Jaki był 2008 rok w branży telewizyjnej?
Specjalnie dla portalu Wirtualnemedia.pl mijający rok w branżytelewizyjnej podsumowują m.in. : Mirosław Błaszczyk (prezesPolsatu), Arnaud de Villeneuve (prezes Canal+ Cyfrowy), Simon Boyd(prezes UPC Polska), Marek Szafarz (TVN), Izabela Wiley (dyrektorMTV Polska), Jarosław Burdek (wicedyrektor TVP2) i Ryszard Sibilski(dyrektor Endemol Polska).
Portal Wirtualnemedia.pl kontynuuje serię podsumowań mijającegoroku w mediach i reklamie. Dzisiaj na temat kończącego się rokuwypowiadają się przedstawiciele telewizji.
Zarejestruj się, wymieniaj wiedzę, doświadczenia i poglądy z innymiprofesjonalistami
Cafe.Wirtualnemedia.pl- portal społecznościowy dla ludzi mediów, reklamy, internetu,marketingu, PR, badań i gospodarki!
Mirosław Błaszczyk, prezes zarządu TelewizjiPolsat
Najważniejsze rynkowe wydarzenie 2008 roku
Postępujący rozwój i wzrost w udziałach oglądalności kanałówtematycznych. Widownia staje się coraz bardziej sprofilowana ipotrzebuje stacji o węższej tematyce. Naszą odpowiedzią na tątendencję jest start kanałów Polsat News, Play i Cafe.
Największe zaskoczenie
Rozwój wydarzeń w TV Puls. Stacja zbudowała profesjonalny zespółdziennikarzy, który nie przetrwał w jej strukturach nawet roku.Wycofanie się Ruperta Murdocha pokazuje, iż nawet znaczne środkifinansowe nie gwarantują szybkiego sukcesu. Polski widz jestwymagający, a my na jego zaufanie pracowaliśmy wiele lat.Doświadczenie TV Puls jest tylko potwierdzeniem dojrzałości i siłypolskiego rynku telewizyjnego.
Człowiek, bądź ludzie którzy wywarli największy wpływ narynek
Trudno jest wskazać osobę, o której można by powiedzieć, żerzeczywiście wywarła wpływ na rynek, w efekcie czegoś coś by sięzmieniło lub zapanowała jakaś nowa tendencja.
Jaki był 2008 rok dla Polsatu?
Trudny, pracowity ale też pełen zmian, nowości i wyzwań. Przedewszystkim uruchomiliśmy trzy nowe kanały tematyczne - Polsat News,Play i Cafe. Jako pierwsza telewizja komercyjna w Polsce,samodzielnie pokazywaliśmy jedną z trzech - obok igrzyskolimpijskich i mistrzostw świata- najważniejszych imprez sportowychna świecie, czyli Mistrzostwa Europy w piłce nożnej. Wzmocniliśmysiłę i wartość naszej marki - Polsat w rankingu Premiumbrand zostałuznany marką najbardziej zaangażowaną społecznie, a w rankinguMarqa 2008 utrzymaliśmy pozycję z zeszłego roku, kiedy tootrzymaliśmy wyróżnienie jako najbardziej dynamicznie rozwijającasię polska marka. Wszystkiego tego nie osiągnęlibyśmy bez ogromnychnakładów wysiłku i kosztów, ale efekty potwierdzają trafnośćobranej przez zarząd strategii.
Arnaud de Villeneuve, prezes zarządu Canal+Cyfrowy
Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008roku?
Najważniejszym wydarzeniem dla branży telewizyjnej w 2008 rokubyło podjęcie prac z regulatorami UKE i KRRiT dotyczących cyfrowejtelewizji naziemnej, która z będzie kolejnym etapem rozwoju rynkutelewizyjnego w Polsce.
Co było największym zaskoczeniem?
Pozytywnym
Pomimo wieszczonego spowolnienia gospodarczego i relatywniewysokiego już poziomu nasycenia rynku płatnych telewizji(sięgającego w Polsce 50 proc. gospodarstw domowych, a dlaporównania we Francji wynoszącego ok. 40 proc.) popyt jest wciążduży, a konsumenci bardzo dobrze reagują na oferty. SprzedażCyfry+, która w ostatnich miesiącach bije wszelkie nasze rekordy odpoczątku istnienia firmy jest tego żywym dowodem.
Negatywnym
Ogłoszenie uruchomienia platformy cyfrowej przez TVP, czyliprojektu, który będzie finansowany z abonamentu, a więc publicznychśrodków.
Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ narynek
Anna Streżyńska - Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej -osoba wysoce profesjonalna, odważna i niezależna. Do tej poryzajmowała się głównie branżą telekomunikacyjną. W 2008 podjęławażne działania wraz z KRRiT dotyczące projektu naziemnej telewizjicyfrowej i telewizji mobilnej, które będą miały duże znaczenie dlaprzyszłości rynku telewizyjnego w kolejnych latach.
Największe sukcesy firmy Canal+ Cyfrowy w 2008 roku:
1. Stabilna i mocna pozycja Cyfry+ jako platformy oferującejwysokiej jakości usług i programów, jak np. dzięki wspólnej z TPwygranej przetargu na prawa do meczów Ekstraklasy na 3 najbliższesezony 2008-2011, co pozwala Canal+ pokazywać wszystkie spotkaniapolskiej ligi. Kondycję firmy odzwierciedla też nowa siedziba -budynek ultranowoczesny, zaawansowany technologicznie stanowiącydoskonałe narzędzie dalszego rozwoju Cyfry+.
2. Wyniki handlowe 2008, które - co już widzimy - będą doskonałe- jako, że bijemy nasze historyczne rekordy sprzedaży, a mamyprzecież przed sobą tradycyjnie najlepsze, ostatnie tygodnieroku.
Simon Boyd, prezes zarządu UPC Polska
Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008roku?
Sytuacja na rynku rozwija się dynamicznie, rośnie konkurencja ioczekiwania klientów, rozwijają się technologie. Trudno wskazaćjedno najważniejsze wydarzenie mijającego roku. Dla wieluwydarzeniem z całą pewnością było wycofanie się koncernu News Corp.z inwestycji w TV Puls.
Co było największym zaskoczeniem?
Pozytywnym
Pozytywnym zaskoczeniem jest dynamiczny rozwój rynku TV płatnej- kablowej i satelitarnej. Obecnie już ponad połowa Polakówkorzysta z takich usług. Pod względem rynku kanałów w wysokiejrozdzielczości, Polska jest w czołówce Europy. To nie koniec erypłatnej telewizji, jak wieszczą reklamy jednego z operatorów, alepoczątek nowej ery, ery cyfryzacji, która daje widzom nowemożliwości i zapewnia rozwój usług dodatkowych.
Według badań i analiz firmy Booz & Company zrobionych nazlecenie Liberty Global, europejski rynek usług cyfrowych wzrośniedo poziomu 436 miliardów euro do roku 2012, przy tempie rozwojuwynoszącym 18 proc. rocznie (2007-2012). Polska ma i będzie miała wtym wzroście swój znaczący udział.
Negatywnym
Bez wątpienia kryzys finansowy.
Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ narynek
Osobą, która ma największy wpływ na rynek pozostaje AnnaStreżyńska, szefowa UKE, która nie ustaje w wysiłkach zmierzającychdo liberalizacji rynku telekomunikacyjnego. W najbliższychmiesiącach, w dobie niepewności związanej z międzynarodowymkryzysem finansowym, widzę również istotną rolę regulatora wewprowadzaniu zmian systemowych, redukcji barier biurokratycznych iobciążeń podatkowych, które zachęcą operatorów do dalszychinwestycji w rozwój infrastruktury i usług.
Największe sukcesy/ważne wydarzenia w UPC Polska w 2008roku
Najważniejszym wydarzeniem było wprowadzenie usługi TV cyfrowejw maju tego roku. Obecnie mamy już ponad 50 tys. abonentówcyfrowych i liczba ta stale rośnie. UPC Polska pozostaje liderempod względem prędkości oferowanych usług internetowych (20 Mb/s)oraz jednym z największych w Polsce dostawców szerokopasmowegoInternetu po TP SA. Na początku roku wprowadziliśmy również nowąwizualizację marki, uprościliśmy pakiety naszych usług.
Joanna Pasynkiewicz, wiceprezes zarząduAster
Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008roku?
Ważnym wydarzeniem w mijającym roku było wprowadzenie na GiełdęPapierów Wartościowych Cyfrowego Polsatu. Przed debiutem pojawiałysię opinie, że Cyfrowy Polsat nie ma szans na giełdzie, jednakkonsekwentne działania prezesa spółki zaowocowały kilkakrotniewyższym popytem inwestorów instytucjonalnych przy budowie księgipopytu niż liczba oferowanych akcji. Warto także zauważyć, żepomimo kryzysu panującego na rynkach finansowych, realizowanastrategia spółki powoduje, że jej akcje wciąż utrzymują się powyżejceny ustalonej podczas debiutu.
Co było największym zaskoczeniem?
Pozytywnym
Pozytywną dla wszystkich wiadomością jest na pewno ustalenietzw. eurotaryfy, która jest gwarancją niższej ceny oraz prostszychzasad dla wszystkich klientów korzystających z roamingu na terenieWspólnoty. W lipcu przyszłego roku odczujemy pozytywne skutkikolejnej decyzji dotyczącej połączeń w roamingu czyli tańszesms-y.
Kolejną rzeczą, która pozytywnie zaskakuje jest duże i stalerosnące zainteresowanie telewizją HD, czego efektem jest dobrasprzedaż pakietów HD oraz cały czas powiększana, oferta kanałów wwysokiej rozdzielczości. Równocześnie Polska ma jedną z wyższych wEuropie sprzedaż telewizorów HD ready i Full HD. Coraz niższe cenypowodują, że więcej osób może sobie pozwolić na zakup tychtelewizorów. Dzięki telewizji HD, widzowie mieli w minionym rokumożliwość oglądania w jakości HD, najważniejszych wydarzeńsportowych - Mistrzostw Świata w piłce nożnej oraz XXIX LetnichIgrzysk Olimpijskich w Pekinie.
Negatywnym
Negatywnym zaskoczeniem jest ciągły brak konkretnych decyzji władzw sprawie cyfryzacji telewizji publicznej. Proces cyfryzacjitelewizji w Polsce musi przyspieszyć, wciąż jednak brakuje wielukoniecznych ustaleń, a w kwestii trwających od 2000 rokuprzygotowań, nie mamy czym się pochwalić na tle innych krajów.Cyfryzacja popycha świat do przodu i umożliwia szybki i taniprzepływ informacji. Pamiętajmy, że cyfryzacja naziemnej telewizjidaje możliwość korzystania z tzw. usług dodatkowych, które możnarozbudowywać. Prace nad tym tematem w Polsce przebiegają jednakzbyt wolno, z jednej strony mamy dane, że sprzedaż nowoczesnychtelewizorów cyfrowych gotowych do odbioru TV HD stale rośnie, zdrugiej strony, jak na razie, mamy tylko testowe nadawanie sygnałucyfrowego TVP w Warszawie. Z informacji, jakie do nas docierająwynika, że rząd planuje uruchomienie dwóch multipleksów nadającychcyfrowe programy telewizyjne. Na planach na razie się kończy - niejest gotowy nawet pierwszy z nich. Przez ostatnie kilka miesięcygłównym punktem spornym pomiędzy UKE i KRRiT był sposób regulacjirynku. UKE chciało utworzyć 3 multipleksy. Czekamy więc nakonkrety, a myślę że gospodarstwa domowe także wolałyby rzetelneinformacje, bo dotychczas cyfryzacja dla przeciętnego Kowalskiegooznacza prawdopodobne wydatki.
Największe sukcesy/ważne wydarzenia w Aster w 2008 roku
Rok 2008 dla Aster to wyjątkowy i przełomowy etap w rozwojuoferty programowej i usług. Rozszerzyliśmy telewizyjną ofertęprogramową, wprowadziliśmy telewizję HD, zwiększyliśmy prędkościinternetu oraz wprowadziliśmy nową usługę telefonię komórkową,która jest dopełnieniem usług oferowanych dotychczas: telewizji,szerokopasmowego dostępu do internetu i telefonii stacjonarnej.Obecnie Aster jest pierwszą i jedyną w Polsce firmą, która oferujepakiet czterech usług telekomunikacyjnych (quadruple play) igwarantuje pełen zakres usług dla domu i całej rodziny.
Janusz Kosiński, prezes zarządu Inea
Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008roku
Warte odnotowania jest uruchomienie usługi telefonii mobilnejprzez operatora telewizji kablowej - w ten sposób udowodnionezostało niejako, że operatorzy telewizji kablowych wiodą prym narynku dostawców zintegrowanej usługi telekomunikacyjnej. Drugimwydarzeniem, którego nie należy pomijać to powszechne, wewszystkich sieciach, wprowadzenie usługi telewizji cyfrowej, w tymusługi telewizji wysokiej rozdzielczości.
Co było największym zaskoczeniem?
Pozytywnym
Bardzo szybkie i otwarte przyjmowanie przez abonentów usługitelewizji cyfrowej - w sieciach Inea korzysta z niej już co trzeciabonent. Cieszy także niesłabnący wzrost liczby abonentów usługiinternetowej.
Negatywnym
Upór nadawców odnośnie braku chęci do udostępniania programówtelewizyjnych w systemie a la card, który nie sprzyja pozytywnemurozwojowi ofert dostawców usług telewizyjnych. Miałem nadzieję, żeliczba programów na rynku i postępująca cyfryzacja sieci doprowadządo sytuacji, w której nadawcy zweryfikują swoje konserwatywnepodejście. Niestety, jeszcze widać nie czas, aby nadawcy,spoglądając prawdzie w oczy, poddali się ocenie swoich produktówprzez widza.
Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ narynek
Prezes UKE za konsekwentne działanie, które sprzyjakonkurencyjności i doprowadza do sytuacji, w której Polacy corazmniej płacą i będą płacić za usługi telekomunikacyjne. Czasamimyślę, że taki skuteczny Urząd przydałby się na styku operator -nadawca.
Największe sukcesy/ważne wydarzenia w Inea w 2008roku
Najważniejszym dla nas wydarzeniem jest dalsza integracja rynkuoperatorów kablowych w Wielkopolsce - przeprowadziliśmy procesyłączeniowe i akwizycje, a także nawiązaliśmy współpracę z kilkomaoperatorami, sprzyjającą obniżaniu kosztów i zwiększaniuefektywności usług. Innym sukcesem, który zmienia rzeczywistość isprzyja ułatwieniu kontaktu z abonentem to dalsza rozbudowa systemuobsługi abonenta i uzupełnienie go o możliwość zamawianiaposzczególnych usług w trybie on-line, przez internet. Nie należyteż pominąć znakomitego przyjęcia przez naszych abonentów usługidostępu do internetu z prędkością 4Mbps i wdrożenia przez Ineausługi telewizji wysokiej rozdzielczości HD, którą już w pierwszychkilku dniach zakupiło ponad pół tysiąca abonentów Inea.
Andrzej Matuszyński, członek zarządu Cyfrowego Polsatu
Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008roku?
Wydarzeniem, które wzbudziło wyjątkowe emocje wśród Polaków ibyło powodem do narodowej dyskusji były Mistrzostwa Europy w piłcenożnej. O jego wyjątkowości świadczy nie tylko fakt, że pierwszyraz w historii polskich mediów wydarzenie sportowe tej rangi byłotransmitowane wyłącznie przez stacje komercyjną - Telewizję Polsati jej kanały sportowe, ale także pierwszy raz w Polsce tego typuwydarzenie było w całości nadawane w HD przez kanał Polsat Sport HDi Cyfrowy Polsat.
Co było największym zaskoczeniem?
Pozytywnym
Niespodzianką roku było niesłabnące zainteresowanie widzówpłatną telewizją i dynamiczny wzrost rynku platform satelitarnych,w którym również istotny jest rozwój telewizji wysokiejrozdzielczości, mierzony nie tylko zwiększeniem wiedzy polskichwidzów na temat tej technologii i wzrostem sprzedaży telewizorówumożliwiających odbiór HD, ale także zwiększonym zainteresowaniemnadawców tym standardem, przejawiającym się większą liczbąprodukcji i kanałów nadawanych w HD.
Negatywnym
Rozczarowaniem roku w mojej ocenie jest przebieg prac mającychna celu wprowadzanie naziemnej telewizji cyfrowej w Polsce. Opróczpublicznych sporów i dyskusji na ten temat, ten rok nie przyniósłżadnych zmian, nie przygotowując polskich widzów w żaden sposób donieuchronnego finału w postaci wyłączenia analogowego sygnału.
Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarlinajwiększy wpływ na rynek:
To producenci sprzętu telewizyjnego i nadawcy telewizyjni,którzy wygenerowali bardzo duże zainteresowanie polskich widzówtechnologią HD i na pewno znacząco zwiększyli ich świadomość co dotej technologii.
Najważniejsze sukcesy/ważne wydarzenia w Cyfrowym Polsacie w2008 roku:
6 maja br. z sukcesem zadebiutowaliśmy na Giełdzie PapierówWartościowych w Warszawie, dołączając do grona 20 największychdebiutów giełdowych mijającego roku w Europie. Natomiast 8 wrześniawprowadziliśmy usługi telefonii komórkowej, działając wniespotykanym w Polsce modelu infrastrukturalnego operatorawirtualnej sieci telefonii komórkowej.
Aneta Wrona, dyrektor Biura Marketingu i PromocjiTVP
Jakie były największe wydarzenia branżowe w 2008roku?
Rok 2008 na rynku telewizyjnym zdominowały wydarzenia sportowe:Euro 2008 i Igrzyska Olimpijskie w Pekinie.
Co było największym zaskoczeniem?
Neutralnym: wycofanie się Ruperta Murdocha z TelewizjiPuls.
Pozytywnym: wspólny apel prezesów TVP, TVN i Polsatu ozachowanie abonamentu.
Negatywnym: wojna wokół ustawy medialnej i kwestiizwiązanych z płaceniem abonamentu.
Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ narynek:
Prezydent, Premier w kontekście ustawy medialnej.
Największe sukcesy TVP w 2008 roku:
1) Silna oferta serialowa; zarówno nowości ("Czas honoru","Londyńczycy"), jak i kontynuacje ("Ranczo"), a także emitowane odlat stałe seriale ("M jak miłość, "Klan", "Na dobre i na złe","Plebania") miały bardzo dobre wyniki oglądalności.
2) Festiwale: spośród tegorocznych muzycznych festiwali (KrajowyFestiwal Polskiej Piosenki w Opolu, Sopot Hit Festiwal, SopotFestival TVN-u i Top Trendy) - Festiwal w Opolu TVP1 zgromadziłnajwiększą widownię i udziały w grupie 4+, natomiast Sopot HitFestiwal TVP2 w grupie 16-49 (dane TNS OBOP).
3) Igrzyska Olimpijskie - bezpośrednie relacje z IO oglądałośrednio 1,2 mln widzów, osiągały średnio 35% udziałów w rynku.
Marek Szafarz, dyrektor marketingu TVN
Jakie było największe wydarzenie branżowe w 2008roku?
Klęska telewizji Puls.
Co było największym zaskoczeniem?
pozytywnym - 8 edycja "Tańca z Gwiazdami" z ciągleogromną, 5- milionową publicznością.
negatywnym - "Gwiazdy tańczą na lodzie" w wydaniuzaproponowanym przez TVP.
Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ narynek
Kierownictwo TVN, które pokazało, że "misję" może mieć takżetelewizja komercyjna. W minionym roku stacja Piotra Walterawyprodukowała filmy dokumentalne, które odbiły się szerokim echem wmediach. Poruszały poważne tematy historyczne, takie jakniewyjaśnione okoliczności śmierci generała Władysława Sikorskiego,kulisy przyznania nagrody Nobla Lechowi Wałęsie czy rozliczenie zPRL-owską przeszłością ("Trzech kumpli").
Najważniejsze sukcesy TVN w 2008 roku
Po pierwsze: październik i listopad 2008 były najlepszymimiesiącami w historii głównego kanału TVN pod względem wynikówoglądalności. Po drugie: w listopadzie Fakty TVN po raz pierwszymiały większe od Wiadomości TVP udziały w rynku oglądalności wskali całej populacji (mimo ciągle mniejszego o kilkanaście procentzasięgu technicznego). Dane: AGB Nielsen Media.
Katarzyna Wyszomirska, dyrektor pionu marketingu TelewizjiPolsat
Jakie było największe wydarzenie branżowe w 2008roku?
Po raz pierwszy w historii telewizji w Polsce transmisjamistrzostw Europy w piłce nożnej EURO2008 przeprowadzona w całościprzez stacje komercyjną - Telewizję Polsat. Zapewniliśmy widzomponad 300 godzin transmisji w najnowocześniejszej technologii HD amecze można było oglądać aż na 4 kanałach: Polsat główny orazPolsat Sport, Polsat Sport Extra i Polsat Sport HD. Absolutnąnowością w skali europejskiej była możliwość oglądania "na żywo"mistrzostw w Internecie. Było to możliwe dzięki należącej do grupyPolsat spółce Re:define, odpowiadającej za działania internetowe,która podpisała umowę na dostarczanie sygnału z trzemadystrybutorami: Netią, Telekomunikacją Polską i spółką ATM.
Co było największym zaskoczeniem?
pozytywnym - spektakularny debiut Cyfrowego Polsatu naGiełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w dn. 6 maja br.Cyfrowy Polsat to nie tylko jeden z 20 największych debiutówgiełdowych mijającego roku w Europie, ale także jedyny europejskidebiutant, którego cena rynkowa jest powyżej ceny debiutu. Wokresie od dnia debiutu do dnia wczorajszego Cyfrowy Polsatprzyniósł inwestorom inwestującym w ofercie publicznej zysk wwysokości 10%, podczas gdy indeks WIG 40, w którego skład wchodziCyfrowy Polsat, spadł o ponad 50% w tym okresie. Sukces CyfrowegoPolsatu potwierdza nie tylko bardzo dobrą pozycję finansową spółki,ale również zaufanie rynku i inwestorów do firmy i marki, które sąkonsekwentnie budowane od kilku lat. W tej chwili Cyfrowy Polsatjest największą platformą satelitarną w Polsce i piątą co dowielkości w Europie.
negatywnym - wycofanie się Ruperta Murdocha z TV Puls.Rynek zakładał, że tak duży gracz ma wielkie szanse wprowadzić tęstację do rynkowej czołówki i zmienić układ sił na polskim rynku.Za Murdochem stały ogromne środki finansowe, bogata bibliotekafilmowo-programowa i know-how. Finalnie okazało się, że niewielepomógł nawet ogromny atut, jaki do ręki Telewizji Puls dała KRRiT,zmieniając koncesję stacji na uniwersalną.
Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ narynek
Zespół Polsatu News za stworzenie w krótkim czasie nowego kanałuinformacyjnego będącego alternatywą dla TVN 24 oraz TVP Info.
Jaki był ten rok dla Polsatu?
To był bardzo intensywny i pracowity rok z uwagi na mnogośćdużych wydarzeń przygotowywanych przez naszą stację: mistrzostwaeuropy w piłce nożnej, festiwal TOPtrendy, start aż trzech nowychkanałów tematycznych, a do tego silna walka na nowości kolejnychramówek głównych stacji telewizyjnych. Podsumowując - 2008 był dlaPolsatu rokiem dobrym finansowo, aczkolwiek nie zrealizowaliśmywszystkich swoich planów.
Izabela Wiley, dyrektorgeneralna MTV Networks Polska
Jakie było największe wydarzenie branżowe w 2008roku?
Wycofanie się Ruperta Murdocha/ News Corporation z TV Puls zPolski.
Co było największym zaskoczeniem?
pozytywnym:
- "Mam Talent" - zagraniczny format ma szansę sprawdzić się wPolsce, pod warunkiem, że zostanie przygotowany zgodnie znajwyższymi standardami
- dynamiczny rozwój rynku telewizji HD w Polsce - ciąglewzrastająca liczba kanałów HD w ofercie polskich operatorów orazzainteresowanie widzów i nieustanny szum medialny wokół usług HDstawia Polskę jako jednego z liderów w usługach high definition wEuropie.
negatywnym:
- kryzys finansowy na Wall Street i jego przełożenie na rynekmedialny - jego skutki będą widoczne przez cały 2009 rok, jeśli niedłużej.
- roszady w TVP (zmiany w kierownictwie, odsunięcie Hanny Lis z"Wiadomości" ), kolejna edycja programu "Gwiazdy tańczą na lodzie"(skandale, niski poziom merytoryczny, wydawanie pieniędzypublicznych na programy rozrywkowe zamiast na działalnośćmisyjną).
Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ narynek:
Dominik Libicki - Prezes Cyfrowego Polsatu
W tym roku Dominik Libicki z sukcesem wprowadził Cyfrowy Polsatna giełdę. Należy podziwiać to, że zrealizował giełdowe zapowiedzimimo trudnej sytuacji na parkietach całego świata.
Edward Miszczak - Dyrektor Programowy TVN
Myślę, że był to kolejny rok tryumfu Edwarda Miszczaka.Podziwiam go za rozmach, z jakim zabiera się za realizację polskichwersji zagranicznych formatów, działa z wyczuciem chwili i beztypowych polskich kompleksów. Muszę przyznać, że z zawodowązazdrością patrzę na skuteczność, z jaką Miszczak realizuje w TVNiehasło "programowo najlepsza".
Najważniejsze sukcesy MTV Networks w 2008 roku:
MTV Networks Polska sukcesywnie poszerza swoje portfolio. W tymroku udało nam się wprowadzić na rynek dwie kolejne stacje.Pierwszą z nich jest najpopularniejsza stacja dziecięca na świecie,Nickelodeon Polska (VII 2008), która- mimo ogromnej konkurencji nanaszym rynku - zyskała już grono wiernych widzów. Drugą jestnatomiast MTVNHD- pierwszy międzynarodowy kanał muzyczny w jakościHD, docierający do kilkudziesięciu krajów na świecie. Wartopodkreślić, że jest on produkowany w Warszawie i emitowany zPolski.
Jarosław Burdek, wicedyrektor TVP2 do spraw rozrywki
Jakie było największe wydarzenie branżowe w 2008roku?
Wycofanie się koncernu Murdocha z TV Puls.
Co było największym zaskoczeniem?
pozytywnym: Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocyzorganizowana wspólnie przez TVP i TVN. Okazuje się, ze mimo ostrejkonkurencji na co dzień, obie stacje są w stanie połączyć siły izrobić razem coś pożytecznego.
negatywnym: słabe wyniki nowości Polsatu. O ile"Gwiezdny cyrk" mógł uchodzić za wypadek przy pracy, o tylenieudane jesienne premiery tej stacji potwierdzają tezę, że niktnie ma pewnego patentu na sukces w telewizyjnej rozrywce.
Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ narynek:
Nie widzę nikogo takiego. Telewizja to gra zespołowa.
Arkadiusz Taciak, channel manager NBCU Global NetworksPolska
Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008roku?
W 2008 r nie było oszałamiających wydarzeń branżowych. Wielkimprzedsięwzięciem było przeniesienie do nowej siedziby stacjinadawczo-odbiorczej przez Canal+ Cyfrowy, przeprowadzone bezzakłóceń dla odbiorców.
Co było największym zaskoczeniem?
Pozytywnym
Tak duże zainteresowanie rynku kanałami HD
Negatywnym
Zachowanie w Sejmie byłem Przewodniczącej Pani Elżbiety Kruk,ale to raczej było negatywnie sympatyczne.
Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ narynek
Dominik Libicki - tak dynamiczny rozwój platformy CyfrowegoPolsatu zaskoczył wszystkich.
Dwa największe sukcesy/ważne wydarzenia w NBC UniversalGlobal Networks Polska w 2008 roku:
Jesienna kampania Hallmarku była dla nas ogromnym sukcesem,dzięki niej Hallmark był na drugim miejscu oglądalności wewrześniu. A dla samego Hallmarku wrzesień 2008 był miesiącem znajlepsza oglądalnością w 2007 i 2008.
Otwarcie polskiego biura NBC Universal Global Networks, dziękitemu jesteśmy bliżej widzów, operatorów i dziennikarzy i możemysprawniej reagować na ich potrzeby.
Pierwsza rocznica nadawania kanałów Universal, SciFi, Movies24 iKidsCo. Po roku wiemy, że kanały zostały doskonale przyjęte przezpolskich widzów. W 2008 roku minęła 10 rocznica nadawaniaHallmarku, kanał wciąż jest lubiany i chętnie oglądany przezwidzów.
Maciej Grzywaczewski, wiceprezes zarządu ATM GRUPA
Jakie było największe wydarzenie branżowe w 2008roku?
Brak nowych regulacji dotyczących rynku medialnego.
Co było największym zaskoczeniem?
pozytywnym: dynamiczny rozwój Grupy TVN
negatywnym: wycofanie się Rupherta Murdocha z udziałóww TV Puls
Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ narynek:
Edward Miszczak - dyrektor programowy TVN
Największe sukcesy ATM Grupy w 2008 roku:
1) Sprzedaż licencji za granicę w czerwcu 2008 roku.
2) Rosnące wyniki finansowe - ATM Grupa uzyskała wzrost przychodóww III kwartale 2008 roku o 41%.
3) Dywersyfikacja zarówno produkcji, jak i odbiorców - spółkarealizuje kolejne produkcje przy współpracy z wieloma nadawcamitelewizyjnymi w Polsce.
Ryszard Sibilski, dyrektor zarządzający EndemolPolska
Jakie było największe wydarzenie branżowe w 2008roku?
W mijającym roku nie zanotowałem żadnego wydarzenia, które możnaby uznać za przełomowe. Było natomiast kilka wydarzeń istotnych dlabranży, m.in. podjęcie przez Tomasz Lisa pracy w telewizjipublicznej czy nagłe wycofanie się Ruperta Murdocha z TV Puls.
Co było największym zaskoczeniem?
pozytywnym - sukces serialu 'Londyńczycy' oraz programu 'Tak toleciało'.
negatywnym - porażka programu 'Ranking Gwiazd', który teoretyczniepowinien być hitem sezonu. Klapa programu 'Fort Boyard'. Słabewyniki serialu 'Agentki', któremu nie pomogły nawet tak znakomitenazwiska jak Piotr Wereśniak czy Tadeusz Lampka.
Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ narynek:
Zarząd telewizji TVN, którego decyzjom stacja zawdzięczadoskonałe wyniki w 2008 - niewątpliwie był to jeden z najbardziejudanych sezonów tego nadawcy.
Zarząd Wirtualnej Polski, któremu udało się stworzyć pierwszykompleksowy i sprawnie działający portal telewizyjny wp.pl.
Piotr Fajks - jego decyzja o zakupieniu formatu 'Big Brother'zaowocowała zwiększeniem udziałów TV4 w rynku, a konsekwentnastrategia programowa pozwoliła utrzymać mocniejszą pozycję do tejpory. Z programem 'Big Brother' związana jest zresztą jeszcze jednaosoba, która miała ogromny wpływ na rynek mediów w ostatnim czasie- Jola Rutowicz.
Największe sukcesy firmy Endemol Polska w 2008 roku:
Wśród naszych tegorocznych doświadczeń było kilka produkcjiogromnie wymagających organizacyjnie i logistycznie, takich jakGwiezdny Cyrk czy Big Brother, jednak największym sukcesem firmybyła realizacja tak ogromnego przedsięwzięcia, jakim jest format'Fabryka Gwiazd' (wyprodukowaliśmy ponad 120 odcinków) na naprawdęwysokim poziomie artystycznym. Jesteśmy również bardzo zadowoleni zprogramu 'Dzieciaki górą', któremu udało się przyciągnąć dużąwidownię i zbudować nową jakość na rynku teleturniejów.
Grzegorz Piekarski, dyrektor zarządzający Mastiff MediaPolska
Jakie było największe wydarzenie branżowe w 2008roku?
W 2008 roku na naszym rynku nastąpiło starcie największychmiędzynarodowych formatów telewizyjnych, co oznacza, że polscywidzowie mają dostęp do wszystkich największych światowychprodukcji. Mówię tu o trzecim sezonie "You Can Dance - Po prostutańcz!", pierwszej edycji "Mam talent", a także o programach:"Gwiazdy tańczą na lodzie", "Tak to leciało!", "Strzał wdziesiątkę", "Jak oni śpiewają" oraz "Taniec z gwiazdami".
Co było największym zaskoczeniem?
pozytywnym - zaskoczyły mnie tysiące chętnych dowzięcia udziału w kolejnej edycji "You Can Dance - Po prostutańcz!" oraz mnóstwo zgłoszeń do programu "Tak to leciało!".Kolejnymi niespodziankami były: sukces programu "Tomasz Lis NaŻywo" oraz odwaga TVP 1 przy podjęciu decyzji o realizacjidocu-soap "Mamy MAMY", który pokazuje, że samotne mamy z dziećmimają prawo szukać swojego szczęścia. Pozytywnie zaskoczeniem byłowykupienie przez D'Agostini grupy Zodiak, której częścią jestMastiff Media Polska, co daje naszej firmie jeszcze większemożliwości.
negatywnym - największym rozczarowaniem jest wycofaniesię z polskiego rynku News Corp. Niemiłym zaskoczeniem były słabewyniki "Fabryki Gwiazd", która na całym świecie odnosi ogromnesukcesy. Trzeba również wspomnieć o pierwszych symptomach kryzysuna rynku medialnym, spowodowanych światową recesją.
Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ narynek:
Ludzie TVN, którzy wykazali się odwagą w poruszaniu trudnych dlanaszej historii tematów w paradokumentalnych fabułach. SzefowieDwójki, którzy przywrócili widzom historyczne seriale - "Czashonoru". A także Tomasz Lis za mądrość i wyważone sądy oraz sukces,jakim jest osiągniecie przez jego program publicystyczny wyników,których nie powstydziłby się dobry program rozrywkowy.
Największe sukcesy Mastiff Media Polska:
Do największych naszych sukcesów zaliczymy nominację programu"Tak to leciało!" do Telekamery w kategorii "Program Rozrywkowy"oraz zaufanie, jakim obdarzył nas zarząd TVN zlecając firmieprodukcję IV edycji "You Can Dance - Po prostu tańcz!".
Dołącz do dyskusji: Jaki był 2008 rok w branży telewizyjnej?