SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Co się wydarzy w prasie w 2009 roku?

Wydarzenia i trendy w branży prasowej w 2009 roku, specjalnie dlaWirtualnemedia.pl, prognozują m.in. Magdalena Malicka (G+J Polska),Agnieszka Anielska (Murator), Dorota Stanek (Polskapresse), MichałM. Lisiecki (PMPG), Artur Sierant (Presspublica), Tomasz Wróblewskii dr Zbigniew Bajka.


Zarejestruj się, wymieniaj wiedzę, doświadczenia ipoglądy z innymi profesjonalistami
Cafe.Wirtualnemedia.pl- portal społecznościowy dla ludzi mediów, reklamy, internetu,marketingu, PR, badań i gospodarki!


wmMagdalena Malicka, prezes zarząduG+J Polska


Co wydarzy się w branży w 2009 roku?

Niewykluczone jest, iż niektóre z istniejących magazynów zostanąwycofane. Można się także spodziewać uruchomienia nowych projektów,bowiem tegoroczne debiuty pokazały, że na rynku jest jeszczemiejsce. Przy czym niepewność związana z obecną sytuacjągospodarczą może "zamrozić" decyzje wydawnicze, przynajmniej w Ikwartale 2009 roku. Możliwe są też akwizycje mniejszych tytułówprzez większych wydawców.




wmAgnieszka Anielska,prezes zarządu i dyrektor generalna Muratora SA

Co wydarzy się w branży w 2009 roku?

Uważam, że 2009 rok ze względu na pogarszającą się koniunkturębędzie okresem dosyć trudnym. Na pewno dojdzie do dalszychkonsolidacji - słabsze wydawnictwa i tytuły albo zostaną wchłonięteprzez silniejszych graczy, albo znikną. Dużym wydarzeniem będziesprzedaż PW Rzeczypospolita S.A. W pierwszej części roku możnaspodziewać się zmiany właściciela.

Plany na 2009 rok

Jesteśmy w tej chwili bardziej ostrożni z wydatkami.Wstrzymaliśmy rekrutacje i podwyżki. Mam nadzieję, że to uchroninas przed bardziej drastycznymi cięciami. Nasza firma - matka ZPRSA jest jednym z podmiotów zainteresowanych kupnem PWRzeczypospolita. Interesują nas udziały w "Rzeczpospolitej", aletakże w Plantpress i Farmerze. Będziemy bacznie obserwować rynek.Może pojawią się inne ciekawe aktywa pasujące do naszegoportfolio.


wmDorota Stanek, prezeszarządu Polskapresse

Co wydarzy się w branży w 2009 roku?

2009 rok może być jednym z trudniejszych dla branży wydawniczej,W momentach kryzysowych, a taki dotyka w tej chwili wszystkichfinansów, pierwszą reakcją jest ograniczanie wydatków. Dotyczy tozarówno czytelników, którzy mogą mniej chętnie sięgać po prasę, jaki reklamodawców wstrzymujących wydatki promocyjne. Ten proces możetrwać przez cały 2009 rok, by ponownie w 2010 zaktywizować reklamę,bez której nie pobudzi się sprzedaży czegokolwiek. Myślę, żebaczniejsze przyglądanie się wydatkom przez wydawców może zakończytrwającą od kilku lat gadżetomanię, która jak wiemy jest bardzokosztowna. Może dzięki temu wrócimy do walki na jakość naszychproduktów, a nie atrakcyjność tzw. dopalaczy. Rok 2009 może teżuporządkować po raz kolejny rynek. Nie można wykluczyć kolejnychakwizycji niektórych tytułów i wydawnictw. Po prostu w kryzysieprzetrwają najsilniejsi - ci, którzy nie będą mieć kłopotów zpłynnością finansową. Przy okazji także na rynku kolporterskim możedoczekamy się wyjaśnienia sytuacji właścicielskiej Ruch S.A. Takżew tej bardzo z nami związanej branży może dojść do przejmowaniasieci dystrybucji. Podsumowując, rok 2009 nie będzie łatwym dlanikogo, nawet dla najsilniejszych graczy.


wmJoanna Pilcicka,prezes zarządu Mediów Regionalnych

Co wydarzy się w branży w 2009 roku?

Nadchodzące osłabienie gospodarcze spowoduje koniecznośćdostosowywania modeli biznesowych do zmieniającej się sytuacjirynkowej. Możemy także się spodziewać przyspieszonej digitalizacjimediów drukowanych. Zwiększy się także liczba kanałów dystrybucjiinformacji.

Plany na 2009 rok

W 2009 roku czeka nas przyspieszona digitalizacja naszych gazet.Planujemy szereg działań rozwojowych i szkoleniowych w tejdziedzinie. Uruchomimy nową inwestycję drukarnianą w ZielonejGórze. Chcielibyśmy także dużo uwagi poświęcić rozwojowi strukturyreklamowej


wmRyszard Pieńkowski,prezes zarządu Infor PL SA

Co wydarzy się w branży w 2009 roku?

Uważam, że będzie to rok internetu. Następować będzie rozwójistniejących portali oraz przechodzenie użytkowników na ten sposóbkorzystania z informacji. Wiele gazet i czasopism rozwijać będzieswoje strony internetowe, zmniejszając stopniowo nakłady wydańpapierowych.

Plany na 2009 rok

Rok 2009 to z pewnością rok dalszego rozwoju naszych produktówinternetowych i umacniania silnej pozycji na rynku dostawcówinformacji profesjonalnej dla biznesu. Będzie to także rokekspansji zagranicznej.


Artur Sierant, wiceprezes zarząduPresspubliki

Co wydarzy się w branży w 2009 roku?

1)Możliwa prywatyzacja PW Rzeczpospolita i zmiana właściciela -w zależności od tego kto będzie nabywcą może spowodować to dużezmiany na rynku
2)Rezygnacja wydawnictw ze sprzedaży kolekcji - spodziewam sięnasycenia rynku
3)W przypadku pogłębienia się kryzysu - dalsze zamykanienierentownych tytułów

Plany na 2009 rok

Nowe przedsięwzięcia i inwestycje: Duży wpływ na sytuacjęPresspubliki w 2009 będzie miał proces prywatyzacji PWRzeczpospolita SA - jednego z dwóch udziałowców, który dysponujepakietem 49 proc. udziałów. Także drugi udziałowiec - brytyjskaspółka Mecom plc, która posiada 51 proc. udziałów - nie wykluczasprzedaży części aktywów. Czy, w szczególności, będą to udziały wPresspublice, nie wiemy. W tej sytuacji trudno jest planować jakieśduże i znaczące inwestycje w Presspublice.

Zwiększanie/zmniejszanie załogi: Nie planujemy zwiększaniazatrudnienia w firmie. W pierwszym kwartale 2009 roku planujemysprzedaż tygodników "Życie Płocka" i "Życie Siedleckie" do spółekzałożonych przez pracowników. Spowoduje to zmniejszeniezatrudnienia w spółce.
Prognoza zysków: Jest to element memorandum informacyjnego wzwiązku z prywatyzacją PWR - nie może zostać w tej chwiliujawniona. Ale planujemy dodatni wynik finansowy.

Kryzys gospodarczy: Spodziewamy się niższych przychodówreklamowych w związku z ograniczeniem wydatków marketingowych wniektórych przedsiębiorstwach.


wmMichał M. Lisiecki,prezes zarządu Platformy Mediowej Point Group

Co wydarzy się w branży w 2009 roku?

Rok 2009 zapowiada się bardzo interesująco na polskim rynkuprasowym. Decyzje podjęte w tym roku zaważą na kształcie polskiegorynku medialnego przez kolejne lata. Wydarzeniem nr 1 będziedecyzja, w czyich rękach znajdzie się "Rzeczpospolita". Jeżeliwłaścicielem "Rzeczpospolitej" zostanie polski kapitał, wtedybędziemy mieli do czynienia z sytuacją, w której dwie najbardziejopiniotwórcze gazety i trzy stacje telewizyjne będą w polskichrękach. Jeśli w rozgrywce o "Rzeczpospolitą" wygra kapitałzagraniczny, zdobędzie niewątpliwie ważny przyczółek do dalszejekspansji na polskim rynku, w tym być może do udziału wprywatyzacji kolejnych publicznych spółek medialnych, m.in. TVP iPolskiego Radia.

To jeżeli chodzi o wydarzenia. Jeżeli natomiast chodzi o trendy,wyraźnie widać, że nic nie jest w stanie zahamować digitalizacjimediów. Rok 2009 będzie kolejnym rokiem konkurowania między mediamitradycyjnymi i cyfrowymi. I o ile jestem pewien, że w długiejperspektywie to media cyfrowe mają bardziej świetlaną przyszłość, otyle też jestem przekonany, że zmierzch mediów tradycyjnych jeszczenie jest bliski i żadnego Blitzkriegu nie będzie.

Plany na 2009 rok

Medialne plany PMPG SA na 2009 r. obejmują trzy pola:
1.Telewizję.
2.Internet.
3.Prasę.
Na tym pierwszym się pojawimy, na drugim - urośniemy najbardziej, ana trzecim - kupimy "Rzeczpospolitą" albo inną opiniotwórczągazetę.


wmTomasz Wróblewski,były dyrektor zarządzający i członek zarząduPolskapresse

Co wydarzy się w branży prasowej w 2009 roku?

Padnie pewien ogólnopolski codzienny tytuł.

Tygodniki będą żyły głównie w internecie.

Telewizja - zaskoczy nas tym, że może być jeszcze mniejambitna.


wmDr Zbigniew Bajka, prasoznawcaz Uniwersytetu Jagiellońskiego

Co wydarzy się w branży w 2009 roku?

Nie będę szczególnie odkrywczy. Ze względu na kryzys światowytakże mediom nie będzie lekko. Problemy będzie mieć nasza prasacodzienna, może nawet jakiś tytuł upadnie. "Cienko przędą" gazetybezpłatne, pewnie więc zmniejszą się ich nakłady, a niektóre gazetyupadną. Pewnie nadal będą się pojawiały nowe czasopisma, raczejwąskotematyczne. Rozwijać się będzie internet, a tradycyjne mediabędą próbowały coraz lepiej lokować się w internecie i korzystać zniego dla utrzymania swojej dotychczasowej pozycji. Powstaną noweportale społecznościowe. W telewizjach pojawią się też zapewnejakieś nowe kanały tematyczne. Oczekuję, przy tej okazji, że wzwiązku z rosnąca liczbą ludzi starych w naszym kraju, któraś zestacji telewizyjnych wpadnie na pomysł stworzenia kanałuzajmującego się tą grupą społeczną, przy czym nie chodzi tylko ozajmowanie się starymi, biednymi i opuszczonymi ludźmi. Takiprogram - biorąc pod uwagę, jak ważny dla wielu starych ludzi jesttelewizor, mógłby cieszyć się naprawdę dużym zainteresowaniem.


wmRafał Leszczyński,analityk CR Media Consulting

Co wydarzy się w branży w 2009 roku?

Stoimy przed trudnym okresem, w związku z nadchodzącym kryzysemrok 2009 może przynieść dużo niespodzianek. W tej sytuacji trudnojest przewidzieć co może się wydarzyć w nadchodzącym roku.

W 2009 roku będziemy na pewno świadkami zmian na rynku prasycodziennej. Powinniśmy wreszcie poznać nowego właściciela"Rzeczpospolitej". Jeżeli będzie to Axel Springer, z wielkimprawdopodobieństwem "Dziennik" będzie musiał pożegnać się zrynkiem. Axel nie będzie w stanie utrzymywać dwóch podobnych dosiebie tytułów. W najlepszym wypadku "Dziennik" zostanieprzeobrażony (może w tytuł bezpłatny...?) Jeżeli Axlowi nie uda siękupić "Rzeczpospolitą" i tak los "Dziennika" może być przesądzony.Przyszłoroczny kryzys może spowodować duże oszczędności na rynkuwydawniczym, a co za tym idzie wycofywanie nierentownychtytułów.

W 2009 roku może nastąpić dalszy rozwój na rynku bezpłatnejprasy lokalnej, której prym wiodą obecnie Media Regionalne.Bezpłatne miejskie tygodniki pod marką 'Teraz', '7 dni', 'City','MM' mogą dalej rozszerzać swój zasięg o nowe miasta. W tym rokuwidać to było wyraźnie, w przyszłym nie wykluczam kolejnychdebiutów.

Dołącz do dyskusji: Co się wydarzy w prasie w 2009 roku?

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl