Kobiety chętniej finansują crowfunding, średnia wpłata blisko 70 zł
Aż trzy czwarte darczyńców akcji crowdfundingowych to kobiety - wynika z raportu serwisu Zrzutka.pl. Średnio wpłacają one blisko 70 zł na daną akcję. Pik wpłat na Zrzutka.pl przypadka na wtorki w godzinach wieczornych (20:00-22:00).
Serwis crowfundingowy Zrzutka.pl zaprezentował w oparciu o dane z 2020 roku raport rynku finansowania społecznościowego. W tym roku niebagatelnie na rynku odcisnęło się piętno Covid-19. Znaczący wpływ na ilość wpłat mają także decyzje kobiet. - To właśnie Panie wyrokują o tym kto i jakiego rodzaju zrzutki organizuje, ale także które zbiórki są finansowane - analizują autorzy raportu ze Zrzutka.pl.
Z roku na rok, nie tylko zwiększa się udział kobiet w finansowaniu zbiórek internetowych, ale także w ich organizacji, co dotychczas było zarezerwowane dla mężczyzn. W 2020 roku po raz pierwszy mamy do czynienia z sytuacją, w której to odsetek płci organizujących zrzutki jest praktycznie równy – po połowie mężczyzn i kobiet. Co się zaś tyczy płci, która finansuje internetowe zbiórki, to w tym roku panie już zdominowały tę kategorię, wpłacając pieniądze na blisko 2/3 zrzutek.
- Trzecim, ostatnim czynnikiem, który w tym roku także wpływa na crowdfunding, są zmiany wiekowe osób odwiedzających platformy. Blisko 200 proc. wzrost wśród najmłodszych oraz ponad 150 proc. w grupie najstarszych internautów, nie tylko zaskakuje, ale decyduje o tym jak wygląda rynek finansowania społecznościowego w naszym kraju w 2020 roku. – podsumowują przedstawiciele zrzutka.pl.
Udział młodych internautów w wieku 18-24 w tym roku wynosi 41 proc., co stanowi wzrost o 190 proc. rocznie. Udział seniorów w strukturze wpłacających na internetowe zbiórki wzrósł w 2020r. o 156 proc.
Covid przyhamował wpłaty na crowfunding
W raporcie Zrzutka.pl czytamy, że Polacy najchętniej finansują internetowe zbiórki kwotami do 50 złotych - to ponad 3/4 wszystkich wpłat. Liczba tych przelewów wzrosła rok do roku o 108,97 proc.
Druga największa (20,56 proc.) grupa wpłat to 51-250 zł. Jednak jej udział zmniejszył się w stosunku do roku ubiegłego o ponad 13 proc.
Przez Covid-19 pozostałe dwa przedziały przelewów, tj. 251-500 zł oraz powyżej 500 zł, w tym roku najbardziej zmniejszyły swój udział w całej wartości tortu wpłat, odpowiednio o 37 proc. i 43 proc..
Pogorszenie nastrojów Polaków, czy też sytuacji finansowej widać także po niewielkiej obniżce średniej wartości przelewów. W bieżącym roku jest to kwota 69,68 zł, z ujemną dynamiką wzrostu na poziomie -0,5 proc. Warto wspomnieć, że od kilku lat ta średnia systematycznie rosła. W 2017 roku wynosiła 65 zł, a w 2019 urosła do 70 zł.
Znaczący wzrost udziału dwóch grup wiekowych, tj. najmłodszych i najstarszych internautów, może być także czynnikiem wpływającym nie tylko na zatrzymanie, ale także na spadek wartości przelewów, w tym średniej.
Na początku tygodnia Polacy skorzy do wspierania zbiórek
Najwięcej wpłat internauci dokonują na początku tygodnia, tj. w poniedziałek (18,52 proc.) i wtorek (19,17 proc.). Udział procentowy kolejnych dni spada do poziomu około 12 proc. dla każdego z nich, aż do soboty kiedy osiąga najniższy poziom, tj. 10,17 proc.. Jednak w ostatni dzień tygodnia, tj. niedzielę, następuje wzrost do 15,14 proc..
Z podobną sytuacją mamy do czynienia w przypadku wartości wpłat. Tu także początek tygodnia i niedziela, dominują, odpowiednio zajmując miejsca na podium: wtorek 20,09 proc., poniedziałek 19,36 proc. oraz niedziela 14,12 proc.. W porównaniu do lat ubiegłych tj. 2019 i 2017, w bieżącym roku najwięcej przelewów nie jest jednak już realizowane w czwartki, tylko we wtorki.
Jeżeli chodzi zaś o godziny kiedy najczęściej internauci wpłacają pieniądze na zbiórki internetowe, to już tradycyjnie szczyt przypada w porze wieczorno-nocnej, z pikiem w okolicach 20-22 godziny.
Wszystkie dane wykorzystane do opracowania raportu, w tym prezentowane w tabelach, na wykresach oraz tekście, zostały opracowane na podstawie analizy reprezentatywnych danych z I kwartału 2020 roku, tj. 280 045 zrealizowanych wpłat pieniężnych oraz 6 853 904 odwiedzin internautów na platformie zrzutka.pl. Dane historyczne dotyczą okresu pierwszego kwartału 2019 oraz 2017 roku.
Dołącz do dyskusji: Kobiety chętniej finansują crowfunding, średnia wpłata blisko 70 zł