Polsat i TVN liderami product placement w serialach
Najdłużej znane marki pokazywane są w serialach emitowanych w Polsacie, jednak to "W-11" w stacji TVN wygenerował największą wartość reklamową - pokazują badania obecności product placement w polskich serialach przeprowadzone przez Pentagon Research.
Zdecydowanie najczęściej, bo aż przez ponad 45 minut, ekspozycja marek miała miejsce w serialach nadawanych przez Polsat. Jednak przez większość tego czasu (prawie 42 minuty) pokazywane były logotypy nieistniejące realnie (na czele z marką "Mocny Full" - nieodłącznym rekwizytem bohaterów serialu "Świat według Kiepskich").
Biorąc pod uwagę marki istniejące, w mimowolnym (bądź celowym) eksponowaniu przewodził TVN (ponad 10 minut). W znaczącej mierze przyczyniła się do tego obecność w programie tej stacji dwóch seriali kryminalnych: "Detektywi" i "W-11" - w każdym z nich czas pokazywania istniejących logotypów wyniósł ponad 2,5 minuty.
Łączne wyniki pomiarów ekspozycji pod względem wartości medialnej pokazały, że największy potencjał tej formy przekazu reklamowego mają seriale emitowane w Polsacie. Łączny czas poświęcony w nich ekspozycjom produktów kosztowałby reklamodawców prawie 2 mln zł.
Jeśli natomiast chodzi o szacowaną wartość product placement w poszczególnych serialach, to liderem okazał się "W-11", w którym gdyby czas eksponowania znanych marek zastąpić przerwami reklamowymi, przyniosłoby to zysk ponad 180 tys. zł. Nieznacznie mniej (170 tys. zł) zarobiłaby TVP 2, gdyby postąpiła tak samo z serialem "M jak miłość".
Podstawowy (85% czasu ekspozycji) i najdroższy (787 tys. zł
wartości medialnej) przedmiot product placementu stanowiły marki
samochodów, a zwłaszcza Audi, Seat oraz Volkswagen.
W trakcie monitorowania seriali uwzględniono zarówno jawne
ekspozycje marek, jak i przypadki ich zasłonięcia, o ile nadal
możliwa była ich identyfikacja. Badanie pokazało jednak, że
ukrywanie istniejących logotypów to zabieg rzadko (tylko 6%
przypadków) stosowany przez stacje telewizyjne.
Natomiast rozróżnienie dokonane pomiędzy istniejącymi markami rynkowymi a tymi wymyślonymi na potrzeby scenariusza danego serialu pokazało, że te drugie stanowiły prawie 3/4 wszystkich odnotowanych ekspozycji.
Firma Pentagon Research monitorowała seriale nadawane w czterech głównych stacjach telewizyjnych (TVP 1, TVP 2, TVN-ie i Polsacie) w styczniu 2008 roku. Badaniem przeprowadzonym przy pomocy elektronicznego systemu rejestrującego objęto seriale emitowane w porze zwiększonej oglądalności (14:00-23:00), z wyłączeniem powtórek.
Dołącz do dyskusji: Polsat i TVN liderami product placement w serialach