Janusz Arciszewski - prezes Aster (wywiad)
Janusz Arciszewski, prezes Aster w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl twierdzi, że dzięki profesjonalnym usługom i wysokiej świadomości marki firma wygra na warszawskim rynku z nowymi konkurentami, a więc Vectrą i Multimedia Polska.
Robert Stępowski: Kryzys dotknął i Państwa, czy tej
branży, a więc i Państwa firmy on nie dotyczył?
Janusz Arciszewski, prezes Aster: Raczej nie
dostrzegamy dużego wpływu kryzysu na naszą działalność. Być może
nieco wyhamowała dynamika przyrostu nowych abonentów, ale wciąż
jesteśmy zadowoleni z ilości sprzedawanych przez nas usług. To co
zauważamy, to wzrost tzw. "złych długów". Część społeczeństwa
dotknęły zwolnienia, a to przekłada się na opóźnienia w
płatnościach.
Na ten spadek dynamiki ma również wpływ wejście na
warszawski rynek dwóch dużych graczy?
Konkurencja, nowe oczekiwania klientów i wyzwania - to są normalne
zjawiska rynkowe. Rynek warszawski jest bardzo chłonny, cały czas
realizowane są tutaj kolejne inwestycje budowlane, wprowadzają się
nowi mieszkańcy. Jestem przekonany, że dzięki profesjonalnym
usługom i wysokiej świadomości marki wygrywamy na tym rynku. Poza
tym, Aster, jako jedyny operator w Polsce ma pełen pakiet usług
telekomunikacyjnych: telewizję cyfrową, w tym HD i VoD, telefonię
tradycyjną i komórkową, internet szerokopasmowy i mobilny. Wiele z
nich wprowadziliśmy jako pierwsi w Polsce. Mam nadzieję, że pozwoli
to nam wygrać z konkurencją, choć rzeczywiście jest ona duża - w
niektórych budynkach swoje sieci posiada nawet czterech
operatorów.
Jak rozwija się sprzedaż mobilnego internetu i telefonii
komórkowej?
Sprzedaż rozwija się według naszych
założeń i planów, czyli dobrze. Jesteśmy zadowoleni z wyników.
Trzeba jednak podkreślić, że nigdy nie planowaliśmy być piątym
operatorem telefonii komórkowej w kraju. Naszym celem jest
dostarczenie klientom pełnej gamy dostępnych na rynku usług
telekomunikacyjnych i to nam się udało.
Podobnie jak UPC i Multimedia podniesiecie prędkość
internetu?
Dziś nie ma problemów technologicznych z
dostarczeniem do mieszkań bardzo szybkiego internetu. Aster
sprzedaje już takie usługi klientom biznesowym. Niektórzy z nich
korzystają np. z symetrycznych łączy o przepustowości 200Mb/s.,
których prędkość, na ich życzenie, może być jeszcze zwiększona.
Jeśli ktoś potrzebuje światłowodu w domu, czy biurze - to na
indywidualnych warunkach możemy wykonać taką usługę.
Usługa VoD dla Państwa jest opłacalna, czy
prestiżowa?
To jest biznes i najważniejszy jest wynik finansowy. Póki co plany
sprzedażowe są realizowane zgodnie z naszymi zamierzeniami.
Wprowadziliśmy usługę VoD w czerwcu br. i z każdym miesiącem
przybywa nam klientów, którzy z niej korzystają. Wypożyczalnia VoD
jest dostępna na wysokiej klasy dekoderach, które pozwalają
odbierać telewizję HD, dodatkowe kanały telewizyjne oraz odkodowują
sygnał nadawany w MPEG4.
Ale poniesione koszty na uruchomienie VoD już się
zwróciły i teraz tylko zarabiacie?
Nie. Nakłady inwestycyjne jeszcze się nie zwróciły. Drogi jest sam
system, a poza tym, tak jak wspomniałem, nasze urządzenia należą do
jednych z najnowocześniejszych, a tym samym najdroższych na
rynku.
Jak często filmy są wypożyczane?
Bezpłatne filmy są wypożyczane i oglądane niemal cały czas. Od
początku wprowadzenia usługi wideo na życzenie, przynajmniej raz
skorzystało z niej, już ponad 50 proc abonentów, posiadających
dekodery HD lub HD PVR.
Kultowe seriale amerykańskie także będą dostępne w
ofercie?
Prowadzimy rozmowy z dystrybutorami, ale nie należą one do
najprostszych. Te najbardziej kultowe seriale są zazwyczaj wciąż
emitowane w tradycyjnych stacjach telewizyjnych, więc trudno
przekonać właściciela praw do danej produkcji, by zgodził się
wszystkie odcinki udostępnić na żądanie.
Jak przyjęła się promocja skierowana do studentów oraz
czemu zdecydowaliście się Państwo niedawno obniżyć stawki za
połączenia telefoniczne?
Promocja studencka nie jest
niczym nowym. Prowadzimy ją po raz kolejny przynajmniej z kilku
powodów. Pierwszy z nich jest czysto biznesowy - studentom oraz
osobom wynajmującym mieszkania oferujemy możliwość zawarcia umowy
na 9 miesięcy. Zależy nam na budowaniu relacji z młodym odbiorcą
naszych usług, który często po studiach zostanie już w Warszawie,
kupi mieszkanie i zechce korzystać z usług sprawdzonego
operatora.
Co do obniżki stawek za połączenia telefoniczne, to była to decyzja
podyktowana wymogami rynku. Spadły koszty, dlatego podobnie jak
inni operatorzy obniżyliśmy ceny.
Planujecie jakieś inwestycje?
Cały czas inwestujemy. W tym roku na ten cel przeznaczyliśmy 100
mln zł i te pieniądze wydamy. Głównie będą to nakłady związane z
modernizacją istniejącej sieci i zakupem sprzętu do odbioru
nowoczesnych usług telewizyjnych. Chcemy, by klienci Aster, mieli
dostęp do usług najwyższej jakości.
Dołącz do dyskusji: Janusz Arciszewski - prezes Aster (wywiad)