SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Polskie media i rozrywka będą rosły o 3,2 proc. rocznie dzięki internetowi

Przez najbliższe 4 lata wartość polskiego rynku mediów i rozrywki będzie zwiększać się o 3,2 proc. rocznie, w 2017 roku osiągając poziom11,4 mld dolarów - prognozuje PwC. Najbardziej zyska na wartości internet, za to stracą prasa i płatna telewizja.

W najbliższych latach na polskim rynku mediów i rozrywki umocni się pozycja internetu. Według PwC już obecnie roczne wydatki na dostęp do sieci wynoszą ok. 2,4 mld dolarów, a po średnich wzrostach o 7,7 proc. rocznie w 2017 roku przekroczą 3 miliardy dolarów. Jeszcze bardziej zwiększą się wydatki na reklamę internetową - z ok. 600 mln dolarów w br. do 1,1 mld dolarów w 2017 roku.

Wydatki na bilety kinowe będą rosnąć średnio o 5 proc. rocznie, a na usługi B2B - o 3 proc. Mniejsze wzrosty zanotują reklama telewizyjna i outdoorowa, radio i muzyka.

Za to polski rynek płatnej telewizji będzie malał średnio o 0,9 proc. rocznie. Jeszcze większe spadki -przekraczające 2 proc. - będą notować gazety, czasopisma i wydawnictwa edukacyjne.

Sam rynek reklamowy w Polsce zdaniem analityków PwC będzie rósł do 2017 roku średnio o 3,9 proc. Zdecydowanie najwyższy wzrost - ponad 10 proc. - będzie osiągać reklama internetowa, natomiast spore spadki zanotuje reklama prasowa. W efekcie w 2017 roku reklama internetowa będzie mieć udziały w całym rynku już tylko o 2 pkt proc. mniejsze niż reklama telewizyjna.

Według PwC na globalne wydatki na rozrywkę i media w 2017 roku przekroczą 2,1 biliony dolarów. Największe wzrosty odnotują Chiny, Brazylia, Indie, Rosja, Bliski Wschód i Afryka Północna, Meksyk, Indonezja i Argentyna, które w 2017 roku będą one odpowiadać za 22 proc. łącznych światowych przychodów branży (wobec 12 proc. udziału w 2008 roku).

W najbliższych latach najistotniejszy wpływ na kształt rynku rozrywki i mediów będą nadal miały dwa główne czynniki: dalsza cyfryzacja rozrywki i mediów oraz rosnące znaczenie urządzeń mobilnych. W skali świata w 2014 r. przychody z mobilnego dostępu do internetu w wysokości 259 mld dolarów będą stanowić ponad 50 proc. całkowitych wydatków na dostęp do sieci, przewyższając wydatki na kablowy internet szerokopasmowy. W USA i Korei Południowej wydatki na internet mobilny powinny przekroczyć wydatki na internet kablowy już w br., w Wielkiej Brytanii - w 2015 roku, a w Polsce - po 2017 roku. Wydatki na cyfrową rozrywkę i media, którym sprzyja upowszechnienie inteligentnych urządzeń elektronicznych, do 2017 r. będą stanowić 44 proc. całkowitych wydatków na dojrzałych rynkach (a w Polsce 42 proc.), co niemal podwoi ich poziom w stosunku do 2008 roku.

Dołącz do dyskusji: Polskie media i rozrywka będą rosły o 3,2 proc. rocznie dzięki internetowi

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl