SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Zakupy przez internet w Europie - jakie najczęstsze problemy?

W ostatnich dwóch latach więcej niż połowa z ok. 31 tys. skarg otrzymanych przez Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) dotyczyła zakupów przez internet.

Z najnowszego raportu pt. "Europejski rynek sprzedaży on-line - skargi konsumenckie 2010-2011”, wydanego przez ECC-Net, wynika że konsumenci nadal doświadczają istotnych problemów robiąc zakupy przez internet.

W większości problemy zgłaszane przez konsumentów dotyczyły nieotrzymania towaru, wadliwych produktów oraz niezgodności towaru z zamówieniem. Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Luksemburg i Holandia to kraje, które otrzymują najwięcej skarg.

Jednym z problemów, który napotykają konsumenci, jest to, iż przedsiębiorcy nie zawsze respektują regulacje odnośnie do sprzedaży na odległość, co skutkuje odmową skorzystania z prawa do odstąpienia od umowy. Kolejne kwestie to m.in. niezapewnienie usług, przedsiębiorcy posługujący się fałszywą stroną internetową oraz podrabiane produkty.

Pełny raport "Europejski rynek sprzedaży on-line - skargi konsumenckie 2010-2011” dostępny jest tutaj (plik PDF).

Dołącz do dyskusji: Zakupy przez internet w Europie - jakie najczęstsze problemy?

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Damian
Nigdy więcej AGITO i innych tego typu sklepów internetowych na bazie przygód z AGITO.

1/Sklep działa sprzecznie z prawem- to zarzut.
Uzasadnienie;
Sklep wystawia na zakupione towary tylko faktury -to fakt. Łamie tym samym dwie ustawy, art.106 ust.4 ustawy o podatku od towarów i usług oraz art.2 ust.1 ustawy o ochronie danych osobowych.
Art.106.ust.4 ustawy o podatku od towarów i usług jednoznacznie stanowi, że dla osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej można wystawić fakturę tylko na wyraźne żądanie tej osoby, która mając w tym swój interes godzi się ujawnić swoje dane podawane do faktury. Jeśli nie żąda faktury to sprzedawca ma obowiązek wystawić dla takiej osoby paragon. AGITO nie daje możliwości wyboru dokumentu sprzedaży tylko zmusza kupującego do ujawnienia swoich danych do faktury chronionych ustawą. Wg bowiem art.6 ust.1 ustawy o ochronie danych osobowych, w rozumieniu ustawy za dane osobowe chronione ustawą uważa się wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej. Dane do faktury identyfikują osobę zatem są chronione ustawą.

2/Sklep nie przestrzega praw konsumenta- to zarzut.
Uzasadnienie:
Łamiąc celowo dwie ustawy o których mowa i w sposób podany w pkt.1 AGITO ma możliwość kwestionowania i kwestionuje prawo konsumenta określone w art.2 ustawy o ochronie niektórych praw konsumenta. Aby być precyzyjnym cytuję treść tego prawa określonego w art.2. „Konsument, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, może od niej odstąpić bez podawania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni od zawarcia umowy. Przy czym istotne jest pojęcie konsumenta. Aktualnie pojęcie konsumenta definiuje art.1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży. Wg tego przepisu „konsumentem jest „osoba fizyczna, która nabyła rzecz ruchomą w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą”.
Jeśli więc kupisz rzecz ruchomą na fakturę poza lokalem przedsiębiorstwa (zakup w sklepie internetowym) to aby skorzystać z przysługującego ci prawa zwrotu towaru musisz przed Sądem udowadniać, że jesteś „konsumentem” to jest sobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej, a zakupu dokonałeś/aś nie do celu związanego z działalnością zawodową lub gospodarczą. Nie masz jednak gwarancji, że trafisz na prawdziwego sędziego, który zgodzie z zasadami współżycia społecznego rozstrzygnie sprawę.

Moja zatem sugestia.
Jeśli jesteś osobą fizyczną i chcesz kupić w sklepie internetowym rzecz ruchomą pomijaj sklepy, które wystawiają tylko faktury, w tym AGITO gdyż ograniczając twój wybór dokumentu zakupu mają w tym swój cel sprzeczny z twoim interesem i bezpieczeństwem zakupów. Nigdy nie mniej płonnych nadziei, że kupisz towar na odległość w pełni sprawy i spełniający twoje oczekiwania niezależnie od tego jak bardzo jesteś przekonany/a do danej marki. Zawsze zakładaj, że będziesz chciał/a lub musiał/a odstąpić od umowy- mniej wiec przygotowane warunki i możliwość skorzystania z przysługującego Ci prawa zwrotu. Ja nie przestrzegałem tych zasad i mam teraz problem.

Kupiłem bubla w AGITO i nie mam bubla.
W dniu 2012-11-06 kupiłem w sklepie internetowym AGITO na fakturę nr 194947 telewizor PANASONICA TX-L27ET5E. Płonnie zakładałem, na bazie plazmy PANASONICA, którą posiadam, że to dobra marka produkująca dobre telewizory niezależnie od technologii wykonania. Niestety zakupiony LED okazał się bublem o kształcie i funkcji telewizora. Chciałem dokonać zwrotu lecz AGITO odmówiło przyjęcia gdyż zakupu dokonałem na własną firmę. (Tu mój błąd. Nie chcąc ujawniać swoich danych osobowych, podałem do faktury dane własnej firmy gdyż błędnie zakładałem, że nie będę musiał zwracać towaru, a paragonu nie mogłem wziąć gdyż AGITO tej formy dokumentu sprzedaży nie stosuje- teraz już wiem dlaczego). Po wielu wymianach argumentów ostatecznie zgodzili się przyjąć do zwrotu ten telewizor, więc 2012-11-27 komisyjnie pakując do wysyłki wysłałem telewizor. Podczas pakowania telewizor był jak z taśmy produkcyjnej gdyż był testowany tylko przez 3 dni. Okazało się u nich po rozpakowaniu, że telewizor ma kropki od kurzu na ramce więc ich zdaniem telewizor nie nadawał się do przyjęcia. Pamiętaj -przyczyny odmowy zawsze można znaleźć, a jeśli ich nie ma to stworzyć. Zmuszony zatem byłem skierować sprawę do Sądu. Sąd Rejonowy I Wydział Cywilny dla m. st. Warszawy wyrokiem z dnia 15 maja 2013r. w sprawie IC 1691/12 uznał moje powództwo i nakazał zwrot gotówki z odsetkami lecz Sąd Odwoławczy z nieznanych mi jeszcze argumentów powództwo oddalił.
Pozostaje mi droga reklamacji w PANASONICU. Już zgłosiłem reklamację i złożyłem wniosek o przedłużenie gwarancji o ponad 380 dni leżakowania w AGITO. Niestety telewizora jeszcze nie mam gdyż AGITO nie chciało odesłać telewizora własnym staraniem, żądając abym zgłosił się osobiście po odbiór lub zlecił odbiór jakiejś firmie kurierskiej. Już dwukrotnie zlecałem odbiór ze wskazanego przez AGITO Magazynu Serwisowego w BŁONIU lecz telewizora albo nie ma albo jest tylko nie przygotowany do wysyłki mimo informacji o przygotowaniu do odbioru. Efekt to nie wydanie przesyłki kurierowi bez jakichkolwiek wyjaśnień.
W tej sytuacji powiadomiłem prokuraturę o popełnieniu przez osobę odpowiedzialną z AGITO przestępstwa z art.284 §2 k.k. tj. przestępstwa przywłaszczenia towaru powierzonego zagrożonego karą od 3 miesięcy do 5 lat pozbawienia wolności. Będzie mnie czekała prawdopodobnie również następna sprawa Sądowa o wydanie przywłaszczonego towaru przesz AGITO.

Biorąc pod uwagę powyższe sugeruję omijać szerokim łukiem AGITO. Ja się już wyleczyłem ze wszystkich sklepów internetowych, a szkoda gdyż cierpieć będą na tym porządnie działające.
Damian


0 0
odpowiedź