SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Phishing – nie daj się oszustom

Internauci nieustannie narażeni są na niebezpieczeństwo phishingu w postaci telefonów oraz wiadomości. W jaki sposób działa phishing oraz jak nie dać się oszukać?

(fot. Shutterstock) (fot. Shutterstock)

Phishing to telefony oraz wiadomości od nieuczciwych osób. Oszuści starają się uzyskać dane, podając się za kogoś, kim w rzeczywistości nie są. Może to być np. operator płatności, firma kurierska, sklep internetowy, instytucja rządowa lub osoba zainteresowana kupnem dopiero co wystawionego na sprzedaż przedmiotu. Coraz częściej oszuści działają w profesjonalny i bardzo zorganizowany sposób.

W trakcie rozmowy lub poprzez wiadomość rozmówca jest nakłaniany do kliknięcia w link, kod QR lub do wypełniania formularza. Strona internetowa będzie łudząco przypominać stronę dobrze znanej platformy handlowej lub banku.

Przykłady zachowań phishingowych:
● Otrzymałeś link / kod QR / SMS do „odbioru wpłaty” za sprzedaż. 
● Ktoś prosi Cię o podanie twoich danych – numer konta bankowego, PESEL, numer telefonu czy adres mailowy.
● Dzwoni do Ciebie pracownik podający się za sklep internetowy / bank i prosi o wykonanie przelewu / kliknięcie linku lub kodu QR.
● Kupujący lub sprzedający prosi Cię o podanie adresu e-mail, aby wysłać stronę do płatności.
● Dostajesz informację, że Twoje konto / ogłoszenie zostało zablokowane i musisz wykonać przelew lub podać swoje dane.

Jak kupować i sprzedawać bezpiecznie w sieci?
● Nie otwieraj podejrzanych linków oraz nie podawaj swoich danych obcym użytkownikom sieci  – każdy z powyższych przykładów jest próbą oszustwa. 
● Kupując i sprzedając na platformach handlowych takich jak OLX należy pamiętać, że każda transakcja z Przesyłką OLX odbywa się na Twoim koncie OLX – nie ma konieczności klikania w zewnętrzne linki, czy też potwierdzania danych lub „odbioru wpłaty”. Każde zamówienie z Przesyłką OLX będzie widoczna na koncie w zakładce „Twoje konto → Twoje przesyłki → Sprzedajesz / Kupujesz”.
● Gdy dzwoni do Ciebie np. pracownik banku i nakłania Cię do podania danych osobowych, rozłącz się. Poszukaj w internecie oficjalnej strony banku, skontaktuj się i zweryfikuj sytuację.

Co, gdy podasz dane na fałszywej stronie?
Gdy te dane dotyczyły logowania do banku lub karty bankowej, trzeba jak najszybciej skontaktować się ze swoim bankiem, opisać sytuację i poprosić o zablokowanie środków na koncie oraz karty. Ważnym elementem zabezpieczenia przed utratą pieniędzy będzie również zmiana danych do logowania oraz zgłoszenie sprawy na policję.

Dołącz do dyskusji: Phishing – nie daj się oszustom

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl