Eurozet chce obniżyć wynagrodzenia o 20 proc. na pięć miesięcy
Grupa Eurozet od maja zamierza obniżyć o 20 proc. wynagrodzenie wszystkich pracowników przez pięć miesięcy. Zarząd firmy zaczął konsultacje w ten sprawie z przedstawicielami pracowników.
W komunikacie przekazanym portalowi Wirtualnemedia.pl Eurozet zaznaczył, że obniżka ma objąć „wszystkich pracowników, niezależnie od formy zatrudnienia, w tym zarząd.”
Firma uzasadnia to negatywnym wpływem epidemii koronawirusa na całą branżę mediów. - Celem podejmowanych działań jest utrzymanie miejsc pracy i struktury firmy, a także złagodzenie ekonomicznych skutków pandemii koronawirusa - zaznaczyła.
Grupa kapitałowa Eurozet w 2018 roku osiągnęła wzrost wpływów sprzedażowych o 3,5 proc. do 197,47 mln zł oraz 26,8 mln zł zysku netto, a sama spółka Eurozet zanotowała niewielki spadek wpływów i zysku. Na koniec 2018 roku w firmie było zatrudnionych na etacie 335 osób, o 16 mniej niż rok wcześniej.
Do firmy należą Radio ZET (według badania Radio Track w pierwszym kwartale br. miało 12,9 proc. udziału w rynku słuchalności), Radio Plus (2,3 proc.) Antyradio (2,2 proc.), Meloradio (0,9 proc.) i Chillizet (0,2 proc.). Serwisy internetowe firmy w marcu br. zanotowały 11,41 mln użytkowników i 128 mln odsłon (według badania Gemius/PBI).
W lutym ub.r. 40 proc. udziałów Eurozetu za 130,7 mln zł kupiła Agora, w ramach umowy zyskała też możliwość przejęcia do 2022 roku pozostałych 60 proc. jego udziałów od czeskiej spółki SFS Ventures. O skorzystaniu z tej opcji Agora poinformowała we wrześniu, a miesiąc później skierowała stosowny wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Regulator decyzję w tej sprawie ma ogłosić w drugiej połowie 2020 roku, po przeprowadzeniu analizy rynku.
Obniżki pensji w Agorze i Polska Press, zwolnienia w WP i ZPR Media
We wtorek Agora poinformowała, że uzgodniła ze związkiem zawodowym warunki obniżki wynagrodzeń i czasu pracy o 20 proc. dla większości pracowników przez pół roku. Firma oszczędzi na tym ok. 25 mln zł. Jednocześnie zapowiedział zwolnienia grupowe w swojej spółce zależnej Goldenline, nie uzgodniono jeszcze ich warunków.
Pod koniec ubiegłego tygodnia porozumienie w sprawie obniżek pensji i ochrony miejsc pracy podpisał ze związkowcami zarząd Polska Press Grupy. Obniżki w firmie wynoszą od 15 do 50 proc., w zależności od uposażenia pracownika, objęto nimi także zarząd.
Grupa ZPR Media zrezygnowała z wydawania miesięczników „Podróże” i „Żagle”, zwalniając ich dziennikarzy. Ponadto pożegnała się z prawie wszystkimi pracownikami swojej spółki zależnej Murator Expo organizującej targi. - Jest to związane z oszczędnościami, które musimy wprowadzić - powiedział portalowi Wirtualnemedia.pl Zbigniew Benbenek, właściciel Grupy ZPR Media.
Z kolei Wirtualna Polska zredukowała zatrudnienie w niektórych spółkach ze swojego pionu pozamediowego. Z końcem marca zwolniła kilkadziesiąt osób firmy Wakacje.pl zajmującej się sprzedażą wycieczek zagranicznych. - Wakacje.pl ograniczają koszty, tak aby lepiej przygotować się do kolejnego sezonu - tłumaczył Micha Siegieda, dyrektor WP ds. komunikacji i PR. Ponadto w należącej do Wirtualnej Polski spółce Nocowanie.pl, zajmującej się turystyką krajową, pożegnano się z ok. 10 pracownikami.
Natomiast prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska w mailu zapewniła pracowników firmy, że mimo pandemii i recesji gospodarczej nie planuje zwolnień ani obniżki wynagrodzeń.
Wycofuje się część reklamodawców
Jak ustalił portal Wirtualnemedia.pl, Aflofarm Farmacja Polska, największy reklamodawca w naszym kraju, wstrzymał nakłady w wybranych kanałach telewizyjnych i radiowych, m.in. w TVP, Polsacie, RMF FM oraz stacjach Eurozetu (na czele z Radiem ZET) i Grupy Radiowej Agory.
L’Oreal Polska wstrzymał działania reklamowe w telewizji. - W obecnej sytuacji niektóre wydatki promocyjne i inwestycje zostały relokowane - wyjaśniła nam Barbara Stępień, corporate communication director w firmie.
Natomiast koncern Coca-Cola pod koniec marca ogłosił, że rezygnuje ze wszystkich aktywności marketingowych na całym świecie, a zaoszczędzone pieniądze przeznaczy na walkę z epidemią.
- Radio zanotuje spadki sprzedaży reklamowej, w naszej ocenie dwucyfrowe - powiedział portalowi Wirtualnemedia.pl na początku kwietnia Zbigniew Benbenek. Do jego holdingu należy Grupa Radiowa Time, nadawca stacji Radio Eska, Eska Rock, Radio VOX FM, Radio Wawa.
Dołącz do dyskusji: Eurozet chce obniżyć wynagrodzenia o 20 proc. na pięć miesięcy
Źle było za Francuza?
I to jest solidarność. Opowiadali mi znajomi, którzy tam pracowali. Takie firmy mają prawo mówić dziś o solidarności i obniżać wynagrodzenia. Jest też dziesiątki firm, które przez lata osiągały gigantyczne, wielomilionowe zyski i gdzieś miały pracowników (oprócz dyrektorów, członków zarządu, prezesów) a dziś obcinają ludziom kasę. Bo solidarność. A gdzie była ta solidarność z pracownikiem w czasach kiedy hulało? Kiedy kasa płynęła strumieniem...Nie mam pojęcia do której grupy zalicza się Eurozet, pewnie Biuro Reklamy dostawało premie od wyrobionych planów. Szkoda ludzi, bardzo współczuję wszystkim, którzy dostaną po kieszeni. Dostaną (lub już dostali) tez na pewno uroczystego, wzniosłego mejla, że muszą być solidarni itd itp. Zanim na niego odpowiecie, to zastanówcie się czy firma była z Wami solidarna.
2. Jeśli pracownicy (uśredniając bardzo mocno) spadają z pensji 7 tys. do 5600 to zarząd i "kominowcy" powinni zafundować sobie obniżkę CO NAJMNIEJ 35% (byłby tp spadek np. z 50 tys. do 40 tys.). Dla prezesa, czy dużego dyrektora to obniżka do przeżycia, dla zwykłego pracowinika to zalamanie finansow. Tak, wiem, że zaraz odezwie się ktoś, kto powie, że lepsze to, niż zwolnienie. Ale trzeba pamiętać, że ZWALNIANIE PRACOWNIKOW TO DZIALANIE DORAŹNE, KTORE W KROTKIM CZASIE DA PO KASIE FIRMIE, BO ZATRUDNIENIE NOWYCH NA MEJSCE ZWOLNIONYCH TO WIELKI KOSZT!
3. Eurozet nie ma związkow zawodowych, zatem przedstawicieli pracownikow uprzedzam: patrzcie im na ręce, przypilnujcie, żeby po 5 miesiąach obniżka nie stala się status quo (znamy te numer)
4. Przedstawiciele pracowników, zafundujcie sobie prawnika, który będzie Was reprezentować. Sięgnijcie po telefon i odświeżcie znajomości. Macie je.Jesteście wartością tej firmy i zasługujecie na dobre traktowanie.