24,5 mld zł na reklamę telewizyjną w 2016 roku (raport)
Cennikowe wpływy reklamowe telewizji w zeszłym roku były o 6 proc. wyższe, niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Liderem przychodów z reklam był Polsat, a najwięcej na spoty telewizyjne wydała firma Aflofarm.
Łączne wydatki cennikowe (bez rabatów) na reklamę telewizyjną w 2016 roku wyniosły 24,46 mld zł, co oznacza wzrost w porównaniu do 2015 roku o 6,09 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement.
Wirtualnemedia.pl | Wpływy stacji (w zł) | Dynamika w proc. | |
2015 | 2016 | ||
Wydatki na reklamę (w zł) | 23 057 164 995 | 24 462 123 274 | 6,09% |
Najwyższe cennikowe wpływy reklamowe, wynoszące 3,82 mld zł, odnotował w zeszłym roku Polsat. Jego przychody były o 11,30 proc. wyższe, niż w roku poprzedzającym.
Drugą lokatę zajął TVN, którego wpływy zwiększyły się o 0,02 proc. do 2,82 mld zł. Na ostatniej pozycji podium uplasowała się TVP1 (1,40 mld zł; wzrost o 2,19 proc.).
Tuż za podium znalazła się TVP2 (1,13 mld zł; do góry o 4,16 proc.). Tuż za kanałami tzw. „wielkiej czwórki” znalazła się stacja TV4 z wpływami na poziomie 691,57 mln zł i wzrostem o 20,15 proc.
Większość mniejszych stacji znajdujących się w top 20 zanotowało wzrosty przychodów z reklam, a najwięcej zyskała TTV - było to 35,51 proc. do 323,21 mln zł. Na czele spadków znalazł się z kolei kanał AXN (w dół o 5,27 proc. do 451,10 mln zł).
Stacja | Wydatki (w zł) | Dynamika w proc. | |
listopad 2015 | listopad 2016 | ||
Polsat | 3 432 415 040 | 3 820 257 716 | 11,30% |
TVN | 2 814 837 855 | 2 815 263 040 | 0,02% |
TVP1 | 1 368 099 026 | 1 398 121 058 | 2,19% |
TVP2 | 1 084 012 160 | 1 129 076 567 | 4,16% |
TV4 | 575 606 934 | 691 568 648 | 20,15% |
TVN24 | 570 047 448 | 574 793 799 | 0,83% |
Stopklatka | 371 055 845 | 490 526 648 | 32,20% |
TVN7 | 435 244 463 | 453 308 862 | 4,15% |
AXN | 476 191 163 | 451 097 816 | -5,27% |
TV PULS | 441 046 143 | 434 939 475 | -1,38% |
Discovery Channel | 405 479 817 | 395 587 309 | -2,44% |
Puls 2 | 272 193 521 | 336 430 184 | 23,60% |
TTV | 238 503 550 | 323 207 499 | 35,51% |
TV6 | 236 438 400 | 318 406 088 | 34,67% |
National Geographic | 318 496 160 | 313 079 038 | -1,70% |
TLC | 296 777 368 | 299 482 145 | 0,91% |
Investigation Discovery | 272 490 358 | 286 644 579 | 5,19% |
Polsat2 | 273 046 112 | 284 307 338 | 4,12% |
Comedy Central | 284 557 194 | 280 969 610 | -1,26% |
Polo TV | 249 575 103 | 270 248 680 | 8,28% |
Najwięcej na reklamę w telewizji w 2016 roku - 1,12 mld zł - wydała firma farmaceutyczna Aflofarm. Jej wydatki spadły rok do roku o 23,83 proc. Kolejne miejsca zajęły: US Pharmacia (562,45 mln zł; do góry o 64,47 proc.) i Nestle (548,38 mln zł; + 0,28 proc.).
Korporacja | Wydatki (w zł) | Dynamika w proc. | |
listopad 2015 | listopad 2016 | ||
AFLOFARM | 1 471 118 195 | 1 120 595 889 | -23,83% |
US PHARMACIA INC. | 341 965 598 | 562 446 669 | 64,47% |
NESTLE | 546 827 020 | 548 379 640 | 0,28% |
PROCTER & GAMBLE | 400 565 093 | 518 150 793 | 29,35% |
POLPHARMA | 334 309 714 | 514 137 236 | 53,79% |
UNILEVER | 500 212 475 | 501 596 127 | 0,28% |
LIDL POLSKA SKLEPY SPOZYWCZE SP Z OO SP KOMANDYTOWA | 382 913 003 | 464 822 731 | 21,39% |
GLAXO SMITHKLINE | 230 001 457 | 398 593 248 | 73,30% |
T-MOBILE POLSKA SA | 274 465 606 | 391 978 670 | 42,82% |
POLKOMTEL SA | 410 284 537 | 373 940 250 | -8,86% |
Polskie stacje telewizyjne w grudniu 2016 roku wyemitowały łącznie 2,51 mln spotów reklamowych, o 18,08 proc. więcej, niż w analogicznym okresie 2015 roku. Trwały one 15,67 tys. godzin (rok wcześniej czas ten wyniósł 13,28 tys. godzin). Cennikowe wydatki na reklamę (bez rabatów) we wszystkich stacjach wyniosły łącznie 2,19 mld zł, co oznacza wzrost w skali roku o 13,95 proc.
Wirtualnemedia.pl | Wpływy stacji (w zł) | Dynamika w proc. | |
grudzień 2015 | grudzień 2016 | ||
Czas spotów (gg:mm:ss) | 13276:02:15 | 15673:36:24 |
|
Wydatki na reklamę (w zł) | 1 925 769 191 | 2 194 417 534 | 13,95% |
Ilość spotów | 2 123 781 | 2 507 689 | 18,08% |
Liderem cennikowych wpływów reklamowych w analizowanym miesiącu był Polsat. Stacja ta zanotowała jednak wzrost przychodów o 18,23 proc. do 328,46 mln zł.
Drugi był TVN, którego wpływy zmniejszyły się o 1,57 proc. do 245,29 mln zł. Podium uzupełnia TVP1 (119,23 mln zł; spadek o 2,98 proc. - największy w top 20), a oczko niżej znalazła się TVP2 (107,99 mln zł; wzrost o 9,04 proc.).
Szóste miejsce zajęła Stopklatka TV, która zanotowała największy wzrost w top 20 - o 82,91 proc. do 54,46 mln zł.
Stacja | Wpływy (w zł) | Dynamika w proc. | |
grudzień 2015 | grudzień 2016 | ||
Polsat | 277 805 315 | 328 462 211 | 18,23% |
TVN | 249 198 100 | 245 293 725 | -1,57% |
TVP1 | 122 897 055 | 119 229 718 | -2,98% |
TVP2 | 99 037 128 | 107 991 059 | 9,04% |
TV4 | 51 343 318 | 77 791 928 | 51,51% |
Stopklatka | 29 772 450 | 54 456 975 | 82,91% |
TVN24 | 42 534 963 | 43 469 444 | 2,20% |
TVN7 | 35 780 221 | 40 022 683 | 11,86% |
TV PULS | 33 680 903 | 33 794 135 | 0,34% |
AXN | 32 671 943 | 32 706 585 | 0,11% |
Polo TV | 19 843 145 | 29 406 715 | 48,20% |
Discovery | 27 799 366 | 28 538 595 | 2,66% |
TV6 | 23 582 988 | 26 135 170 | 10,82% |
Nickelodeon | 21 538 797 | 25 684 631 | 19,25% |
TTV | 20 232 825 | 25 305 560 | 25,07% |
Polsat2 | 20 599 215 | 24 938 710 | 21,07% |
Puls 2 | 24 094 913 | 24 507 049 | 1,71% |
National Geographic | 23 646 221 | 23 416 718 | -0,97% |
TVN Style | 17 361 503 | 23 318 628 | 34,31% |
Investigation Discovery | 18 674 689 | 23 245 947 | 24,48% |
Największą kwotę na reklamę w telewizji w grudniu 2016 roku wydała firma Aflofarm - było to 79,72 mln zł (wzrost rok do roku o 5,64 proc.) Podium uzupełniają: Nestle (55,70 mln zł; do góry o 24,45 proc.) i Pharmacia (64,20 mln zł; do góry o 52,72 proc.).
Korporacja | Wydatki (w zł) | Dynamika w proc. | |
grudzień 2015 | grudzień 2016 | ||
AFLOFARM | 75 466 333 | 79 720 076 | 5,64% |
NESTLE | 44 756 856 | 55 698 484 | 24,45% |
US PHARMACIA INC. | 42 035 958 | 64 195 716 | 52,72% |
PROCTER & GAMBLE | 37 592 837 | 50 267 546 | 33,72% |
ORANGE SA | 35 866 542 | 33 565 721 | -6,41% |
LIDL POLSKA SKLEPY SPOZYWCZE SP Z OO SP KOMANDYTOWA | 30 940 507 | 46 154 560 | 49,17% |
TESCO | 30 327 137 | 36 032 885 | 18,81% |
POLPHARMA | 27 502 611 | 64 583 279 | 134,83% |
VOLKSWAGEN GROUP | 27 152 157 | 29 919 851 | 10,19% |
UNILEVER | 26 237 066 | 8 656 955 | -67,00% |
MEDIA EXPERT SP Z OO | 25 579 973 | 30 760 356 | 20,25% |
TEVA PHARMACEUTICALS | 24 324 775 | 32 998 046 | 35,66% |
LOREAL | 24 308 348 | 15 010 877 | -38,25% |
FERRERO | 23 584 868 | 21 492 485 | -8,87% |
POLKOMTEL SA | 23 425 260 | 32 769 228 | 39,89% |
GRUPA ZYWIEC SA | 23 180 047 | 16 035 840 | -30,82% |
HASBRO | 20 734 196 | 22 343 773 | 7,76% |
PEPSICO | 20 294 356 | 20 465 423 | 0,84% |
MATTEL | 20 232 568 | 12 909 912 | -36,19% |
POLSAT I POLKOMTEL SA | 18 275 207 | 28 950 382 | 58,41% |
Prezentowane wpływy i wydatki reklamowe nie uwzględniają rabatów dawanych reklamodawcom, które mogą wynosić nawet 70-80 proc. Wyliczenia Nielsen Audience Measurement nie biorą pod uwagę również różnych modeli sprzedaży czasu reklamowego. Część reklam sprzedawana jest nie z cennika (są tam ceny za spot w konkretnym bloku), ale reklamodawca płaci za realną widownię, która oglądała w tym czasie daną stację telewizyjną.
Dołącz do dyskusji: 24,5 mld zł na reklamę telewizyjną w 2016 roku (raport)