PayU za granicą rośnie szybciej niż w Polsce. 17 mln zł zysku więcej
Operator płatności internetowych PayU w zeszłym roku finansowym zanotował wzrost przychodów o 14 proc. do 548,12 mln zł. W Polsce dynamika była dużo niższa niż na rynkach zagranicznych, zysk netto poszedł w górę z 12,62 do 29,5 mln zł.
Polska spółka PayU zdecydowaną większość przychodów osiąga z prowizji od płatności - w minionym roku finansowym, od kwietnia ub.r. do marca br., było to 471,53 mln zł, wobec 414,98 mln zł w 2020 roku. W Polsce wpływy w tym zakresie zwiększyły się z 289,48 do 298,43 mln zł, a na rynkach zagranicznych - ze 125,5 do 173,1 mln zł.
Natomiast przychody ze sprzedaży ratalnej poszły w górę z 48,29 do 52,43 mln zł, z czego w Polsce - z 45,82 do 48,61 mln zł.
Wpływy z usług informatycznych zwiększyły się nieznacznie (z 12,07 do 12,49 mln zł), natomiast te z opłat za zarządzanie na rynkach zagranicznych podskoczyły z 1,2 do 5,73 mln zł, a z usług określonych jako pozostałe - z 1,42 do 3,11 mln zł.
PayU obsługuje przede wszystkim płatności za różnego rodzaju zakupy internetowe, oferuje m.in. płatności jednym kliknięciem, płatności mobilne w aplikacjach sklepów, płatności odnawialne, odroczone oraz z wykorzystaniem Google Pay, Apple Pay, Click to pay, MasterPass i Blika. Usługa jest obecna w wielu krajach z Europy Środkowej i Wschodniej, a także w Azji, Ameryce Łacińskiej, Afryce i na Bliskim Wschodzie.
Przychody spółki od innych podmiotów z koncernu Naspers zwiększyły się z 54,26 do 65,38 mln zł. W zeszłym roku finansowym te od Dante International, właściciela platformy eMag, wyniosły 36,48 mln zł, od MIH PayU - 12,49 mln zł, a od Grupy OLX - 4,64 mln zł.
W PayU prawie 300 pracowników
Koszty operacyjne PayU zeszłym roku finansowym sięgnęły 502,28 mln zł, o 9 proc. więcej niż przed rokiem. Stanowiące ich zdecydowaną większość koszty usług obcych zwiększyły się z 372,52 do 427,14 mln zł.
Natomiast wydatki na wynagrodzenia zmalały z 56,32 do 43,05 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 9,3 do 9,05 mln zł, mimo, że średnioroczne zatrudnienie w firmie wzrosło z 264 do 298.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Koszty wobec spółki MIH PayU wyniosły 83,86 mln zł, a te wobec MIH B2C Eastern Europe - 10,1 mln zł.
Wyniki zyskowności PayU zwiększyły się ponad dwukrotnie: na poziomie sprzedażowym z 20,05 do 45,84 mln zł, na operacyjnym - z 19,52 do 43,92 mln zł, a na poziomie netto - z 12,62 do 29,5 mln zł.
MIH PayU jako jedyny udziałowiec spółki postanowił, że jej zysk netto z zeszłego roku trafił w całości na kapitał zapasowy.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2021 r., a poprzedni - 2020 r.
Dołącz do dyskusji: PayU za granicą rośnie szybciej niż w Polsce. 17 mln zł zysku więcej