Kolejne piwo Buh od Wojewódzkiego i Palikota. "Edycja z CBD wymaga ewolucyjnych zmian"
Przyjazne Państwo, spółka Kuby Wojewódzkiego i Janusza Palikota, ogłosiła, że wypuszcza na rynek piwo Buh Pils bez dodatku suszu konopnego. A za tydzień pojawi się w sklepach wersja z dodatkiem suszu konopnego. Piwa z CBD jednak nie będzie. Spółka informuje, że "jego publiczna premiera w sklepach będzie możliwa jednak dopiero po uzyskaniu formalnej zgody odpowiednich instytucji lub po zmianie przepisów".
Kuba Wojewódzki i Janusz Palikot poinformowali o założeniu spółki Przyjazne Państwo w październiku. Ma ona zajmować się sprzedażą napojów alkoholowych i bezalkoholowych. Promowali swoją działalność podkreślając, że w ofercie będą produkty zawierające związki pochodzące z konopi, czyli CBD. Pierwszym produktem, który trafił na rynek było piwo Buh.
W styczniu część branży produktów konopnych zarzuciła spółce Przyjazne Państwo, że wbrew obietnicy nie zawiera ono CBD. Twórca internetowy i aktywista Przemysław Zawadzki na podstawie laboratoryjnej analizy składu Buha stwierdził, że piwo nie zawiera CBD.
W swoim materiale podkreślił, że branża konopna zaraz po ogłoszeniu przez Wojewódzkiego i Palikota pomysłu na piwo Buh zastanawiała się, jak wspólnicy "ugryzą" proces od strony legislacji, jeśli zamierzają sprzedawać produkty spożywcze z dodatkiem CBD. Taka działalność jest bowiem w polskim prawie zakazana. - Sami właściciele spółki prawdopodobnie nie wiedzieli o tym ograniczeniu prawnym, a informacja o stworzeniu piwa z CBD została ogłoszona zbyt szybko - zaznaczył.
Na te zarzuty odpowiadał Janusz Palikot. - Piwo Buh zostało przygotowanie zgodnie z polskim prawem. Każdy, kto oczekuje, że w piwie będzie zawarte CBD w wysokim stężeniu, powinien zdawać sobie sprawę, że aktualnie, takiego produktu legalnie nie można zrobić - komentował dla Wirtualnemedia.pl Palikot.
Teraz w oficjalnym komunikacie Palikot chwali się jednak sukcesem sprzedażowym pierwszego produktu. „Grudniowy sukces BUHa przekonał nas, że dobrze odczytaliśmy oczekiwania naszych Klientów. Sprzedaż 100.000 butelek pierwszej partii BUHa w ciągu 24 godzin uznajemy za sukces. Idąc za ciosem, zaprezentujemy kolejne dwie wersje piwa BUH PILS. Ich mocną stroną, obok wysokiej jakości samego piwa będzie niepodrabialny zapach palonego zioła” – zadeklarował Palikot.
W oficjalnym komunikacie Przyjazne Państwo tym razem pisze, że „stosowanie ekstraktów konopnych zawierających CBD (jeden z kannabinoidów) w żywności jest aktualnie kwestionowane z uwagi na podnoszony przez inspekcje sanitarne brak tzw. historii spożycia tych składników w UE przed 15.05.1997 r. Dążąc do realizacji składanych publicznie obietnic Przyjazne Państwo podjęło współpracę ze specjalizującym się w prawie konopnym mecenasem Steliosem Alewrasem, jednym z założycieli Stowarzyszenia Wolne Konopie oraz mec. Magdą Wawrzyniak (z Food & Pharma Legal) doradzającą firmom wprowadzającym do obrotu m.in. środki spożywcze z konopiami, oraz specjalizująca się w procedurze autoryzacji novel food. Celem jest wykorzystanie dostępnych możliwości jakie dają przepisy Unii Europejskiej dotyczące tzw. novel food, czyli nowej żywności”.
„Proces uzyskania autoryzacji wymaga czasu na opracowanie dokumentacji i przeprowadzenia badań niezbędnych do uzyskania autoryzacji składnika jako novel food. Mec. Magda Wawrzyniak przeprowadzała już procedury zakończone uzyskaniem takiej autoryzacji dla składników żywności. Planowane jest zawnioskowanie o autoryzację dla tego nie tradycyjnego dodatku w postaci ekstraktu konopnego, w celu stosowania go m.in. w piwie” – informuje w komunikacie Stelios Alewras, adwokata i aktywista prolegalizacyjny.
Spółka Palikota i Wojewódzkiego zapewnia, że „pracuje już nad piwem zawierającym ów kannabinoid by być przygotowanym na niezwłoczne zaoferowanie produktu zawierającego CBD. Jego publiczna premiera w sklepach będzie możliwa jednak dopiero po uzyskaniu formalnej zgody odpowiednich instytucji lub po zmianie przepisów”.
„Prowadzimy biznes, a to wymaga odpowiedzialności. BUH okazał się niezaprzeczalnym sukcesem rynkowym. Jego obecność na półkach, a także trwające kampanie informacyjne pozwolą nam na pozyskanie zwolenników zmian regulacji oraz wypracowanie środków, które wykorzystamy do zmiany obowiązujących przepisów. Choć sam produkt jest rewolucją, jego edycja z CBD wymaga ewolucyjnych zmian. I my je wprowadzimy” - obiecuje Janusz Palikot.
Kampania w telewizji
Jednocześnie na początku lutego rozpoczęła się kampania promująca piwo Buh. W Warszawie przy ul. Jaworzyńskiej 8 pojawił się mural tego piwa z wizerunkami Wojewódzkiego i Palikota. Stworzono także spot reklamowy z udziałem ambasadorki marki – aktorki Katarzyny Warnke.
Kampania startuje pod hasłem „Uwolnij BUHA!”. Ma objąć m.in. kanały tematyczne stacji TVN i Polsat oraz internet. W spocie użyto utworu Hot Blood - Soul Dracula z filmu „Tylko kochankowie przeżyją” w reż. Jima Jarmuscha. Wersja emitowana w telewizji ma trwać 10 sekund, zaś pełna wersja reklamy będzie dostępna tylko na stronie Buhpiwo.pl. Za produkcję spotu odpowiada Lulu Production, zakup i planowanie mediów powierzono Group One SA.
Z ramienia Browaru Tenczynek kampanią zarządza Przemysław Bobrowicz z agencji MarkNeting, za Media Relations odpowiada agencja Hello PR, kreacje przygotowali: Anna Łoskiewicz i Jacek Kołodziejski, design butelki opracował Tomasz „Waciak" Wójcik, a warszawski mural Przemysław Truściński.
Dołącz do dyskusji: Kolejne piwo Buh od Wojewódzkiego i Palikota. "Edycja z CBD wymaga ewolucyjnych zmian"