Facebook wciąż najpopularniejszym portalem społecznościowym w większości największych krajów
Z wyjątkiem Chin, Rosji i kilku innych państw, Facebook cały czas dominuje wśród społecznościowych portali na największych światowych rynkach. Co prawda szybko rośnie popularność nowych graczy, takich jak Instagram, ale użytkownicy wykorzystują je raczej jako dodatek do Facebooka, a nie zamiast niego - wynika z raportu firmy eMarketer.
Powyższy trend to zasługa przede wszystkim młodszych konsumentów. Z badania przeprowadzonego przez TNS w listopadzie 2015 r. wynika, że statystyczny użytkownik portali społecznościowych w wieku od 16 do 24 lat tygodniowo korzysta z co najmniej pięciu tego typu serwisów.
Przez swój szybki wzrost popularności, sytuację w social media komplikują komunikatory, których eMarketer nie uwzględnia w swojej definicji społecznościowych portali. Wiele z nich oferuje obecnie funkcje konkurencyjne bądź powielające te znane z serwisów społecznościowych, a na wielu rynkach mają one więcej użytkowników od Facebooka. Przykładowo w Japonii czołową platformą społecznościową jest komunikator Line, a według niektórych źródeł zasięg Facebooka w Niemczech i Holandii może być mniejszy niż należącej do niego aplikacji WhatsApp.
Ponadto użytkownicy serwisów społecznościowych coraz częściej korzystają z nich z poziomu urządzeń mobilnych. Dane Facebooka za IV kwartał 2015 r. pokazały, że portal miał 1,4 miliarda użytkowników jego mobilnej odsłony - o 21,3 proc. więcej niż rok wcześniej. W tym samym czasie liczba użytkowników korzystających z serwisu wyłącznie z poziomu urządzeń mobilnych sięgnęła 823 milionów i była większa o 13,2 proc. r/r.
Według analityków eMarketera, po części do rozwoju mobilnego Facebooka przyczyniła się jego aplikacja "Free Basics", dająca darmowy mobilny dostęp do wybranych witryn. Na różnych rynkach są to różne strony, ale wszędzie wśród nich jest portal Marka Zuckerberga.
Globalna liczba użytkowników portali społecznościowych cały czas rośnie. Mają oni do wyboru coraz więcej platform i przeznaczają na korzystanie z nich coraz więcej czasu. Z badania GlobalWebIndex wynika, że we wrześniu 2015 r. internauci na świecie blisko 30 proc. czasu spędzonego w sieci przeznaczyli na aktywność w social media.
eMarketer szacuje także, że w bieżącym roku z portali społecznościowych korzystać będzie na całym świecie 2,22 miliarda osób, stanowiących 67,4 proc. wszystkich użytkowników internetu. W roku 2019 ma ich być o 500 milionów więcej, a wskaźnik penetracji ma sięgnąć blisko 70 proc.
Dołącz do dyskusji: Facebook wciąż najpopularniejszym portalem społecznościowym w większości największych krajów