Polscy internauci reklamy oglądają głównie na komputerach, na smartfonach częściej niż na tabletach
Internauci z Polski najczęściej wyświetlają reklamy na komputerach osobistych, a w reklamy na smartfonach klikają częściej niż w te na tabletach - wynika z analizy Gemiusa.
Wśród analizowanych urządzeń (PC, smartfon, tablet) największy udział wyświetleń reklamy dotyczy komputerów osobistych. 92,1 proc. to najwyższy wynik dla PC, który osiągnięto w Mołdawii. W reklamy na tych urządzeniach chętnie klikają także internauci z Ukrainy, gdzie ten wskaźnik wynosi 86,8 proc., a także ze Słowenii (82,8 proc.). Najmniej wyświetleń na komputerach osobistych odnotowano w Turcji (68,7 proc.), Rumunii (69,1 proc.) oraz Serbii (72,7 proc.).
W naszym kraju, podobnie jak na innych analizowanych rynkach, wygrywają komputery osobiste, gdzie wskaźnik wyświetleń reklamy wynosi 82,7 proc. Taki wynik na tle pozostałych 14 rynków dał Polsce czwartą pozycję, ex aequo z Chorwacją. Spośród urządzeń mobilnych więcej wyświetleń reklam odnotowano na smartfonach (13,6 proc.) niż na tabletach (3,7 proc.).
Za pomocą smartfonów reklamy w sieci najczęściej oglądają internauci z Turcji, gdzie wskaźnik udziału wyświetleń wynosi 29,3 proc. Wskaźnik odsetka wyemitowanych odsłon na smartfonach jest wysoki również w Rumunii (27,1 proc.) i Serbii (22,8 proc.). Najrzadziej na małych ekranach reklamy wyświetlają użytkownicy sieci w Mołdawii, gdzie udział wyświetleń kreacji na smartfonach wynosi 6,2 proc., na Ukrainie (9,4 proc.) oraz na Łotwie (13 proc.).
Z kolei w przypadku tabletów największy udział wyświetleń reklam ma miejsce na Słowacji, gdzie wynosi on 7,3 proc. Tuż za nią znajdują się Estonia (6,3 proc.) i Czechy (5,9 proc.). Najrzadziej reklamy na tych urządzeniach oglądają Bułgarzy, generując wskaźnik wyświetleń na poziomie 3,3 proc.
- Biorąc pod uwagę impression share, czyli wskaźnik odsetka wyemitowanych odsłon, już na pierwszy rzut oka widać, że Turcja i Rumunia to kraje, w których internauci wyświetlają najwięcej reklam za pomocą smartfonów. Ten wynik nie jest jednak zaskakujący, oba rynki już od dawna nie tylko mówią o mobile, ale też mocno w niego inwestują. Warto również podkreślić rosnący udział formatów typu rich media, czyli inicjujących interakcje ze strony odbiorcy, wykorzystujących wideo czy dźwięk. Ich udział rośnie w stosunku do reklam banerowych, co z kolei potwierdza potrzebę zaangażowania użytkowników - a żeby przykuć ich uwagę, reklamodawcy muszą być bardziej kreatywni i stosować bardziej wyszukane formy i kanały dotarcia. Trendem, który obserwujemy, jest stale rosnący udział display, głównie za sprawą programmatic. Sprawdzając dane do najnowszej edycji raportu, zauważyliśmy też, że viewability, czyli obecność kreacji w polu widzenia użytkownika, na stałe weszła do kanonu najczęściej sprawdzanych miar - komentuje Weronika Ośko, dyrektor rozwoju biznesu agencyjnego na region EMEA w firmie Gemius.
Dane pochodzą z raportu gemiusAdMonitor, opracowania nt. najpopularniejszych formatów reklamowych, najczęściej reklamujących się w sieci branż oraz trendów w reklamie mobilnej, obejmującego 14 krajów Europy Środkowo-Wschodniej, tj. Bułgarię, Chorwację, Czechy, Estonię, Łotwę, Mołdawię, Polskę, Rumunię, Serbię, Słowację, Słowenię, Turcję, Ukrainę oraz Węgry. W zestawieniu uwzględniono dane za drugie półrocze 2016 r.
Dołącz do dyskusji: Polscy internauci reklamy oglądają głównie na komputerach, na smartfonach częściej niż na tabletach