Centrum Prasowe Wirtualnemedia.pl

Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

2010-11-18

A A A POLEĆ DRUKUJ

Zimą wybierz właściwe ogumienie

Warszawa, 18 listopada 2010 r. - Zima nie w całej Europie oznacza to samo. Od skutych lodem zim w krajach skandynawskich, regionach alpejskich
i innych obszarach górskich, poprzez umiarkowane, wilgotne i nieprzewidywalne warunki pogodowe w Europie Środkowej po łagodniejszy klimat śródziemnomorski na południu naszego kontynentu – warunki drogowe, z jakimi stykają się kierowcy wyruszając w podróż zimą, mogą się znacznie różnić w zależności od regionu. Wybór właściwych opon nie zawsze jest zatem sprawą tak prostą, jak mogłoby się wydawać.

Aby wybrać odpowiednie ogumienie, należy wziąć pod uwagę wiele kryteriów, nie tylko klimatycznych i geograficznych, ale także związanych
z umiejętnościami i preferencjami kierowcy, używanym pojazdem, długością trasy oraz sytuacją finansową.

„Ważne jest, aby pamiętać, że brak decyzji jest najgorszą możliwą decyzją – mówi Pierre Santoul, Dyrektor ds. Marketingu na region Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. – Jazda na źle dobranych oponach z pewnością wpływa na to, jak sprawuje się samochód. Zimą można utknąć w śniegu, spowodować korki, a nawet stworzyć ryzyko wypadku”.

Patrick Deblaize, Kierownik zespołu ds. opon zimowych firmy Goodyear Dunlop w luksemburskim mieście Colmar-Berg, dobrze zna wyzwania, jakie stawiają przed kierowcami zróżnicowane warunki pogodowe i drogowe w okresie zimowym. Zadaniem zespołu ekspertów pod jego kierownictwem jest rozwój technologii oraz opracowywanie wysokiej jakości opon zimowych, zapewniających kierowcom doskonałe prowadzenie, przyczepność i hamowanie w zróżnicowanych warunkach.

„Opony zimowe i opony letnie to dwa zupełnie różne produkty, ponieważ przeznaczone są do używania w całkowicie odmiennych warunkach pogodowych. Opony zimowe muszą sprawdzać się na drogach suchych, mokrych, oblodzonych, zabłoconych i zaśnieżonych, w temperaturach poniżej zera. Natomiast opony letnie powinny wykazywać dobre właściwości na suchych i mokrych powierzchniach w temperaturach dochodzących do +40 stopni. Istnieje kilka kluczowych różnic technicznych, które sprawiają, że opony zimowe lepiej radzą sobie w niskich temperaturach. Należą do nich rodzaj oraz skład mieszanki bieżnika, specjalny układ rowków, kształt powierzchni styku oraz charakterystyczna rzeźba bieżnika” – mówi P.Deblaize.
„Po pierwsze, do opon zimowych wykorzystuje się bardziej miękkie, a zatem również bardziej elastyczne związki polimerowe, co sprawia, że opony zimowe sprawują się o wiele lepiej w niskich temperaturach i na zimnych nawierzchniach. Najnowsza generacja kauczuków silikonowych, zastosowanych w bieżniku opony, pozostaje elastyczna nawet w bardzo niskich temperaturach”.

Opony zimowe muszą sprawdzać się także w wielu innych sytuacjach – zapewniać doskonałą przyczepność i krótką drogę hamowania na błocie pośniegowym, śniegu i lodzie, na suchych i mokrych nawierzchniach, podczas jazdy pod górkę i zjeżdżania, hamowania, przyspieszania oraz pokonywania zakrętów.

„Rzeźba bieżnika opony zimowej jest więc zaprojektowana tak, aby jak najszybciej i najskuteczniej odprowadzać błoto i wodę. Przyglądając się rzeźbie bieżnika można zaobserwować różne elementy, takie jak specjalne żłobienia i skomplikowane trójwymiarowe rowki. Owe nacięcia są niezwykle ważnym elementem naszych opon zimowych. Dwuwymiarowe lamele zygzakowate, znajdujące się w środkowej części opony, dzięki ostrym krawędziom dają efekt wgryzania się w śnieg czy lód, zapewniając większą przyczepność na śliskich nawierzchniach. Opatentowana technologia lameli waflowych 3D, znajdujących się po bokach i w strefach przejściowych opon, utrzymuje odpowiednią sztywność, zapewniając kontrolę i precyzję prowadzenia na suchych i mokrych nawierzchniach, a także poprawia skuteczność hamowania na wyschniętych drogach” – wyjaśnia P.Deblaize.

„Lamele tworzą krawędzie, które dosłownie «wgryzają się» w powierzchnię śniegu i lodu, zapewniając większą przyczepność i trakcję. Jednak aby zagwarantować doskonałe osiągi na suchej nawierzchni, bloki muszą być sztywne i twarde. W tym celu opracowaliśmy specjalny system zachodzących na siebie rowków. Lamele waflowe tworzą praktycznie płaską powierzchnię przy prostopadłym kontakcie z nawierzchnią, co zapewnia odpowiednią sztywność bloku, doskonałe prowadzenie i kontrolę”.

Eksperci są zgodni: opony zimowe mają zasadnicze znaczenie w regionach, gdzie zimy są ostre, a warunki drogowe o tej porze roku trudne. Także na terenach płaskich i mniej górzystych, gdzie występują regularne opady śniegu, a temperatury utrzymują się w okolicach 7 stopni lub poniżej, powinno się używać opon zimowych, chociaż opony całoroczne mogą być dobrą alternatywą.

„Większość osób nie potrafi rozpoznać i ocenić wszystkich zaawansowanych technologii stosowanych w zimowych oponach. Jednakże jako osoba zajmująca się opracowywaniem nowych opon wiem, jak ważny jest właściwy wybór ogumienia, szczególnie w zimie. Moja rada: porozmawiajmy z zaufanym sprzedawcą opon, opiszmy nasz styl jazdy i wymagania. Sprzedawca powinien móc opowiedzieć nam o różnicach między poszczególnymi oponami zimowymi i doradzić, które z nich będą odpowiadały naszym potrzebom”.

„Ponadto, trzymajmy się opon znanych producentów. Nie starajmy się zaoszczędzić paru złotych wybierając produkty nieznanych marek. Nasze nakłady na badania, rozwój i testowanie opon są znaczne, a działania te mają bezpośredni wpływ na osiągi samochodów w zimie. Zima to trudny okres dla wszystkich kierowców. Potrzebujemy wtedy najlepszego sprzętu” – dodaje P.Deblaize.

Poniższe pytania mogą być pomocne w dokonaniu właściwego wyboru opon:

  • Czy muszę mieć samochód do dyspozycji o każdej porze dnia i nocy, w każdych warunkach pogodowych? Czy może w razie potrzeby mogę zostawić go w domu i pojechać do pracy pociągiem lub autobusem?
  • Ile kilometrów pokonuję każdego roku?
  • Czy mam sportowy samochód z mocnym napędem i dużą liczbą koni mechanicznych?
  • Jakim kierowcą jestem? Czy oczekuję najlepszej efektywności?
  • Gdzie jeżdżę najczęściej? Po mieście czy poza miastem, gdzie drogi nie są regularnie czyszczone?
  • Czy wyjeżdżam na zimowy urlop w regiony alpejskie lub górskie?
  • Czy od sprawności mojego samochodu zależą ważne podróże i spotkania służbowe albo inne zajęcia, w przypadku których czas odgrywa istotną rolę?
  • Czy konieczność wymiany opon dwa razy do roku stanowi dla mnie problem? Czy może wolę proste rozwiązania?

„Odpowiedzi na te pytania pomogą sprzedawcy ustalić, jakie opony najlepiej będą pasowały do twoich potrzeb – mówi P.Deblaize. – Niezależnie od naszego wyboru, zarówno opony zimowe, jak i całoroczne Goodyeara to najlepsza decyzja  na nadchodzący sezon zimowy. Najważniejsze, aby kierowcy nie używali opon letnich na terenach, gdzie panują zimowe warunki drogowe” – podkreśla P.Deblaize.

Goodyear jest jednym z największych producentów opon na świecie, z centralą w Akron, w stanie Ohio, USA. Firma wytwarza opony, wyroby gumowe oraz środki chemiczne w ponad 57 zakładach w 23 krajach. Swoją działalność prowadzi w większości krajów świata. Goodyear zatrudnia ponad 69.000 pracowników. W Polsce firma oferuje opony takich marek, jak: Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava i Dębica. Jest także głównym akcjonariuszem Firmy Oponiarskiej Dębica S.A.







Tylko na WirtualneMedia.pl

Zaloguj się

Logowanie

Nie masz konta?                Zarejestruj się!

Nie pamiętasz hasła?       Odzyskaj hasło!

Galeria

PR NEWS