Globalny rynek reklamowy będzie rósł o 4,6-5 proc., mobile i wideo przyspieszą wzrosty w internecie
Według sieciowego domu mediowego Carat w br. globalne wydatki reklamowe zwiększą się w br. o 4,6 proc., a w 2016 r. o 5 proc. W przyszłym roku już jedną czwartą rynku będzie stanowić reklama internetowa, której wzrosty napędzają mobile i wideo.
Carat szacuje, że w br. wydatki reklamowe we wszystkich kanałach komunikacji globalnie wyniosą 540 mln dolarów amerykańskich, o 23,8 mld dolarów więcej niż w ub.r., co oznacza wzrost o 4,6 proc. 2016 rok przyniesie jeszcze większy wzrost - o 5 proc.
Nakłady reklamowe zostaną zwiększone we wszystkich regionach świata oprócz Europy Środkowej i Wschodniej, gdzie nastąpi spadek o 2,2 proc. (do czego najbardziej przyczyni się spadek o 7,1 proc. w Rosji). Za to w Ameryce Łacińskiej wydatki wzrosną o 11,1 proc., a w pacyficznej części Azji - o 5,2 proc.
Analitycy Carata zwracają uwagę, że inwestycje reklamowe w Europie Zachodniej rosną już przez drugi rok z rzędu, poprawiając się dzięki silnej pozycji Wielkiej Brytanii i Hiszpanii, natomiast w br. wzrost po sześciu latach spadków odnotują również Grecja, Irlandia i Portugalia.
- Najcięższy okres mamy za sobą, a rynki spadkowe należą dziś do mniejszości. Wszystkie kluczowe rynki odnotują w 2016 roku wzrost, a więc bez obaw patrzymy w przyszłość - komentuje Jerry Buhlmann, prezes koncernu Dentsu Aegis Network, do którego należy Carat.
Jeśli chodzi o kanały komunikacji, to spadki nastąpią tylko w prasie: w br. wydatki reklamowe w gazetach zmaleją o 3,8 proc., a w magazynach o 1,7 proc., natomiast w przyszłym roku będzie to odpowiednio 2,4 i 1,7 proc. w dół.
Za to wartość reklamy internetowej zwiększy się o kilkanaście procent - w br. o 15,7 proc., a w przyszłym o 13,8 proc.
Inne kanały komunikacji osiągną wzrosty od 1,9 do 5,2 proc.
Do telewizji niezmiennie trafiać będzie ponad 40 proc. wydatków reklamowych. Zmaleją natomiast udziały gazet (z 13,9 do 11,8 proc.) i magazynów (z 7,3 do 6,4 proc.).
Za to udział internetu w rynku reklamowym w 2016 roku przekroczy 25 proc. Przyczynią się do tego m.in. duże wzrosty nakładów na reklamę mobilną (w br. o 50 proc.) i wideo (21,1 proc.). - Co czwarta osoba na świecie posiada smartfon i używa go na co dzień. W coraz większej mierze polegamy na tych urządzeniach w załatwianiu najważniejszych spraw. Urządzenia mobilne dyktują, w jaki sposób konsumenci sięgają po informacje, oglądają treści, przeglądają produkty i kupują towary w internecie - uzasadnia ten trend Jerry Buhlmann.
Dołącz do dyskusji: Globalny rynek reklamowy będzie rósł o 4,6-5 proc., mobile i wideo przyspieszą wzrosty w internecie