Operator Plusa nie dostarczał klientom regulaminów promocji, sąd utrzymał 6 mln zł kary od UOKiK
Sąd Apelacyjny oddalił odwołanie Polkomtela, operatora sieci Plus (grupa Cyfrowy Polsat), od 5,96 mln zł grzywny nałożonej przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów sześć lat temu. Firma została ukarana za nieprawidłowości przy cyklicznej promocji.
Orzeczenie Sądu Apelacyjnego z zeszłego tygodnia to kolejna odsłona trwającego od paru lat sporu sądowego w sprawie grzywny, którą prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Polkomtel pod koniec grudnia 2014 roku.
Telekom się odwołał, a wiosną 2018 roku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uchylił decyzję prezesa UOKiK co do grzywny pieniężnej, natomiast utrzymał ją w pozostałym zakresie. W kolejnej instancji Sąd Apelacyjny uchylił wyrok w całości i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia przez SOKiK.
W kwietniu ub.r. SOKiK oddalił odwołanie Polkomtelu, a Sąd Apelacyjny w zeszłym tygodniu podtrzymał to orzeczenie.
Operator Plusa ukarany ws. promocji
Prezes UOKiK nałożył na Polkomtel 5,96 mln zł kary w efekcie postępowania prowadzonego od listopada 2013 roku. Chodziło o cykliczną promocję „Rachunek szczegółowy standardowy w pakiecie usług”, której 20 edycji przeprowadzono od lipca 2009 do listopada 2012 roku.
Dlaczego operator Plusa został ukarany? - Spółka nie dostarczała konsumentom zawierającym z nią umowę o świadczenie usług wymaganych ustawowo dokumentów tj. regulaminów promocji. Polkomtel nie doręczał abonentom również treści proponowanych zmian warunków umowy - nowych wersji regulaminu promocji - wyliczono we wpisach na profilu twitterowym UOKiK.
- Ponadto informując o możliwości uniknięcia opłaty za usługę rachunku szczegółowego po zakończeniu promocji Spółka wskazywała wyłącznie na najkorzystniejsze z jej perspektywy rozwiązanie czyli usługę e-rachunku - dodano.
UOKiK zaznaczył, że według Sądu Apelacyjnego „nawet korzystne ekonomicznie dla konsumentów zmiany muszą być wprowadzane zgodnie z przepisami prawa, a więc przy zachowaniu określonych w ustawie obowiązków informacyjnych”.
Polkomtel nie doręczała abonentom również treści proponowanych zmian warunków umowy - nowych wersji regulaminu promocji.
— UOKiK (@UOKiKgovPL) January 25, 2022
Grupa Polsat Plus z serią kar od UOKiK
W grudniu ub.r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów utrzymał decyzję prezesa UOKiK o grzywnach w łącznej kwocie 50,6 mln zł nałożonych na Polkomtel. Grzywny zostały nałożone za pobieranie dodatkowych opłat za streaming audio i wideo w ramach usługi internetowej.
Jesienią ub.r. Sąd Apelacyjny utrzymał karę ponad 18 mln zł nałożoną przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na Polkomtel za wprowadzanie odbiorców w błąd w kampanii reklamowej „Power LTE bez limitu danych” z 2014 roku.
Na początku 2020 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Cyfrowy Polsat kary w wysokości 34,9 mln zł za działania w czasie Euro 2016 dotyczące dostępności niemieckich stacji ZDF i Das Erste w ofercie firmy.
W październiku 2019 r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów utrzymał kary w wysokości 16,7 mln zł nałożone przez prezesa UOKiK na Cyfrowy Polsat i Polkomtel za reklamy promocji SmartDom, które uznano za mylące.
Wiosną 2019 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Polkomtel kary wynoszące łącznie 39,5 mln zł. Chodziło o automatyczne włączanie przez firmę klientom usług kosztujących dodatkowo od 2 do 20 zł miesięcznie.
Pod koniec 2019 roku uprawomocnił się wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego uchylający decyzję dyrektora Izby Administracji Skarbowej, na mocy której Cyfrowy Polsat miał zapłacić 40,6 mln zł zaległego podatku dochodowego z 2011 roku wraz z odsetkami. Sąd umorzył też postępowanie w tej sprawie.
Grupa Cyfrowy Polsat zarobiła 7 mld zł ze sprzedaży Polkomtel Infrastruktury
W trzecim kwartale ub.r. Grupa Cyfrowy Polsat (od września ub.r. działająca pod marką Grupa Polsat Plus) osiągnęła wzrost wpływów w ujęciu skorygowanym o 2,5 proc. do 2,59 mld zł, a dzięki finalizacji sprzedaży Polkomtel Infrastruktury za 7,07 mld zł zanotowała 3,15 mld zł zysku netto.
Na koniec września firma miała 7,47 mld zł na rachunkach i lokatach. To efekt transakcji z początku lipca, gdy Grupa Cyfrowy Polsat i należący do niej Polkomtel sfinalizowały sprzedaż 99,99 proc. udziałów spółki Polkomtel Infrastruktur, do której należy m.in. 7 tys. stacji nadawczych i ok. 37 tys. różnych systemów on-air wykorzystywanych przez sieć Plus. Udziały kupił hiszpański fundusz Cellnex za ok. 7,07 mld zł.
W segmencie abonamentowym na koniec września ub.r. Grupa Cyfrowy Polsat miała sprzedanych 13,49 mln jednostkowych usług (RGU) klientom indywidualnym, o 3,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Przyczynił się do tego głównie wzrost w sprzedaży telefonii mobilnej (o 7,3 proc. do 6,18 mln RGU) związany z przejęciem Premium Mobile.
Liczba abonentów Grupy z segmentu B2C zwiększyła się rok do roku o 0,8 proc. do 6,07 mln. Przeciętny przychodów od klienta poszedł w górę o 5,7 proc. do 68,6 zł. W segmencie prepaidowym liczba sprzedanych usług wzrosła o 3,8 proc. do 2,77 mld zł, a średni przychód na usługę - o 3,1 proc. do 16,4 zł.
Pod koniec listopada Cyfrowy Polsat sfinalizował wezwanie na akcje ogłoszone w październiku. Kupił 11,77 mln swoich akcji po 35 zł za sztukę, zapłacił 411,89 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Operator Plusa nie dostarczał klientom regulaminów promocji, sąd utrzymał 6 mln zł kary od UOKiK