Idą zmiany w prawie telekomunikacyjnym. Zdalne wypowiedzenie umowy i monitoring zużycia usług
Od 21 grudnia 2020 roku zaczną w Polsce obowiązywać zmiany w prawie telekomunikacyjnym. Nowe regulacje mają w lepszym stopniu chronić użytkowników pozwalając między innymi na zdalną rezygnację z umowy z operatorem, czy też blokując telekomom możliwość automatycznego przedłużenia kontraktu. Abonenci usług uzyskają także dostęp do monitorowania zużycia zamówionych przez nich usług.
Jak poinformowało Ministerstwo Cyfryzacji (MC) zwiększenie uprawnień abonentów firm telekomunikacyjnych, w tym możliwość rozwiązania umowy mailem, czy obowiązek poinformowania o automatycznym przedłużaniu umowy – to tylko niektóre zmiany w prawie telekomunikacyjnym, które zaczną obowiązywać od 21 grudnia 2020 r.
Lepsze standardy
- Naszą intencją było i jest przede wszystkim jak najpilniejsze wprowadzenie prokonsumenckich zmian. To ważne z uwagi na zwiększający się obecnie popyt i znaczenie usług telekomunikacyjnych. Nowe regulacje pozwolą szybciej wdrożyć nowe i lepsze standardy obsługi konsumenckiej - wyjaśnia Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Przepisy, które wejdą w życie za tydzień, to pierwszy etap wdrożenia w Polsce dyrektywy ustanawiającej Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej (EKŁE).
Czytaj także: Aplikacja mObywatel w nowej wersji. Zmiany w interfejsie, od 5 grudnia 2020 roku elektroniczne prawo jazdy
Co się zmieni?
MC wyjaśnia, że przede wszystkim zwiększą się uprawnienia abonentów firm telekomunikacyjnych. Do tej pory to właśnie abonenci byli zazwyczaj słabszą stroną umowy zawieranej z przedsiębiorcą telekomunikacyjnym.
- Nowe regulacje gwarantują Polakom możliwie najlepsze zabezpieczenia i instrumenty prawne, które umożliwią im korzystanie z usług telekomunikacyjnych bez narażania się na zdarzające się na rynku telekomunikacyjnym nieprawidłowe praktyki – zapewnia Marek Zagórski.
Zdalne wypowiedzenie umowy
Zgodnie z zapowiedzią jedną z ważniejszych zmian jest umożliwienie abonentom zdalnego wypowiedzenia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych.
W praktyce oznacza to, że jeśli będziemy chcieli taką umowę wypowiedzieć - nie będziemy musieli nawet wychodzić z domu. Wystarczy e-mail. Zniknie konieczności wypełniania papierowych dokumentów i nadawania ich listem poleconym, czy też złożenia w punkcie sprzedaży operatora.
Dodatkowo, nowe przepisy nakładają na operatorów obowiązek zawiadomienia klienta o otrzymaniu oświadczenia o wypowiedzeniu umowy oraz potwierdzenia przyjęcia takiego oświadczenia woli.
Takie rozwiązanie umożliwi np. wypowiedzenie umowy z aktualnym operatorem i skorzystanie z bardziej atrakcyjnej oferty innego operatora.
Bez automatycznego przedłużenia
Kolejna zmiana dotyczy przedłużania umowy. Do tej pory było tak, że operator nie miał obowiązku informowania o tym, że aktualna umowa zostanie niejako automatycznie przedłużona na czas nieokreślony. Nowe przepisy wprowadzają taki obowiązek. Operator - nie później niż 30 dni przed upływem okresu na jaki umowa została zawarta - będzie musiał poinformować o tym klienta.
Dodatkowo, przed automatycznym przedłużeniem umowy operatorzy będą informować o sposobach jej rozwiązania, a także najkorzystniejszych oferowanych przez siebie pakietach taryfowych.
W ten sposób abonent będzie mógł w pełni świadomie podjąć decyzję, czy nadal chce być klientem danego przedsiębiorcy telekomunikacyjnego.
- Dzięki tym zmianom wyeliminujemy sytuacje, w których - bez świadomości klientów - ich zawarta pierwotnie na czas określony umowa staje się umową na czas nieokreślony i dodatkowo z długim okresem wypowiedzenia – tłumaczy Zagórski.
Nowe przepisy przewidują też, że w okresie wypowiedzenia abonent będzie zobowiązany jedynie do ponoszenia kosztów świadczenia usługi wynikających z umowy. To rozwiązanie chroni klientów przed opłatami za uruchomienie dodatkowych usług, a także przed wyłączeniem usług, które mieli zagwarantowane w dotychczasowej umowie.
Czytaj także: Aplikacja ProteGO Safe współdziała z zagranicznymi wersjami. Wspólny system ostrzeżeń w wybranych krajach unijnych
Monitoring zużycia usług i stary numer
Kolejna zmiana, która zacznie obowiązywać już 21 grudnia to możliwość monitorowania zużycia usług. Chodzi o to, aby klienci wiedzieli jak wysokiego rachunku się spodziewać. MC zapewnia, że to lepsza kontrola abonenta nad aktualnym i faktycznym zużyciem usług, w szczególności pakietu danych w usłudze dostępu do internetu.
Według nowych przepisów dostawcy usług zapewnią abonentom możliwość korzystania z narzędzia umożliwiającego monitorowanie wykorzystania usług oraz będą powiadamiali klientów o wykorzystaniu limitu zużycia usługi w ramach wybranego przez nich pakietu taryfowego.
Zmiany pojawią się też w przypadku chęci przeniesienia dotychczasowego numeru z jednej sieci do innej. Będzie na to więcej czasu – a dokładnie nie krócej niż miesiąc od daty rozwiązania umowy.
Kolejna zmiana to prawo do zachowania ciągłości świadczenia usługi dostępu do internetu w procesie zmiany dostawcy usług. Nowy dostawca będzie miał obowiązek aktywowania usługi w najkrótszym możliwym – uzgodnionym z klientem – czasie, jednak nie później niż w jeden dzień roboczy po zakończeniu umowy z dotychczasowym dostawcą. Z kolei dotychczasowy dostawca usługi będzie zobowiązany świadczyć ją na dotychczasowych warunkach do terminu uzgodnionej przez nowego dostawcę aktywacji usługi.
Dołącz do dyskusji: Idą zmiany w prawie telekomunikacyjnym. Zdalne wypowiedzenie umowy i monitoring zużycia usług