Gremi Media: spadek wpływów o 4 proc., zysk zmalał z 9,3 do 0,7 mln zł, ubyła jedna czwarta pracowników etatowych
W ub.r. Gremi Media (wydawca m.in. „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”) zanotowała w skali roku spadek przychodów ze sprzedaży o 3,9 proc. do 104,34 mln zł oraz zysku netto z 9,33 mln zł do 687 tys. zł. - Nawarstwienie wielu niekorzystnych czynników spowodowało, iż podstawowe wskaźniki finansowe nie zostały poprawione - komentuje prezes firmy Tomasz Jażdżyński.
W ub.r. zysk brutto grupy kapitałowej Gremi Media ze sprzedaży wyniósł 40,97 mln zł (wobec 36,75 mln zł w 2016 roku). Firma zanotowała 357 tys. zł straty przed opodatkowaniem, podczas gdy rok wcześniej miała 7,37 mln zł zysku.
- Z punktu widzenia finansowego rok 2017 był dla grupy rokiem relatywnie dość trudnym. Nawarstwienie wielu niekorzystnych czynników spowodowało, iż podstawowe wskaźniki finansowe nie zostały poprawione w stosunku do poprzedniego roku. Udało się jednak utrzymać dodatnią rentowność zarówno na poziomie EBITDA, jak i zysku netto - komentuje w sprawozdaniu Tomasz Jażdżyński, który od drugiej połowy grudnia ub.r. jest prezesem Gremi Media.
- W 2017 roku wynik finansowy Grupy był istotnie gorszy niż za rok 2016, co wynikało z wielu różnych czynników, głównie niesprzyjającej sytuacji rynkowej, która przyczyniła się do uzyskania istotnie niższej sprzedaży niż oczekiwano. Na niższą sprzedaż wpłynęło również przesunięcie z grudnia 2017 na styczeń 2018 części zamówień. Założone i poniesione przez grupę koszty były dostosowane do znacznie wyższych, zakładanych wcześniej przychodów. Ponadto, Grupa poniosła istotne koszty jednorazowe, takie jak koszty wprowadzenia akcji spółki Gremi Media do publicznego obrotu - wyliczono w raporcie finansowym firmy.
Gremi Media zadebiutowała na warszawskim rynku giełdowym NewConnect w listopadzie ub.r. Głównym akcjonariuszem spółki jest grupa KCI kontrolowana przez Grzegorza Hajdarowicza. W sierpniu ub.r. 14,6 proc. akcji Gremi Media za 36,66 mln zł kupiła grupa inwestorów, m.in. fundusz North Base Media i spółka głównego udziałowca Ruchu, a w listopadzie North Base Media nabył jeszcze 4,39 proc. firmy za 11,02 mln zł.
W ub.r. koszty Gremi Media wyniosły prawie 103 mln zł, wobec 105,04 mln zł w 2016 roku. Nieznacznie wzrosły nakłady na usługi obce (z 69,25 do 69,62 mln zł) i amortyzację (z 2,12 do 2,31 mln zł), natomiast zmalały wydatki na świadczenia pracownicze (z 18,65 do 16,5 mln zł).
Na koniec ub.r. stałe zatrudnienie w grupie Gremi Media wynosiło 76 pełnych etatów, wobec 101 rok wcześniej.
Gremi Media na koniec ub.r. miała 26,33 mln zł z tytułu kredytów i pożyczek, wobec 27,45 mln zł na koniec 2016 roku. Firma na koniec ub.r. nie miała żadnych zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek długoterminowych, natomiast wartość tych krótkoterminowych wzrosła z 14,14 do 26,33 mln zł.
Gremi Media oprócz „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” wydaje miesięcznik „Uważam Rze Historia”, a także realizuje inne projekty wydawnicze oraz działa w kilku innych segmentach (przede wszystkim eventów biznesowych i public relations). Ponadto do firmy należy kilka mniejszych spółek, a także większościowe udziały w spółkach E-Kiosk i ComPress oraz mniejszościowe w MMConferences. Z końcem 2016 roku firma zrezygnowała z dalszego wydawania drukowanych wersji magazynów „Sukces”, „Bloomberg Businessweek Polska” i „Uważam Rze”.
- Nowy, powołany w grudniu 2017 roku, zarząd spółki głęboko wierzy w słuszność strategii budowania nowych cyfrowych produktów na bazie posiadanych przez grupę Gremi Media SA unikalnych i wyjątkowych znaków towarowych i marek. Jej realizacja pozwoli przezwyciężyć trudności związane z spadkowymi tendencjami panującymi na rynku wydawnictw drukowanych - podkreśla Tomasz Jażdżyński.
Dołącz do dyskusji: Gremi Media: spadek wpływów o 4 proc., zysk zmalał z 9,3 do 0,7 mln zł, ubyła jedna czwarta pracowników etatowych