Centrum Prasowe Wirtualnemedia.pl

Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

2012-08-20

A A A POLEĆ DRUKUJ

„Pozytywni w sieci”: UPC Polska ogłasza akcję, której celem jest tworzenie wartościowej i pozytywnej przestrzeni do dyskusji w Internecie

150x110

Według internautów, aż 86% internetowych komentarzy, nacechowanych jest negatywnymi emocjami, wśród których najczęściej wymieniane to: złość, gniew i  krytyczne opinie. Jak wynika z analizy społeczności przeprowadzonej na zlecenie UPC wśród ponad 50 tysięcy blogów, 6 tysięcy forów i ponad 5 tysięcy serwisów regionalnych, negatywne emocje występują w niemal wszystkich kanałach komunikacyjnych -  w mediach społecznościowych, na forach i pod wybranymi największymi polskimi portalami internetowymi[1]. Odpowiedzią na wyniki badania jest akcja „Pozytywni w sieci”. Jako inicjator akcji, UPC, dostawca najszybszego Internetu w kraju, chce przyczynić się do tworzenia wartościowej, pozytywnej przestrzeni do dyskusji w sieci. Kampania stanowi kontynuację starań operatora o budowanie wysokich standardów, zarówno w obszarze dostępu do Internetu, jak i odpowiedzialnego korzystania z jego zasobów.

 51% z nas deklaruje szacunek i otwartość w kontaktach z innymi użytkownikami. Tymczasem, jak wynika z przeprowadzonych badań[2], deklaracje często mijają się z tym, co odnajdujemy w sieci. W przestrzeni internetowej istnieją obszary i tematy narażone na występowanie negatywnych treści bardziej niż pozostałe. Zaliczają się do nich: serwisy poświęcone opiniom produktowym (38,5%), fora (33,8%) oraz przestrzenie, gdzie dyskusje dotyczą osobistych, codziennych tematów, dotykających każdego z nas. Zdecydowanie najniższym odsetkiem agresywnych wypowiedzi i negatywnych zachowań[3] (17%) pochwalić się mogą portale społecznościowe. Badania wskazały również na istnienie dużej potrzeby społecznej dotyczącej zmiany nastawienia i zachowań obserwowanych każdego dnia w wirtualnym świecie.

Pogłębiona analiza wybranych największych polskich portali internetowych (Gazeta.pl, Wirtualna Polska, Onet.pl i Interia), dokonana w ramach badania jakościowego[4], wykazała, że internauci najchętniej wypowiadają się negatywnie na temat polityki (28%). Często wyrażają także negatywne opinie na temat innych uczestników  dyskusji (14%), cen (10%), kościoła (9,6%) oraz innych narodów i państw (9,4%). Wśród najczęstszych form wyrażania niechęci wobec innych użytkowników, zauważono: chęć wykluczenia internautów ze społeczeństwa, obnażanie ich niewiedzy, a także – wzywanie na forum do odpowiedzialności prawnej.

 Działania realizowane w ramach akcji mają promować, obok pozytywnych postaw, m.in. szacunek dla poglądów innych oraz reagowanie z rozwagą na negatywne komentarze w sieci. Wspiera je ekspert,
dr Krzysztof Krejtz, psycholog Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Na Facebooku (www.facebook.com/#!/PozytywniWSieci) będzie on udzielał porad dotyczących reakcji na negatywne zachowania oraz odpowiadał na pytania internautów.

 „Pozytywni w sieci” to inicjatywa, której zadaniem jest zapoczątkowanie zmian w zachowaniach internautów. W wielu badaniach naukowych zauważono, że formułując opinie przez Internet są one znacząco uskrajnione w porównaniu do tych, które wypowiadamy w tzw. realu. Ponadto, to właśnie najsilniejsze, negatywne emocje najbardziej przyciągają uwagę innych użytkowników. Przekuwanie poluzowanych norm społecznych funkcjonujących w sieci wymaga czasu, ale jest możliwe.” - mówi dr Krejtz.

 Poparcie dla akcji można wyrazić podpisując manifest „Pozytywni w sieci”. „Pozytywni” internauci deklarują tym samym swoją chęć do działania na rzecz poprawy atmosfery panującej w sieci i tworzenia wartościowej i pozytywnej przestrzeni do dyskusji w Internecie. Zdaniem 65% z nas, użytkownicy powinni brać większą odpowiedzialność za publikowane treści. Manifest można podpisać na Facebooku: (www.facebook.com/#!/PozytywniWSieci).

  

***

 UPC Polska jest wiodącym dostawcą potrójnej usługi: telewizji kablowej, szerokopasmowego dostępu do Internetu i usług telefonicznych dla klientów indywidualnych i biznesowych. W zasięgu sieci telewizji kablowej UPC znajduje się ponad 2,6 mln gospodarstw domowych w dziesięciu największych aglomeracjach miejskich i wielu mniejszych miastach. UPC Polska ma obecnie blisko 1,5 miliona abonentów: ponad 1,3 mln abonentów telewizji kablowej, w tym 662 700 telewizji cyfrowej, 800 300 użytkowników internetu i 396 200 klientów usługi telefonicznej. UPC Polska jest częścią Liberty Global, Inc. (NASDAQ: LBTYA, LBTYB, LBTYK). www.upc.pl

Liberty Global, Inc. jest wiodącym, międzynarodowym operatorem telewizji kablowej. Firma oferuje zaawansowane usługi telewizyjne, głosowe i dostępu do Internetu, zapewniając 20 milionom klientów dostęp do świata informacji, komunikacji i rozrywki. Liberty Global dysponuje nowoczesnymi sieciami szerokopasmowymi w 13 krajach, głównie w Europie, ale także w Chile. Do firmy należą również znaczne spółki medialne i producenckie takie, jak Chellomedia w Europie (dane z dnia 31 marca 2012r.).


[1] Badanie Interactive Research Center, przeprowadzone na zlecenie firmy UPC Polska, w dniach 27 luty – 4 marca 2012r. w oparciu o analizę treści spontanicznie publikowanych przez internautów w 2011r. i na początku 2012r. Badanie opierało się na wewnętrznych i zewnętrznych dostawcach danych o internetowym buzzie. Analizie poddane zostały społeczności monitorowane przez największych dostawców danych: 50 tys. blogów, 6 ty.s forów, ponad 5 tys. serwisów regionalnych.

[2] Badanie „Zachowania i emocje w Internecie”,  przeprowadzone na zlecenie UPC Polska przez ARC Rynek i Opinia, na grupie 486 Polaków, w dniach 20-30 maja 2011r.

[3] Wypowiedzi negatywne: zachowania wyrażające sprzeciw, dezaprobatę lub krytykę, mogą (ale nie muszą) być zabarwione emocjonalnie. Wypowiedzi agresywne: Groźby lub zachowania mające na celu atak, wyrządzenie szkody.(Definicje przyjęte w badaniu zostały opracowane przez ekspertów akcji „Pozytywni w sieci”).

[4] Badanie Interactive Research Center, przeprowadzone na zlecenie firmy UPC Polska, w dniach  1 luty – 15 kwietnia 2012 roku. W ramach badania wylosowana została próbka N=1000 komentarzy spośród zebranych  481 663 komentarzy występujących pod artykułami na wybranych portalach internetowych (Gazeta.pl, Wirtualna Polska, Onet.pl i Interia). Pod uwagę brane były komentarze serwisów tematycznych, do których prowadzą odnośniki ze stron głównych.





Tylko na WirtualneMedia.pl

Zaloguj się

Logowanie

Nie masz konta?                Zarejestruj się!

Nie pamiętasz hasła?       Odzyskaj hasło!

Galeria

PR NEWS