7,28 mld zł wydano na reklamę w Polsce w 2014 roku. Zyskują telewizja, internet i radio - tracą prasa, kino i OOH
W 2014 roku wydatki reklamowe w Polsce wzrosły o 2,7 proc. i wyniosły 7,28 mld zł. Jak prognozuje Starlink, kontynuacji trendu wzrostowego można spodziewać się także w tym roku. Dynamika wzrostu rynku reklamowego może wynieść 2,7-3,3 proc.
Jak podaje w swoim podsumowaniu (analiza obejmuje wydatki netto, już po rabatach) dom mediowy Starlink, na utrzymujące się w ub.r. ożywienie gospodarcze główny wpływ miał popyt krajowy, w tym inwestycje i konsumpcja prywatna: sprzedaż detaliczna wzrosła o 3 proc., zaś konsumpcja prywatna o 3,2 proc. w ujęciu rocznym. To pierwszy tak szybki roczny wzrost spożycia indywidualnego od 2009 roku.
W największym stopniu na kondycję rynku reklamy w analizowanym okresie wpłynęło zwiększenie wydatków reklamowych przez takie branże jak handel oraz produkty farmaceutyczne i leki. Pozytywnie wpłynął też utrzymujący się stabilny poziom wydatków sektora FMCG (w górę o 0,4 proc.).
Handel wydał na reklamę o 8,9 proc. więcej (czyli o 81,8 mln zł). Producenci farmaceutyków i leków zwiększyli wydatki reklamowe o 9,4 proc. (o 74,7 mln zł), zaś producenci napojów i alkoholi - o 53,4 mln zł (wzrost o 18,3 proc.). Inwestycje na reklamę zwiększyło jeszcze siedem innych branż - łącznie o ponad 138,3 mln zł (dynamika 8,4 proc.).
Największej redukcji wydatków na reklamę w skali roku dokonali reklamodawcy z sektora finanse (spadek o 42,5 mln zł, czyli mniej o 5,4 proc. ) oraz sektor komputery i audio video (spadek o 25,1 mln zł, czyli mniej o 24,5proc.). Pozostałe cztery sektory obniżyły wydatki na reklamę łącznie o 49,7 mln zł w stosunku do 2013 roku (o 2,3proc.).
Do wzrostu przyczyniło się przede wszystkim zwiększenie wydatków na reklamy telewizyjne, internetowe i radiowe. Dodatkowo pozytywnie na rynek reklamy wpłynęły wydarzenia sportowe: olimpiada w Soczi, mistrzostwa świata w piłce nożnej, a także wybory samorządowe.
Wpływy reklamowe internetu wzrosły o 6,4 proc. (o 95,8 mln zł), radia o 6,3 proc.(ponad 35 mln zł), a telewizji o 5,6 proc.(ponad 202 mln zł). Łączny udział tych mediów w rynku reklamy wynosi już blisko 75 proc. Spadły natomiast przychody reklamowe prasy, kina oraz w niewielkim stopniu reklamy zewnętrznej.
W internecie największy wzrost zanotowała reklama wideo emitowana in-stream (o 21 proc.). Wzrost wydatków na displayową reklamę mobilną przekracza 60 proc., a zainteresowanie nią przejawiają nie tylko reklamodawcy, ale też inne media, np. nadawcy telewizyjni starający się tworzyć oferty crossmediowe. Inwestycje reklamowe w radio były efektem wzmożonego popytu w czwartym kwartale ub.r. ze strony branży handlowej, zwłaszcza marketów RTV i AGD.
Do wzrostu reklamy telewizyjnej przyczyniły się cyfryzacja nadawania oraz silniejsze ramówki. Główne anteny odnotowały niewielki spadek ze sprzedaży spotów (o 2,9 proc.) przy jednoczesnym wzroście w obszarach product placement i sponsoring (wzrost o 2,6 proc.). Te formy reklamy cieszyły się rosnącym zainteresowaniem ze strony reklamodawców, pozwalając na ominięcie zatłoczenia bloków reklamowych i atrakcyjny sposób dotarcia do konsumentów. W całym 2014 roku o 27,8 proc. wzrosły przychody ze spotów zanotowane przez mniejsze stacje (nie TVP1, TVP2, TVN i Polsat) emitowane na multipleksach naziemnej telewizji cyfrowej. Udział tych kanałów w rynku reklamy telewizyjnej przekroczył 16,3 proc. wobec 13,6 proc. w 2013 roku.
- Szacujemy, że w 2015 roku trend wzrostowy będzie kontynuowany. Spodziewamy się dynamiki wydatków na poziomie 2,7-3,3 proc.. W 2015 roku brak jest wprawdzie dużych wydarzeń sportowych, które ożywiły kondycję polskiego rynku reklamy w ubiegłym roku, jednak dobra koniunktura w wielu sektorach - zwłaszcza handlu, farmacji, rozrywce - napawają optymizmem. Spodziewamy się też dalszego umacniania rynku telewizyjnego, a w obszarze online rozwoju wideo in-stream, mobile, RTB, content marketingu - tak mówi o perspektywach rynku reklamowego w br. Lidia Kacprzycka, dyrektor generalna Starlinka.
Dołącz do dyskusji: 7,28 mld zł wydano na reklamę w Polsce w 2014 roku. Zyskują telewizja, internet i radio - tracą prasa, kino i OOH