Niezwykły billboard zwraca uwagę na profilaktykę nowotworów płuc
Irlandzka Fundacja Marie Keating w oryginalny sposób zwróciła uwagę społeczną na problem nowotworów płuc. Stworzyła plakat, który zaczyna świecić, kiedy ktoś obok kaszle.
Akcję zaplanowano i przeprowadzono w listopadzie - miesiącu profilaktyki raka płuc. Kaszel jest jednym z pierwszych wczesnych objawów nowotworu. Choroba wykryta we wczesnej fazie jest uleczalna, dlatego eksperci od lat zwracają uwagę na rolę badań profilaktycznych.
Irlandia walczy z nowotworami płuc
Rak płuc jest największym na świecie zabójcą spośród nowotworów - daje wiele objawów, które można przeoczyć i często jest wykrywany zbyt późno, aby wdrożyć u chorych nowoczesną terapię ratująca życie. Najbardziej rzucającym się w oczy objawem raka płuc jest kaszel" - informują twórcy kampanii z Fundacji Marie Keating.
Badania przesiewowe płuc dla osób z grupy wysokiego ryzyka, które mogą wykryć raka płuc wcześniej niż w momencie pojawienia się objawów, co daje wysokie szanse na uratowanie życia.
Aby zachęcić osoby cierpiące na długotrwały kaszel do poddania się badaniom, Fundacja Marie Keating współpracowała z lekarzami, pacjentami i ekspertami branży reklamowej. Tak powstał poster „Big Check Up 2022” na przystanku autobusowym, który jest widoczny tylko dla potencjalnie chorych. Dlaczego? Plakat zaczyna świecić, kiedy ktoś w jego pobliżu kaszle. Płuca na plakacie podzielone są na cztery części, symbolizujące kolejne faz choroby.
Celem akcji Fundacji Marie Keating obok zwrócenia uwagi na problem jest zebranie podpisów pod petycją do irlandzkiego Ministra Zdrowia, by wprowadzić w Irlandii bezpłatne badania przesiewowe płuc dla osób z wysokim ryzykiem zachorowania.