Klienci płatnych tv zaniepokojeni zmianami przepisów w abonamencie rtv, 1,5 mln zapowiada rezygnację
Nowe regulacje dotyczące sposobu egzekwowania abonamentu rtv budzą duży sprzeciw klientów płatnej telewizji, szczególnie Cyfrowego Polsatu i nc+ - wynika z najnowszego badania MEC.
72 proc. odbiorców kablówek i 75 proc. odbiorców platform cyfrowych jest przeciwnych temu, by ich operator przekazywał Poczcie Polskiej dane osobowe umożliwiające ściąganie abonamentu radiowo-telewizyjnego.
Zgodnie z nowymi przepisami sieci kablowe i platformy cyfrowe mają przekazywać Poczcie Polskiej - która odpowiada za pobór abonamentu radiowo-telewizyjnego - podstawowe dane swoich klientów (imię i nazwisko, adres zamieszkania i korzystania z usługi, PESEL lub inny numer potwierdzający tożsamość, data zawarcia umowy) oraz informować ich o obowiązku rejestrowania telewizorów i udostępniać stosowne formularze.
Duża część badanych wolałaby zrezygnować z kanałów TVP, by uniknąć tego scenariusza, a kilkanaście proc. badanych abonentów płatnej TV twierdzi, że po wprowadzeniu przepisów wypowie umowę operatorowi. Gdyby rzeczywiście tak zrobili, rynek płatnej TV straciłby blisko 1,5 mln klientów (gospodarstw domowych).
Patrząc z perspektywy wielkości opłacanego pakietu, najbardziej przeciwni są nabywcy najtańszych abonamentów płatnej tv.
Blisko 40 proc. klientów kablówek i platform cyfrowych twierdzi, że rozważy rezygnację z usług operatora w sytuacji, gdy będzie on zobowiązany przekazać ich dane osobowe Poczcie Polskiej. Odsetek pewnych, że tak postąpią sięga kilkunastu proc. i osiąga zbliżone wartości wśród klientów poszczególnych operatorów. Najwięcej – 18 proc. – wynosi wśród klientów nc+ i Multimediów.
Gdyby możliwe było usunięcie kanałów Telewizji Polskiej z pakietów telewizyjnych, by uniknąć konieczności przekazywania danych osobowych Poczcie Polskiej i opłacania abonamentu RTV, 67 proc. odbiorców płatnej telewizji zdecydowałoby się na takie rozwiązanie. Najwięcej, bo ponad 70 proc. takich klientów, mają UPC i Vectra.
Te odpowiedzi idą w parze ze wskazaniami, jakie stacje są najważniejsze w ofercie bezpłatnej telewizji. Respondenci na 10-stopniowej skali określali, na ile ważna jest dla nich obecność poszczególnych kanałów naziemnej telewizji cyfrowej (NTC). Główne kanały TVP mieszczą się wprawdzie w pierwszej dziesiątce rankingu, ale szczególnie wśród klientów kablówek i platform widać dużą polaryzację opinii. Odsetek osób, które przyznawały im maksymalnie 3 punkty na 10-stopniowej skali jest większy niż tych, którzy określali ważność kanałów TVP na przynajmniej 8.
Badanie zostało zrealizowane przez MEC w dniach 3-4 czerwca br., metodą CAWI, na próbie 1014 telewidzów z dostępem do internetu. Liczba gospodarstw domowych z płatną telewizją (kabel lub satelita) wynosi wg badania założycielskiego Nielsena blisko 8,5 mln.
Nowelizacja dotyczy kilku mln użytkowników, ma dać 600 mln zł
Największym dostawcą płatnej telewizji w Polsce jest Cyfrowy Polsat, z 4,78 mln jednostkowych usług tego typu w modelu w modelu abonamentowym oraz 48,2 tys. w modelu prepaidowym sprzedanych na koniec marca br.
Platforma nc+ ma 2,1 mln abonentów, sieć UPC Polska - 1,21 mln użytkowników usługi telewizyjnej, a Multimedia Polska - 774,4 tys. klientów usług telekomunikacyjnych. Z kolei Vectra na koniec ub.r. miała 877,5 tys. abonentów telewizyjnych.
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego spodziewa się, że po wejściu w życie nowelizacji abonament RTV zacznie płacić ok. 2,8 mln klientów płatnej telewizji, co po uwzględnieniu abolicji (powodującej - w pierwotnym wariancie - utratę ok. 110 mln zł potencjalnych wpływów) przyniesie dodatkowo 620 mln zł rocznie. W ub.r. wpływy z abonamentu radiowo telewizyjnego wyniosły 749,9 mln zł, a zapłaciło go 1,12 mln spośród 3,2 mln zobowiązanych do tego gospodarstw domowych.
Nowa ustawa abonamentowa najwcześniej w 2019 roku
MKiDN przygotowuje już projekt nowej ustawy o abonamencie, zgodnie z którą ta danina ma być pobierana razem z zeznaniami podatkowymi i składkami na KRUS. Minister kultury prof. Piotr Gliński zapowiedział niedawno, że w takim przypadku abonament będzie wynosił ok. 8 zł miesięcznie od osoby i nie zmieni się wykaz grup społecznych zwolnionych z tej opłaty.
Przy czym ta ustawa będzie wymagała notyfikacji przez Komisję Europejską. - W związku z tym, że może być to traktowane jako nowy rodzaj pomocy publicznej, to będzie wymagało notyfikacji KE - uzasadnił Paweł Lewandowski. Ta procedura potrwa minimum pół roku, a ponieważ ustawa może wejść w życie tylko z początkiem roku kalendarzowego, zacznie obowiązywać najwcześniej od 2019 roku.
Dołącz do dyskusji: Klienci płatnych tv zaniepokojeni zmianami przepisów w abonamencie rtv, 1,5 mln zapowiada rezygnację
Ten sondaż może je trochę przybliżyć;) Marka TVN i marka Polsat istotna dla ok 50%. Bez większej różnicy kanału dystrybucji. Marki TVP: zaskoczenie braku wyboru: klienci naziemnej stawiają prawie na równi TVP1 i TVPINFO (nie mają dostępu do oryginału polskich telewizji informacyjnych, TVN24).
Ps. Jak ograniczony człowiek wpadł na pomysł wkurzenia prawie 9 mln abonentów (+rodziny), zakładając, że to nie jego wyborcy, więc się nie liczą!?