UOKiK: kupno Multimedia Polska przez Vectrę może ograniczyć konkurencję w ponad 20 miastach
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w efekcie analizy rynku ocenił, że przejęcie Multimedia Polska przez Vectrę może ograniczyć konkurencję w segmencie płatnej telewizji w 21 miastach i internetu stacjonarnego w 29 miejscowościach. Vectra ma dwa tygodnie na odniesienie się do tego stanowiska.
Pod koniec sierpnia ub.r. Vectra podpisała z większościowymi akcjonariuszami Multimedia Polska umowę typu term sheet ustalającą wstępne warunki kupna tej drugiej firmy. Nie podano, jaka będzie wartość tej transakcji.
- Niniejsza transakcja wpisuje się w strategię Vectry. Zwiększenie skali działalności wzmacnia potencjał dalszego rozwoju oraz zwiększa możliwości dalszych inwestycji infrastrukturalnych i technologicznych. Połączony podmiot skorzysta z istotnych synergii i będzie mógł efektywniej funkcjonować na konkurencyjnym polskim rynku telekomunikacyjnym - argumentował prezes Vectry Tomasz Żurański.
UOKiK przeanalizował rynki działania obu firm
Vectra zgłosiła tę transakcję do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który miesiąc później poinformował, że skierował sprawę do drugiego etapu postępowania. Regulator zwrócił uwagę, że Vectra i Multimedia Polska na tych samych obszarach świadczą identyczne usługi: działalność firm pokrywa się w 39 miastach w zakresie płatnej telewizji, a w 45 miejscowościach w zakresie szerokopasmowego internetu stacjonarnego.
- Z informacji przedstawionych przez przedsiębiorców wynika, że transakcja może doprowadzić do ograniczenia konkurencji w kilkunastu miastach. Dlatego konieczna jest druga faza postępowania, w której UOKiK musi zweryfikować te dane - dodano w komunikacie urzędu.
W środę UOKiK poinformował o efektach badania branż, w których działają Vectra i Multimedia Polska. - Nasze analizy wskazują, że koncentracja może doprowadzić do ograniczenia konkurencji na dwóch rynkach: dostępu do płatnej telewizji w 21 miastach w Polsce i internetu stacjonarnego w 29 miejscowościach. Dlatego przedstawiliśmy Vectrze zastrzeżenia do koncentracji. Przedsiębiorca ma teraz 14 dni na odpowiedź, może ten termin wydłużyć o kolejne dwa tygodnie - opisuje Michał Holeksa, wiceprezes UOKiK-u.
Regulator zaznacza, że przekazane Vectrze zastrzeżenia co do fuzji z Multimedia Polska zawierają uzasadnienie i nie przesądzają o końcowym rozstrzygnięciu postępowania w tej sprawie.
Prezes Vectry: wierzymy w zgodę UOKiK-u na transakcję
Multimedia tej sytuacji nie komentują. Natomiast biuro prasowe Vectry przekazało portalowi Wirtualnemedia.pl, że firma złożyła już merytoryczną odpowiedź na zastrzeżenia UOKiK-u, obejmującą m.in. analizę firmy doradczej.
- Wierzymy, że zakres i charakter zastrzeżeń wsparty tak silną argumentacją z naszej strony ulegnie istotnemu zmniejszeniu i w niedługim czasie otrzymamy zgodę prezesa UOKiK na przeprowadzenie transakcji - komentuje Tomasz Żurański, prezes Vectry.
Z kupna Multimedia Polska wycofał się UPC Polska
W październiku 2017 roku przejęcie Multimedia Polska ogłosił UPC Polska. Miał zapłacić za firmę 760 mln zł. Jednak pod koniec marca ub.r. UPC wycofał się z transakcji, a badający ją Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów - po przeprowadzeniu drugiego etapu postępowania w tej sprawie - ocenił, że fuzja firm spowodowałaby ograniczenie konkurencji na rynkach płatnej telewizji i dostępu do internetu stacjonarnego w 11 miastach.
W 2017 roku Grupa Multimedia Polska zanotowała spadek wpływów ze sprzedaży o 3 proc. do 678,4 mln zł oraz 1,8 mln zł straty netto (wobec 9,4 mln zł zysku rok wcześniej). Na koniec roku miała ponad 750 tys. klientów i 1,75 mln sprzedanych usług jednostkowych (RGU).
W kwietniu ub.r. firma wzięła 1,515 mld zł kredytu na całkowitą spłatę ówczesnego zadłużenia oraz 30 mln zł kredytu na finansowanie bieżących potrzeb. Kredyty ma spłacić za 6 lat.
Dzięki środkom z kredytu firma wykupiła przedterminowo wszystkie swoje obligacje notowane na rynku Catalyst i nie publikuje już kolejnych raportów finansowych
Vectra kupiła sieć Jambox
W lipcu ub.r. Vectra kupiła od Grupy 3S 66,5 proc. akcji spółki SGT, do której należy sieć kablowa Jambox. Nie podano wartości tej transakcji.
Na koniec 2017 roku Vectra miała ponad 900 tys. klientów. W ub.r. firma zanotowała 715,7 mln zł przychodów sprzedażowych (wobec 698,9 mln zł rok wcześniej), 698 mln zł kosztów operacyjnych (668,5 mln zł w 2016 roku) oraz 18,8 mln zł zysk operacyjnego (wobec 26,9 mln zł w 2016 roku). Zysk netto Vectry w 2017 roku wyniósł aż 858,8 mln zł, co wynika głównie z 900,2 mln zł dywidend od podmiotów powiązanych (rok wcześniej w ogóle nie zanotowała takich wpływów) i 36,6 mln zł z odsetek, głównie od jednostek powiązanych (wobec 5,1 mln zł w 2016 roku).
Dołącz do dyskusji: UOKiK: kupno Multimedia Polska przez Vectrę może ograniczyć konkurencję w ponad 20 miastach