennik zdrożał z 2,60 zł na 2,80 zł.

- Podwyżki wynikają z powodu rosnących kosztów wydawniczych - wyjaśnia Wirtualnemedia.pl Anna Marucha, rzecznik prasowa Ringier Axel Springer Polska. - Jesteśmy przekonani, że podwyżki nie będą miały negatywnego wpływu na sprzedaż żadnego z dzienników. Oba tytuły mają duże grono stałych czytelników, którzy kupują je przede wszystkim dla publikowanych w nich treści - dodaje. Poprzednia podwyżka ceny „Faktu” miała miejsce w styczniu 2013 roku, gdy zdrożał on w większość dni o 10 groszy.

Do góry poszły też ceny dzienników opiniotwórczych. Od nowego roku „Rzeczpospolita” (Gremi Business Communication) w dni powszednie kosztuje 4,10 zł, czyli o 20 groszy więcej niż wcześniej. Z kolei wydanie sobotnio-niedzielne „Rz”  (przekształcone w październiku z tradycyjnego dziennika w magazyn) zdrożało aż o 60 groszy do 4,50 zł.

Wczoraj wydawca „Rzeczpospolitej” nie odpowiedział nam na pytania dotyczące przyczyn podwyżki. Poprzednia miała miejsce od 2013 roku, gdy cena dziennika wzrosła o 40 groszy (więcej na ten temat).

Z kolei cena „Dziennika Gazety Prawnej” (Infor Biznes) od 2 stycznia br. w wydaniach od poniedziałku do czwartku wynosi 3,90 zł, czyli o 50 groszy więcej niż dotąd. Piątkowe wydanie „DGP” na weekend bez zmian kosztuje 3,90 zł.

- „Dziennik Gazeta Prawna” jest tytułem specjalistycznym - nasza treść jest na bardzo wysokim poziomie i koszt jej pozyskania jest również odpowiednio wysoki. Podnieśliśmy cenę również ze względu na sytuację rynkową - wyjaśnia nam Agata Broda, rzecznik prasowa Infor Biznes. Poprzednia podwyżka ceny „DGP” (o 50 groszy) miała miejsce na początku 2013 roku.

Ceny od 2015 roku nie zmieniła „Gazeta Wyborcza”, bo poszła ona do góry już w październiku 2014 r. Wówczas dziennik Agory zdrożał o 10 groszy - obecnie w poniedziałki, wtorki i środy kosztuje 2,90 zł, a w czwartki, piątki i soboty - 3,30 zł (więcej na ten temat).

>>> Przeglądaj okładki gazet i magazynów w dziale Jedynki

Na razie nie trzeba więcej zapłacić za „Puls Biznesu” (Bonnier Business Polska, kosztuje codziennie 4,90 zł), „Parkiet” (Gremi Business Communication, ukazuje się w cenie 4,99 zł) oraz za „Gazetę Polską Codziennie” (Forum; 2 zł od poniedziałku do czwartku i w soboty oraz 2,50 zł w piątki).

Z danych ZKDP wynika, że w październiku ub.r. średnia sprzedaż ogółem „Faktu” wyniosła 323 216 egz., „Super Expressu” - 159 516 egz., „Rzeczpospolitej” - 54 881 egz., „Dziennika Gazety Prawnej” - 45 723 egz., a „Przeglądu Sportowego” - 33 604 egz. (dowiedz się więcej).

Dołącz do dyskusji: Z nowym rokiem zdrożały dzienniki. „Wyższe koszty wydawnicze”

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Księgowy
Nie dość, że im sprzedaż spadła na łeb na szyję, bo po co za papier lub e-wyadania płacić skoro to samo można mieć za darmo, to teraz chcą za wypociny studentów na darmowych stażach, by im więcej kasy dawać!
odpowiedź
User
ala
prasa jeszcze przedzie bo kupuja firmy. W kioskach poza fakiem i se nic sie nie sprzedaje. To koniec gazet
odpowiedź
User
andre
jeszcze więcej takich podwyżek i po tych gazetach...
odpowiedź