SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Mindshare z 1 proc. wzrostem wpływów i o 55 proc. mniejszą stratą, nowi klienci dali 49,2 mln zł przychodów

Dom mediowy Mindshare Polska (GroupM) zwiększył przychody w 2017 roku o  1,1 proc., do 411,13 mln zł. Spółka znacząco zmniejszyła stratę netto - o 55 proc., do 2,09 mln zł. Rozszerzenie współpracy z Sanofi i pozyskanie do obsługi Castoramy, Ferratum i 21st Century Fox zasiliło spółkę przychodami w wysokości 49,2 mln zł. O 92,5 proc. spadły przychody agencji z tytułu prowizji.

Adrian Kawecki Adrian Kawecki

Mindshare Polska osiągnął w 2017 roku przychody ze sprzedaży usług na poziomie 411,13 mln zł. Było to 1,11 proc. więcej niż w 2016 roku. Wpływy z usług świadczonych w Polsce wyniosły 384,76 mln zł (spadek o 0,46 proc. wobec 2016 roku), a z tych zagranicznych – 26,36 mln zł (wzrost w skali roku o 30,9 proc.).

Agencja z tytułu usług mediowych miała w ub.r. 391,68 mln zł wpływów (wzrost rok do roku o 0,73 proc.), Znacząco spadły w omawianym okresie przychody z tytuły prowizji – o 92,5 proc., z 14,85 mln zł w 2016 roku do 1,12 mln zł w ub.r. Wzrosły natomiast tzw. przychody pozostałe (w których mogą być tzw. kick-backi). Wzrost ten wyniósł 592,6 proc. - z 2,97 mln zł w 2016 roku do 20,57 mln zł w ub.r.

Koszty spółki z działalności operacyjnej pozostały w ub.r. na poziomie zbliżonym do wyniku z 2016 roku – wzrosły o zaledwie 0,9 proc., z 404,99 mln zł do 408,71 mln zł.

Składały się na nie m.in. wydatki na: tzw. usługi obce – 394,64 mln zł (wobec 393,10 mln zł rok wcześniej), wynagrodzenia – 9,74 mln zł (wobec 8,36 mln zł rok wcześniej), ubezpieczenia – 2,07 mln zł (wobec 1,77 mln zł rok wcześniej).

Zysk ze sprzedaży wyniósł 2,42 mln zł, czyli 44,9 proc. więcej niż w 2016 roku (1,67 mln zł). Mimo to spółka zanotowała stratę z działalności operacyjnej w kwocie 1,35 mln zł. Była on o 66,5 proc. mniejsza niż rok wcześniej, kiedy wyniosła 4,03 mln zł.
Strata brutto spadła w skali roku o 55,5 proc., z 5,46 mln zł do 2,43 mln zł, a stratę netto udało się pomniejszyć o 54,7 proc., z 4,62 mln zł w 2016 roku do 2,09 mln zł w ub.r.

Jak wyjaśnił zarząd spółki w sprawozdaniu finansowym, strata z działalności operacyjnej była skutkiem sporu sądowego, jaki Mindshare prowadził z Aflofarm Farmacja Polska w związku z nieuregulowaniem przez tego klienta należności za zakup czasu reklamowego w telewizji w okresie listopad-grudzień 2015 roku. Przyczyniła się do niej również decyzja o uregulowaniu zaległego podatku wraz z odsetkami za 2016 i 2017 roku z tytułu prowadzenia rachunku bankowego typu tzw. cash pool na podstawie umowy, która obowiązywała w 2016 i 2017 roku. Jego dysponentem jest podmiot zarejestrowany w Belgii. Zaległy podatek w kwocie 328,6 tys. zł i odsetkami w wysokości 26,7 tys. zł zapłacono 31 stycznia br. To spowodowało wzrost wydatków o 378 proc. w stosunku do roku 2016.

Zatrudnione 94 osoby

W 2017 roku w Mindshare były zatrudnione 94 osoby, wśród nich Adrian Kawecki, jako prezes i Joanna Kazak jako członek zarządu. Wynagrodzenie tych dwóch osób wynosiło w ub.r. 970,56 tys. zł.

Władze spółki w złożonym sprawozdaniu finansowym wyjaśniają, że istotny wpływ na kondycję finansową firmy ma ogólna sytuacja na rynku reklamowym, zwłaszcza na rynku mediów.

Coraz gorsza pozycja TVP

Zwrócono uwagę, że w dalszym ciągu na rynku telewizyjnym umacnia się pozycja oligopolu z powodu słabnącej pozycji telewizji publicznej.

Dodatkowo w połowie 2017 roku nastąpił skokowy spadek oglądalności (ATV), co wpłynęło niekorzystanie na podaż czasu reklamowego.

Ta sytuacja pogłębia tendencje inflacyjne oraz prowadzi do zmian w sposobie zakupu kampanii reklamowych (transfer z zakupów pakietowych w kierunku zakupu cennikowego).

To z kolei implikuje dodatkowe ryzyka po stronie domów mediowych. W ocenie zarządu jest wielce prawdopodobne, że w związku ze zwiększonym zapotrzebowaniem na telewizyjny czas reklamowy sytuacja presji inflacyjnej przeniesie się także na rok 2018.

Czas na reklamę w internecie

W związku z rosnącą rola internetu i tym, że na rynku reklamowym pozycja internetu staje się równoważna pozycji telewizji przewagą agencji na rynku muszą być posiadane kompetencje specjalistyczne oraz eksperckość w tym obszarze. Dlatego Mindshare w ub.r. kontynuował strategię wspierania innowacji i rozwoju real-time marketingu inwestując w rozwój kompetencji, narzędzi i partnerstw w obszarze digital marketingu, zarówno we współpracy z GroupM jak i w ramach firmy. W strukturze agencji powołano zespół FAST – grupę specjalistów z zakresu mediów real-time. Konsekwencją tego było wejście w obszar współpracy e-commercowej oraz zaawansowany technologicznie projekt współpracy performance'owej dla kilku klientów.

Agencja nawiązała również strategiczne partnerstwo z Google, w ramach której rozwija kompetencje digitalowe pracowników,a także uzyskała preferencyjny dostęp do nowości rynkowych rozwijanych przez Google.

W ub.r. władze spółki skupiały się przede wszystkim na ustabilizowaniu współpracy z nowymi klientami, wśród których są Unilever, Castorama, Nokia, Ferratum, Merlin.pl, 21st Century Fox, rozwoju działów specjalistycznych, takich jak FAST, ustabilizowaniu polityki HR we współpracy z GroupM oraz wewnętrznej integracji kadry w konsekwencji skokowego zatrudnienia w 2016 toku.

Spółka była również zaangażowana w spór sądowy z Aflofarm Farmacja Polska i podejmowała szereg kroków mających na celu zakończenie sporu w drodze mediacji.

W połowie ub.r. rozstrzygnięto na korzyść Mindshare przetarg na obsługę firmy farmaceutycznej Sanofi, natomiast w listopadzie ub.r. agencji udało się pozyskać w przetargu obsługę T-Mobile.

W związku z pozyskaniem nowych klientów, zarząd agencji przystąpił do natychmiastowego kompletowania zespołów do obsługi tych klientów. Te wygrane w ocenie zarządu bardzo korzystanie wpływają na wzrost i rozwój biznesu oraz pozwalają planować dalsze inwestycje w roku bieżącym.

Istotnie na kondycję finansową spółki w tym roku, jak i w latach kolejnych mogą wpłynąć takie wydarzenia z ub.r., jak rozszerzenie współpracy z Sanofi, rozpoczęcie współpracy z Castoramą, 21st Century Fox, Ferratum, które zasiliły spółkę łącznymi przychodami w kwocie 49,2 mln zł i pozwoliły agencji wygenerować wzrost wpływów sprzedażowych mimo spadków budżetów innych klientów.

W tym roku Mindshare spodziewa się dalszego wzrostu cen mediów. Agencja chce ustabilizować współpracę z nowo pozyskanymi klientami, sfinalizować rekrutacje do zespołów klienckich T-Mobile i Sanofi oraz zrealizować warunki kontraktowe dla tych klientów w obliczu zmian w politykach handlowych wszystkich grup telewizyjnych.

Atrakcyjny pracodawca

Planuje te wzmocnić zespół FAST, Exchange, Business Developement (w zakresie danych i analityki). Będzie też inwestować w dział HR, by wzmacniać pozycję Mindshare jako atrakcyjnego pracodawcy. Ponieważ organiczny wzrost rynku mediowego jest niski (jednocyfrowy), spółka upatruje możliwości rozwoju głównie w akwizycji nowych klientów oraz poszerzeniu zakresu działalności poprzez tworzenie nowych produktów.

Budżet z 2018 roku zakłada dalszy wzrost przychodów netto w związku z obsługą klientów pozyskanych w ub.r. oraz znaczącą poprawę zysku brutto.

Na początku sierpnia do grona klientów Mindshare, w wyniku globalnych decyzji, dołączył Mondelez International, właściciel takich marek, jak Milka, Oreo, Prince Polo.

Dołącz do dyskusji: Mindshare z 1 proc. wzrostem wpływów i o 55 proc. mniejszą stratą, nowi klienci dali 49,2 mln zł przychodów

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl