Rok 2008 pod lupą branży reklamowej - prognozy na 2009
Jaki był mijający rok dla branży reklamowej? Oceniają m.in.: JakubPotrzebowski (CEO ZenithOptimedia Group), Marek Gargała(dyr.zarządzający Publicis), Monika Biedrzycka (dyr. MomentumWorldwide), Rafał Baran (Grey Group Polska), Jacek Olechowski(Founding Partner, Change Integrated), Krzysztof Łada (dyr. biurareklamy Gadu-Gadu), Tomasz Kłaczkow (dyr. Arc Worldwide Polska),Bianka Pawlewska (dyr. New Age Media).
Portal Wirtualnemedia.pl kontynuuje serię podsumowań mijającegoroku w mediach i reklamie. Dzisiaj na temat kończącego się rokuwypowiadają się przedstawiciele branży reklamowej.
Zarejestruj się, wymieniaj wiedzę, doświadczenia i poglądy z innymiprofesjonalistami
Cafe.Wirtualnemedia.pl- portal społecznościowy dla ludzi mediów, reklamy, internetu,marketingu, PR, badań i gospodarki!
Jakub Potrzebowski (CEOZenithOptimedia Group)
Najwalniejszym wydarzeniem roku 2008 był dalszy wzrost cen,szczególnie na rynku TV, związany także ze zmiana sposobu zakupuczasu antenowego: przejście na zakup cennika (vs CPP). WiększośćKlientów (niestety) odczuła to brutalnie na własnej skórze, poprzezdużą inflację kosztu dotarcia oraz nieprzewidywane z miesiąca domiesiąca skoki kosztu dotarcia.
Z rzeczy istotnych należy także odnotować wycofanie sie NewsCorp z Pulst TV oraz zmianę na stanowisku prezesa Agory. Obydwawydarzenia, wydaje nam się, pomimo tego, że może nie utrzymywałysie w kategoriach news-ów tygodnia, miały wielkie znaczenie. Ciężkosie odnosić do zmian w Agorze, bo nie znane nam są wewnętrznedecyzje holdingu. Więcej możemy się zastanawiać nad decyzjami NewsCorp. W kategoriach potencjału rynku (Polska) jak i biorąc poduwagę możliwości News Corp. szczególnie dziwi decyzja o wycofaniusie z Polski. Wielu graczy rynku upatrywało wielkie możliwościwynikające z pojawienia sie nowego, silnego gracza. Jak wiemy,konkurencja jest zdrowa, dobra i nie mamy nic przeciwko temu, abybyła elementem naszego rynku. Jak widać trzeba będzie jeszczepoczekać.
Jeśli chodzi o wielkość rynku w roku 2009, to nie spodziewamysie wzrostów. Najprawdopodobniej rynek będzie na poziomie roku2008, co w sumie oznacza i tak szczęśliwe rozwiązanie. Miejmynadzieję, że tak będzie. Biorąc pod uwagę wartość rynku szacowana wroku 2008 na prawie 10 mld PLN netto i kryzys zataczający corazwiększe kręgi na świecie, Polskę można uznać za bardzo mocny,zdrowy rynek. Myślę, że należy patrzeć na nasz rynekoptymistycznie, aczkolwiek spowolnienie jest oczywiste i wzrostów wna rynku, do których byliśmy przyzwyczajeni przez ostatnie lata, napewno nie będzie! Ekstremalne scenariusze przepowiadają nawetspadek inwestycji o 10%, w co raczej nie należy wierzyć.Najprawdopodobniej ucierpią wszystkie media. Jedynym, ciągleopierającym sie jakimkolwiek globalnym trendom medium, które będzierosło, to internet. Dalej przewidujemy 2-cyfrowy wzrost wydatków wroku 2009. I tym optymistycznym akcentem wejdźmy w rok 2009!
Rafał Baran - Chief Executive Officer Grey GroupPolska
Najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008roku
Stworzenie Grey Group - jednej z największych grupkomunikacyjnych w Polsce. W ramach nowego holdingu działają spółkireprezentujące różne specjalizacje i kompetencje. Udało się w tensposób zrealizować koncepcję podejścia 360 stopni. Grupa działającaw tej skali i z tymi możliwościami to prawdziwy przełom na rynkuusług komunikacyjnych.
Największe zaskoczenie
Negatywnym na pewno kryzys finansowy na świecie, a raczej jegorozmiary. Poza zagrożeniem dla wielu biznesów ma on jednak waloredukacyjny. Możemy bardzo precyzyjne odczytać naturę błędów poprzezich konsekwencje. Ta nauka przyda się w przyszłości. W tymkontekście, największym zaskoczeniem jest z kolei siła polskiejgospodarki w obliczu kryzysu, którego jak dotąd nie widać wbudżetach reklamowych. Nasi klienci kontynuują walkę o rynek, coniewątpliwie pozytywnie wpłynie zarówno na nasz jak i ich biznes.To bardzo racjonalne zachowanie.
Wartość rynku reklamowego w 2008 roku
Trudno podać dokładną kwotę, ze względu na to, że dotychczasowepodsumowania dotyczą pierwszych trzech kwartałów 2008. Myślęjednak, że wartość rynku w tym roku to około 7-7,5 miliardówzłotych
Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największywpływ na rynek
Pierwszym jest Pietro Leone - regionalny CEO Grey Group wEuropie Środkowej, Wschodniej, Włoszech i Turcji. Pietro odegrałkluczową rolę w procesie łączenia Testardo Red Cell i GreyWarszawa. Jest ojcem chrzestnym Grupy Grey w Polsce. Drugą osobąjest Marek Żołędziowski, który w bardzo krótkim okresie zbudowałsilną pozycję Change Integrated, wykazał się nowatorskim podejściemdo sztuki reklamy, zarówno z perspektywy biznesowej jak ikreatywnej.
Co wydarzy się w branży w 2009 roku
Spodziewam się postępującej digitalizacji mediów, głównie corazbliższych związków TV z Internetem. W komunikacji na pewno wiodącąrolę zacznie odgrywać budowanie strategii 360 stopni. Kryzys, bezwzględu na swoją rzeczywista skalę, wpłynie zapewne na wartośćniektórych budżetów, a na pewno wymusi lepszą optymalizację ibardziej ortodoksyjne planowanie kosztów.
Ewaryst Fedorowicz - współwłaściciel firmydoradztwa strategicznego Strategion
Najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008roku
Igrzyska Olimpijskie w Pekinie. To były mega czy wręcz gigakwoty, które dzięki temu wydarzeniu przepłynęły przez branżęreklamową na całym świecie.
Największe zaskoczenie
- pozytywne
powrót w zupełnie wielkim stylu kabaretu Mumio w kampanii Plusa"Taryfy syberyjskie" .
Aż chciałoby się zanucić "jechali na trojkie s bubiencami...".
- negatywne
wdanie się działów marketingu kilku działających w Polscezagranicznych banków, w polityczną nawalankę pomiędzy głównymiośrodkami władzy.
Akurat na miesiąc przed wybuchem bankowej spekulacyjnejbańki.
Ktoś najwyraźniej zapomniał o - wydawałoby się - podstawowejprawdzie, że pieniądze lubią spokój.
I nie ma się co dziwić, że jak niedawno podały Wirtualnemedia,"Polacynie wierzą reklamom banków i instytucji finansowych".
Wartość rynku reklamowego w 2008 roku
Będzie mi miło, jak to będzie 7,3 miliarda złotych - osobnąkwestią (istotną bardzo) jest, co ta kwota będzie znaczyła wdolarach i euro...
Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarlinajwiększy wpływ na rynek
Zwykły Konsument, który wydawał swoje pieniądze bez umiaru (idobrze, że wydawał)). Nie trzeba wielkiej przenikliwości, byprzewidzieć, że ten sam Zwykły Konsument wywrze największy wpływ narynek w roku 2009 - tym razem nie wydając swoich pieniędzy ipowodując skutek, który opisuję w odpowiedzi na następnepytanie.
Co wydarzy się w branży w 2009 roku
W swoim gronie możemy sobie pozwolić na szczerość: w 2009 rokubranża dostanie baty. I dlatego kto rozsądniejszy, zamiast słuchaćbajek z happy endem, zawczasu umieszcza poduszkę w stosownymmiejscu.
A co do trendów:
inwestycje w podstawowych sektorach (finanse, telekomunikacja,motoryzacja) spadną ze skutkiem wiadomym,
idiotyczny pomysł zwiększenia akcyzy na piwo dodatkowo uderzy w tębranżę, ze skutkiem j.w.
ale wcale nie uważam, że BTL zyska kosztem ATLu - tu wszystkozależy ciągle jeszcze bardziej od ceny (bo ta jest wymierna), niżefektywności (bo tu z wymiernością bywa różnie).
Jacek Olechowski - FoundingPartner Change Integrated
Najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku
Największym wydarzeniem było chyba odejście polskich wspólnikówz grupy EuroRSCG. Przez ostatnie 15 lat Piotr Beaupre, Jerzy Motz iPiotr Badowski zbudowali jeden z najsilniejszych biznesów wregionie i pokazali, jak prywatni przedsiębiorcy mogą skutecznierozwijać się wspólnie z międzynarodowym holdingiem. Ciekawe będzieobserwowanie dalszego rozwoju tej grupy, już bez lokalnychpartnerów.
Nieskromnie, muszę też wspomnieć o zdobyciu przez Change tytułuAgencji Roku na Golden Drum w Portorożu zaledwie pół roku polaunchu nowej struktury z nową nazwą - to pierwsza polska wygranaod 8 lat.
Największe zaskoczenie
- pozytywne
W bieżącym roku miał miejsce dynamiczny rozwój internetowychserwisów społecznościowych i widoczny jest coraz silniejszy trendwykorzystywania ich w działaniach marketingowych. Jest to jeden znajbardziej rozwojowych i ciekawych kanałów komunikacji zkonsumentami.
- negatywne
Negatywnym zaskoczeniem dla całej gospodarki, w tym również dlabranży reklamowej, był niewątpliwie globalny kryzys gospodarczy,który uderzył w momencie kiedy prognozy zakładały wzrost rynkureklamowego. W tej chwili dynamika wzrostu może zostaćzahamowana.
Wartość rynku reklamowego w 2008 roku
Wydatki reklamowe na media w Polsce od stycznia do września byłyszacowane na ok. 5,5 mld zł. Trudno jest w tej chwili ocenić jakabędzie wartość rynku reklamowego za cały 2008 r. gdyż nastąpiłkryzys, który zmienił prognozy. Wszystkiego dowiemy się na początkuprzyszłego roku.
Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarlinajwiększy wpływ na rynek?
Powiem może trochę przewrotnie, ale według mnie największy wpływna rynek reklamy od dłuższego czasu wywiera konsument. W natłokureklam ważne jest nawiązanie z konsumentem takiego dialogu iinterakcji, które pomogą zbudować pozytywne postrzeganie marki ilojalność wobec niej.
Co wydarzy się w branży w 2009 roku
Skutki kryzysu gospodarczego dla branży reklamowej w Polscezaczną być najbardziej widoczne w 2009 r. gdyż jeszcze do końcabieżącego roku są realizowane budżety zaplanowane wcześniej. Wprzyszłym roku w obliczu kryzysu marketerzy uważnie będą sięprzyglądali swoim wydatkom reklamowym i będą planowali swojebudżety z większą ostrożnością. Skutki globalnego kryzysunajszybciej i najbardziej dotkliwie odczuła reklama prasowa.Wydawnictwa redukują personel, obcinają koszty - dzieje się tak nacałym świecie, również w Polsce. Broni się z kolei reklamainternetowa i telewizyjna. Dużym atutem internetu jest efektywność,dlatego reklama w internecie charakteryzuje się tak dużą dynamikąwzrostu i myślę, że taka będzie tendencja w 2009 r. W sieci w siłębędą rosły narzędzia takie jak np. marketing wirusowy orazdziałania wykorzystujące serwisy społecznościowe, które corazczęściej stają się świetnym nośnikiem przekazu reklamowego.
Wśród agencji reklamowych w siłę będą rosły niezależne agencje igrupy reklamowe z sukcesem konkurujące z agencjami sieciowymi.
Bianka Pawlewska, International Director New AgeMedia
Najważniejsze wydarzenie branżowe (rynek kinowy i reklama wkinie) w 2008 roku
Myślę, że najważniejszym faktem był spektakularny wręcz wzrostwydatków reklamowych na kino. Według raportu Starlink już w I.półroczu 2008 kina odnotowały rekordowy, największy ze wszystkichmediów wzrost o 58,3% w stosunku do analogicznego okresu w rokuubiegłym.
Największe zaskoczenie
- pozytywne
Wzrostowi wydatków i zwiększeniubudżetów reklamowych towarzyszył prawdziwy, wręcz zaskakującyprzypływ nowych reklamodawców. Aż co trzecia firma reklamująca sięza pośrednictwem New Age Media, nie korzystała wcześniej z usługnaszej firmy.
- negatywne
W 2008 roku kilkakrotnie musieliśmy z przykrością odmówić przyjęciazlecenia ze względu na wypełnienie bloku reklamowego.
Długość bloku reklam ograniczyliśmy do maksimum 12 minut. Tosamo dotyczy akcji promocyjnych w hollach kinowych. Staramy sięograniczać ilość akcji reklamowych w hollach kinowychprzeprowadzanych jednocześnie. Robimy to zarówno dla dobra widza ijak i dla dobra reklamodawcy, tak aby jakość komunikatu reklamowegobyła jak najlepsza.
Wartość rynku w 2008 roku
Myślę, że wartość rynku to ok. 100 milionów PLN.
Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największywpływ narynek?
Trudno wymieniać konkretne nazwiska, ale spośród osób mającychnajwiększy wpływ na kształt rynku w 2008 roku, wyróżniłbym przedewszystkim właścicieli kin wielosalowych, którzy oddali w tym rokudo użytku 57 nowych sal w nowoczesnych multipleksach. Większośćnowootwartych kin należy do Cinema City oraz sieci Helios. Świadczyto o ogromnym potencjale, jaki ciągle drzemie w tej branży,zwłaszcza w mniejszych aglomeracjach, w których wciąż brakujenowoczesnych kin.
Co wydarzy się w branży w 2009 roku
Jednym z ważniejszych wyzwań przyszłego roku będziedigitalizacja reklamy kinowej. Tradycyjna celuloidowa taśma 35 mmzostanie zastąpiona nośnikiem cyfrowym. Technologia cyfrowa ułatwirównież proces przygotowywania filmu reklamowego do wyświetlenia wkinach, przyczyni się do zmniejszenia kosztów produkcji spotówkinowych, a także otworzy drogę do nowych możliwości związanych naprzykład z elastycznym i interaktywnym zarządzaniem treściamireklamowymi.
Mamy szczęście pracować w branży, która jako jedna z nielicznychjest odporna na recesję. Historia pokazuje, że frekwencja kinowaewoluowała niezależnie od koniunktury ekonomicznej, a reklamodawcybardzo chętnie inwestują w media odporne na kryzysy. Na dotkniętymrecesją rynku brytyjskim, kino okazało się jedynym medium notującymw 2008 wzrost wydatków reklamowych. Przykład ten pozwala nampatrzeć ze spokojem na najbliższą przyszłość.
Magdalena Czaja - prezes zarządu San Markos RepublikaDobrej Marki
Najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku
Jednym z najważniejszych wydarzeń branżowych dla San Markos byłfinał konkursu SMILE CHECK 2008, pod patronatem StowarzyszeniaKomunikacji Marketingowej SAR i miesięcznika PRESS. Zajęcie przezSan Markos drugi rok z rzędu pierwszego miejsca wśród najlepszychagencji reklamowych w Polsce nobilituje i udowadnia, iż partnerskiei odpowiedzialne podejscie do klienta i jego budżetu, jest dla nichważne i doceniane.
Największe zaskoczenie
Przykrym zaskoczeniem, z powodu kryzysu ekonomicznego naświecie, była wiadomość niemieckiej Grupa Der Spiegel o zamknięciuwydającego Manager Magazin, spółkę Manager Media, której jest 100proc. właścicielem. Magazyn ten na polskim rynku cieszył się dużąpopularnością, a jego sprzedaż z miesiąca na miesiąc rosła,przynosząc coraz więcej czytelników.
Wartość rynku reklamowego w 2008 roku
Pomimo kryzysu finansowego na całym świecie, do polski dochodzion z kilkumiesięcznym opóźnieniem. Wartość rynku reklamowego,podając za badaniami domu mediowego Starlink, wyniosła około 5 mld400 mln zł, przy średnim wzroście 15% w skali roku.
Co wydarzy się w branży w 2009 roku
Kryzys finansowy na świecie sprawił, iż odczuwają to kolejnerynki. Rynek reklamowy ma to do siebie, że zdecydowanie mocniej niżinne reaguje na cykle koniunkturalne. Nie od dziś wiadomo, żedecydenci właśnie w budżetach marketingowych szukają szybkichoszczędności w trudnych czasach. Jak pokazała przeszłość - wydatkina marketing i reklamę są pierwsze do cięcia. Przyszły rok możewięc być dla rynku reklamy trudny. Możemy spodziewać sięprzetasowań i dystrybucji budżetów. Ne zdziwią także grupowezwolnienia zwłaszcza w agencjach sieciowych.
Monika Biedrzycka, dyrektor zarządzający MomentumWorldwide
Najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku
Stały wzrost wydatków marketerów na działania marketinguzintegrowanego. Obserwujemy, że budżety marketingu zintegrowanegozbliżają się do poziomu wydatków na ATL. Sądzę, że z czasemrównowaga wydatków zachwieje się na korzyść marketinguzintegrowanego i internetu.
Największe zaskoczenie
- pozytywne
Coraz silniejsza pozycja prosumentów. Wynika to przede wszystkim znasilenia zmian w zachowaniach konsumentów i konsumpcji mediów.Jednocześnie zwiększa się świadomość marketerów, że najbardziejefektywną jest komunikacja zintegrowana, która angażujekonsumenta.
- negatywne
Zachowania niektórych marketerów, którzy zamiast szukać efektywnychkanałów dotarcia, wolą zamrozić cały budżet wydatkówreklamowych.
Nieustająca niepewność związana z organizacją Euro 2012. W tymrównież kolejne tracone miesiące możliwości promocyjnych dla Polskii wielu firm, które są chętne zaangażować się w to wydarzenie.
Wartość rynku w 2008 roku
Jest to trudne do ustalenia, zwłaszcza, ze kryzys finansowyzaczyna powoli docierać do Polski. Jedno jest pewne, że wzrastająudziały komunikacji zintegrowanej na rynku marketingu - i to nietylko w Polsce, ale na całym świecie. W 2006 roku w USA wydatki namarketing zintegrowany zrównały się z wydatkami na reklamęklasyczną. W Polsce na marketing zintegrowany wydano w 2007 roku,podaje według szacunków Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego,aż 40% budżetów marketingowych. Obecnie jest to prawdopodobnie ok47-48%. W przyszłym roku należy liczyć się udziałem rynkowympowyżej 50%.
Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarlinajwiększy wpływ na rynek
Globalnie - niewątpliwie Barack Obama, który przeprowadziłnajlepsza kampanie marketingu zintegrowanego. Umiejętnie połączyłświat doświadczeń marki, w którym rzeczywistość wirtualna i realnaprzenikała się. Strategia kampanii i kreacja/zaangażowanie wyborców(konsumentów) wykorzystywały wszystkie dostępne narzędzia dozintensyfikowania kontaktu z marką (Obama) w każdym wymiarze i wkażdej możliwej przestrzeni.
Lokalnie - Marek Żołędziowski. Jego przejście zSaatchi&Saatchi do Change Communications zapoczątkowałoglębokie przetasowania na rynku agencji reklamowych, co przyniosłoodświeżenie, zmianę, nowe sposoby myślenia i nowe strategie,właściwie nowe podejście w najważniejszych agencjach rynku (ChangeCommunications, Saatchi&Saatchi, Tequila, MomentumWorldwide).
Co wydarzy się w branży w 2009 roku
Prawdziwy początek wszechobecnego i prawdziwego trendu szukaniaefektywności, w tym takie elementy jak: strategia, badania,kampanie zintegrowane, engagement marketing.
Rozwój agencji marketingu zintegrowanego - potrafiących połączyćskutecznie działania klasycznego BTL, ATL z digital/Internet.
Przewidujący marketerzy nie obniżą wydatków na komunikację, aleznajdą nowe metody dotarcia do swoich konsumentów,
Jacek Makowski, dyrektor BiuraReklamy Prasy Codziennej w Axel Springer Polska
Najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku
Rok 2008 nie obfitował w wydarzenia medialne o szczególnymznaczeniu. Był raczej spokojny, a rynek okazał się stabilny. Nieobserwowaliśmy dużych przesunięć kapitałowych, jedynym wyjątkiembyło wycofanie się Ruperta Murdocha z TV Puls. Na rynku reklamywidoczne były natomiast transfery dużych budżetów reklamowych -France Telecom przeniósł budżet do Mediaedge:cia, Unilever do MediaDirection, a Era GSM pożegnała się z OMD.
Największe zaskoczenie
- pozytywne
Rynek został pozytywnie zaskoczony przejściem PrzegląduSportowego do portfolio Axel Springer Polska pod koniec 2007 r., anastępnie stałym rozwojem tego tytułu w mijającym roku. PrzeglądSportowy zanotował rekordową dynamikę przychodów reklamowych w 2008r., co udało się dzięki synergii gazety z pozostałymi tytułamicodziennymi wydawnictwa.
- negatywne
Rozczarował natomiast dziennik "Polska", któremu nie udało sięzbudować silnego brandu pomimo kosztownych kampanii promocyjnych."Polska" traci swoją pozycję, a osłabieniu uległa też prasaregionalna. Tytuł nie odniósł więc spektakularnego sukcesu na rynkureklamowym i wydawniczym.
Wartość rynku reklamowego w 2008 roku
Wartość rynku reklamowego w 2008 roku szacujemy na 20,2 mldzłotych brutto (bez rabatów), co oznacza wzrost o 14,6 procent wujęciu rok do roku. Kwota ta obejmuje telewizję, radio, prasę ioutdoor, nie uwzględnia natomiast Internetu. Szacunki opieramy nadanych Expert Monitor.
Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarlinajwiększy wpływ na rynek
Osoba z branży medialnej, o której głośno było w ubiegłym roku, toTomasz Wróblewski z Polskapresse. Jego strategia dla "Polski" nieprzyniosła oczekiwanych rezultatów, doprowadzając do marginalizacjiprasy regionalnej.
Co wydarzy się w branży w 2009 roku
Rok 2009 zapowiada się dla mediów bardzo ciekawie. W ciągunajbliższych miesięcy nastąpi dalsza polaryzacja rynku, na którymzyskiwać będą wyłącznie silni gracze. Przewidujemy około5-procentowy wzrost rynku reklamy, ale prognozujemy równieżdewaluację cenową wymuszoną większą konkurencją. W sytuacjispowolnienia gospodarczego telewizje wstrzymają zapewne podnoszeniecen. Ważnym wydarzeniem, na które rynek czeka od kilku miesięcy,będzie rozstrzygnięcie przetargu na udziały w Presspublice. Mogąteż nastąpić dalsze przesunięcia kapitałowe w prasie regionalnej ilokalnej.
Marek Gargała - dyrektor zarządzający Publicis; odkwietnia do listopada 2008 prezes rady nadzorczej StowarzyszeniaKomunikacji Marketingowej SAR
Najważniejsze wydarzenie na polskim rynku reklamowym w 2008roku
Najważniejszym wydarzeniem na rynku w ogóle (a nie tylkoreklamowym) jest kryzys finansowy, który może odbić się na rynkukomunikacyjnym następnych lat i mieć wpływ zarówno na kondycjefinansowa branży jak i na zawartość reklam i ich jakość.
Największe zaskoczenie
- pozytywne
NIC
- negatywne
Jakość kampanii Alior Bank.
Wartość polskiego rynku reklamowego w 2008 roku
Obawiam się, że jest to wartość nieszacowalna. Monitoringwydatków medialnych poda nam wartość wydatków reklamowych w mediachwedług tzw. rate card - czyli zawyżone. Nie poda nam nic na tematrynku materiałów POS i promocyjnych ani niemedialnych wydatków nainternet (własne strony www). Nikt nie poda nam ile wyniosłyhonoraria agencji i domów mediowych otrzymane za wytworzenie iumieszczenie kontentu w kanałach komunikacyjnych w mijającym roku -a to jest najważniejszy dla nas wskaźnik, który pokazuje kondycjetego rynku. Tak więc szacowanie wielkości wydatków medialnych zwanepotocznie wartością rynku reklamowego nie ma wartości dla rynkuagencji reklamowych.
Co wydarzy się w polskiej branży reklamowej w 2009roku
Myślę, ze czekają nas oszczędności u marketerów z jednej strony,wzrost znaczenia badań minimalizujących ryzyko z drugiej i jeszczewiększy nacisk na skuteczność komunikacji z trzeciej strony.
Tomasz Kłaczkow - DyrektorZarządzający Arc Worldwide Polska
Najważniejsze wydarzenie w 2008 roku
W serwisie www.naszaklasa.pl możemy znaleźćodpowiedż na to pytanie. Pozytywny jest rozmach tego serwisu, jegoskala. Ludzie pokochali ten sposób komunikacji, odnowili stareznajomości - pelno w tym serwisie dobrych emocji. I co się stałopóźniej? Zasoby tej pozytywnej energii zostały uszczuplone poprzezdziwne decyzje po sprzedaży obcemu inwestorowi. Ograniczono darmowydostęp do niektórych funkcjonalności. Wprowadzono opłaty za usługi,które dalej powinny być bezpłatne. Pojawiły się tez nachalnereklamy pod przykrywką "kont użytkownika". To jest niedopuszczalne.Wywołało to sprzeciw wielu uczestników serwisu. W pełni tensprzeciw popieram.
Mam też swoja prywatną hipotezę - jak launchowano markę"naszaklasa". Pamiętacie? Najpierw się zaczęło od tzw"wątpliwości", czy ten serwis spelnia wymogi GIODO. Że podobno jest"nieszczelny, nie zapewnia prywatności". I od razu wielki artykuł wGazecie Wyborczej.... a po nim kontrola w GIODO. I szybko wydanykomunikat GIODO "chcielibyśmy, aby wszystkie firmy miały takiezabezpieczenia jak ma naszaklasa..." Dlaczego kwestie wtedy nieznanego szerzej serwisu mają być na pierwszej stronie GW? Towszystko zbyt czytelne, aby mogło być przypadkowe.
Wartość rynku reklamowego w 2008 roku
Ok 10 mldzł
Co wydarzy się w branży w 2009 roku
Uważam, że rok 2009 będzie rokiem oszczędności i redukcji budżetów.Klienci będą musieli za mniejsze pieniądze utrzymywaćzainteresowanie nabywców swoim markami. Jak to zrobić? Jednym zesposobów będzie jakościowy wzrost kreacji po to, aby reklama byłabardziej zauważalna. Drugi sposób to zmiana splitu pomiędzy rodzajemediów. Redukcja TV, wzrost internetu i ambientu. Jakoprzedstawiciel kreatywnej agencji interactive patrzę więc na rok2009 z optymizmem.
Krzysztof Łada, Dyrektor BiuraReklamy Gadu-Gadu
Najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku
Myślę mijający rok upłynął pod znakiem spektakularnych przejęćprzedsięwzięć internetowych. Największy hit ostatnich kilkunastumiesięcy czyli Nasza-klasa oraz opoka polskiego commerce - Allegro,znalazły nowych właścicieli przez co współczynnik rdzennejpolskości w polskim Internecie znacznie zmalał.
Największe zaskoczenie
Nie jestem pewien czy to dobrze czy źle ale mało co mnie na tymrynku zaskakuje i w tej chwili ciężko mi jest sobie przypomnieć cośco wprawiło mnie w zdumienie. Może pewnym zaskoczeniem byłorozstanie się Krzysztof Golonki z CR Media. Wcześniej wydawało misię, że ten związek jest nierozerwalny ale najwyraźniej wszystko magdzieś swój koniec. Nie spodziewałem się też przejęcia portaluGery.pl przez Polsat, ale najwyraźniej już nic innego nie było dokupienia.
Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarlinajwiększy wpływ na rynek
Żeby być konsekwentnym wymienię tu Arjana Bakkera, który jestodpowiedzialny za zmianę właściciela Allego oraz Maciej Popowicz,który najpierw stworszył a potem rezolutnie sprzedał NasząKlasę.
Co wydarzy się w branży w 2009 roku
Myślę, że podobnie jak końcówka bieżącego roku jak i początekprzyszłego będą przebiegać pod hasłem kryzysu i to bez względu nato czy w końcu on do nas dotrze czy też nie. Mam jedynie nadzieję,że nie będzie to trwało długo i w końcu marketerzy się zorientują,że ograniczanie budżetu marketingowego tylko dlatego, że gazety zbraku lepszych tematów wszędzie wietrzą kryzys, jest szkodliwe dlamarek, za które rzeczeni marketerzy odpowiadają.
Michał Klincewicz, członekZarządu PMT Banca
Najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku?
- Silny rozwój sieci oddziałów w 2007/2008
- Wejście nowych graczy Alior Bank i Allianz Bank
- z punktu widzenia merchandisingu bankowego - wdrożenie systemuDigital Merchandising w BZ WBK (RTM) i wdrożenie strategiimerchandisingu przez PKO BP (PMT Banca).
- Wprowadzenie systemu DM w BZWBK, co warte podkreślenia, w całejsieci placówek tego banku. Na taki charakter wdrożenia zdecydowalisię do tej pory nieliczni, a jeżeli chodzi o skalę, to było toblisko 0,5 tys placówek. Jest to jedno z największych wdrożeń wbranży bankowej w Europie (nie tylko w 2008, w ogóle)
Rozpoczęcie budowy systemu DS. w sieci sklepów Tesco przez firmęAdvertin. To ważne wydarzenia dla rozwoju rynku Digital signage wogóle, ponieważ dzięki dużym instalacjom można oczekiwaćprzyspieszenia rozwoju tego rynku w Polsce.
Największym zaskoczenie
- pozytywne - wzrastająca świadomość znaczenia merchandisingu wdziałaniu bankowym (vide Digital w BZ WBK i merchandising w PKOBP). Duża liczba projektów, planów wprowadzenia systemów DM/DS. dosieci sprzedaży, wykorzystania ich w działalności eventowej etc
- negatywne - kryzys finansowy, który dramatycznie zatrzymałplany ekspansji banków
Wartość rynku w 2008 roku
Pytanie jest dosyć skomplikowane. Szacuje się, że banki wydają 15 -30% swoich budżetów marketingowych na działania merchandisingowe,sumując w to kreację i produkcję treści, zakup infrastruktury(nośniki, ekany), oznaczenie placówek - jest to więc kwota rzędu100 - 200 mln zł.
Jeżeli chodzi o usługi merchandisingowe takie jak oferuje PMT Bancalub substytucyjne (realizacja samodzielna przez pracowników banków,materiały dostarczane kurierem) można ten rynek szacować na ok. 20- 25 mln zł.
W zakresie systemów DS./DM - wartość zrealizowanych inwestycjioceniam na poziomie 10 - 14 mln pln.
Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarlinajwiększy wpływ na rynek?
W zeszłym roku bohaterem zdecydowanie były zarządy banków imenadżerowie marketingu ww - traktowani jako całość. Wzrastającyrynek, duża liczba kampanii marketingowych oraz rozwój siecioddziałów dał pozytywny sygnał dla rozwoju rynku.
Personalnie - najuważniej słuchani na rynku byli prezesi nowychgraczy Paweł Miller (Allianz) i Wojciech Kostrzewa (Alior).Niewątpliwie również zarządy BZ WBK i PKO BP wykazały sięzdecydowanym wsparcie dla tych działań.
Z punktu widzenia kampanii marketingowych i merchandisingowychwydaje się że najbardziej innowacyjne rozwiązanie wprowadził BZ WBK(Cleese) oraz PKO BP (kontrowersyjne 16%). Również Alior bankproponuje odmienne podejście do merchandisingu w placówce bankowej,proponując wyłącznie rozwiązania cyfrowe w placówce i na oknie.
Co wydarzy się w branży w 2009 roku?
Działania merchandisingowe prowadzone w sieci placówek są - codo zasady - działaniami nakierowanymi na własnych klientów, zwykorzystaniem własnej infrastruktury. Są to więc działaniazdecydowani tańsze niż ATL, czy outdoor. Stosunkowo trudno jestocenić skuteczność tych działań, ponieważ zwykle występują one wpromotion - mix z innymi kanałami komunikacji z klientami.Poszczególne przypadki w których działania merchandisingowewystępują samodzielnie wskazują na ich ogromną skuteczność - są oneodpowiedzialne za nawet 50% realizacji planów sprzedażowych.
Trendem na 2009r. będzie poszukiwanie oszczędności wposzczególnych obszarach. Już teraz niektóre banki pospieszniewycofują się z kosztownych lokalizacji. Działania merchandisingowewpisują się w tą strategię, oferujące skuteczne narządzania poniskich kosztach. Banki odwrócą się od zewnętrznych siecisprzedaży, skupiają się więc na jak najbardziej efektywnymwykorzystaniu posiadanych zasobów - tj. sieci oddziałów.Przewidujemy wiec, że nie pomimo przewidywanego spowolnienia branżaobsługująca merchandising w bankach nie odczuje wielkiegospowolnienia. Prawdopodobne jest jednak, że wielkie projektyrebrandingowe (np. zmiana nazwy PEKAO SA, o której mówi się odjakiegoś czasu na rynku) zostaną powstrzymane.
Mirosław Kahl - DyrektorOperacyjny PMT Marketing System
Najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku
Trudno jest mówić o podsumowaniu wydarzeń branżowych, dlasegmentu usług merchandisingowych gdyż - w moim odczuciu - napolskim rynku nie nastąpiła jeszcze konsolidacja firm działającychw tym zakresie.
Dla działu Merchandisingu PMT Marketing System mijający rok byłczasem umacniania swojej pozycji na rynku usług merchandisingowychi poszerzania naszych usług o nowe elementy wzbogacających zakresnaszej standardowych działań. Myślę tutaj o projektach wspieraniadystrybucji materiałów POS w ramach świadczonej obsługimerchandisingowej, czy rozbudowywania systemów monitorującychdostępność towarów na sklepowych półkach.
Największe zaskoczenie
- pozytywne - Zdecydowanie pozytywnym zdarzeniami w roku 2008jest dla nas fakt ponownego wiązywania współpracy z Klientami,którzy po pewnym czasie współpracy z naszą firmą próbowali innychrozwiązań merchandisingowych - we własnych zakresach bądźwspółpracy z innymi agencjami. Powrót tych klientów branży FMCG dowspółpracy w zakresie merchandisingu z naszą firmą jest dla naspotwierdzeniem, że wszelkie nasze działania ukierunkowane naświadczenie dobrej jakości usługi, motywowanie i rozwijaniekompetencji naszych pracowników oraz systemów koordynujących ikontrolujących prace ludzi w terenie, przynoszą pozytywne iwymierne efekty oraz dają nam istotna przewagę w zestawieniu zfirmami konkurencyjnymi.
- negatywne - Działania w sektorze usług merchandisingowych opartesa w głównej mierze o czynnik ludzki i pracowników, którzy wposzczególnych halach realizują usułge merchandisingu. Ostatnie 3-4lata trudności w pozyskiwaniu ludzi do pracy umocniły nas wprzekonaniu, że warto inwestować w ludzi i tworzyć dla nichstabilne i rozwojowe miejsca pracy. Niestety rok 2008 nie przyniósłistotnych zmian w sposobie postrzegania tego problemu przez siecihandlowe. Zespoły merchandiserów kierowane przez nas do pracy naterenie poszczególnych hal na zlecenia Producentów i Dostawcówtychże sieci ciągle spotykają się z nieprzychylnym traktowaniem.Sieci handlowe nie czynią żadnych zdecydowanych kroków w celuzapewnienia merchandiserom odpowiedniego zaplecza technicznego iorganizacyjnego dla sprawnego wykonywania merchandisingu. Liczę, żew kolejnym roku także w tym zakresie nastąpi zdecydowanapoprawa.
Co wydarzy się w branży w 2009 roku
Rozwój mniejszych rozmiarów sklepów (małe supermarkety i dyskonty)jest wyzwaniem dla firm handlowych i agencji merchandisingowych.Wzrasta koszt dotarcia do 1 punktu i tylko Ci którzy zaproponująracjonalne rozwiązanie będą mogli rozwijać się szybciej,
W związku z niepewnością na rynkach finansowych i realnym kryzysemtrzeba spodziewać się krótkookresowego spadku na rynku usługoutsourcingowych, ale w dłuższej perspektywie zalety outsourcinguzostaną docenione i ich waga wzrośnie.
Sadzę, że rok 2009 będzie dobrym czasem dla firm, które w zakresiedziałań merchandisingowych proponują rzetelną i kompleksową usługę.Producenci i Dostawcy widzą co raz większą potrzebę wspieraniasprzedaży swoich produktów w punktach sieciowych i zabezpieczaniaich dostępność na półkach. Z racji na fakt, iż sieci handlowedysponują ograniczoną kadra swoich pracowników - współpraca zfirmami specjalizującymi się w zakresie merchandisingu staje siękoniecznością. W mojej opinii prym na rynku usług merchandisingubędę wiodły firmy posiadające zespoły pracowników przygotowanych dorealizacji bardziej złożonych działań na sklepowych półkach orazdysponujące pełnym zapleczem koordynacyjnym i kontrolnym
Maciej Musioł - Dyrektor Pionu Rozwiązań Reklamowych wNetsprint.pl Sp z o.o.
Najważniejsze wydarzenie na polskim rynku internetowym w 2008roku
Najważniejsze wydarzenie w roku 2008 to przeprowadzenie przezIAB i PwC profesjonalnego badania wydatków na reklamę internetową"IAB AdEx 2007" i prezentacja wyników tego badania. AdEx jestpierwszym w Polsce badaniem wydatków na reklamę internetową,którego wyniki zostały opracowane na podstawie deklaracji oprzychodach od wszystkich największych podmiotów obecnych napolskim rynku. Badanie to uwiarygodniło internet jako mediumreklamowe i sądzę, że przyczyni się do jego dalszego rozwoju.
Jednakże dla mnie osobiście najważniejszym wydarzeniem w tym rokubyło pierwsze zagraniczne wdrożenie systemu reklamy kontekstowejNetSprint Adserver. System ten wdrożyliśmy dla naszego litewskiegopartnera, firmy Textads, do której należy największa sieć reklamykontekstowej działająca na Litwie, Łotwie i w Estonii.
Największe zaskoczenie
- pozytywne
Dynamiczny rozwój serwisu Nasza - Klasa.pl. Mam nadzieje i trzymamkciuki, że w nadchodzącym roku uda się zmonetaryzować ten sukces,aby w roku 2009 Nasza-Klasa nie zmieniła się w porażkę roku.
- negatywne
Forma, w jakiej na polski rynek wszedł MSN, a wcześniej w grudniu2007 AOL. Nikt z decydentów z powyższych firm nie przeanalizowałchyba przypadku wejścia do Polski eBaya. Ciągły brak pokoryzachodnich graczy i niedocenianie polskiego rynku jest przyczynątakich porażek.
Wartość polskiego rynku reklamy internetowej w 2008roku
Pierwsze półrocze roku 2008, jeśli chodzi o wydatki na reklamęinternetową zamknęło się kwota 531 mln złotych (według IAB AdEx).Myślę, że wszyscy uczestnicy rynku internetowego, wśród nichrównież ja, mają uzasadnione nadzieje, że wydatki w całym roku 2008przekroczą kwotę 1 miliarda złotych.
Osoby, które wywarły w mijającym roku największy wpływ napolski internet i dlaczego
Jestem pełen podziwu dla pracy Jarka Sobolewskiego, dyrektorageneralnego IAB Polska. W krótkim czasie udało mu się stworzyćsprawnie działając organizacje branżową, przygotować badaniewydatków na reklamę internetową AdIndex, zorganizować ciekawą iprestiżową konferencję - Forum IAB, i w dużym stopniu zintegrowaćśrodowisko internetowe.
Mariola Wysocka, wiceprezes IDMnet SA
Najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku
Obraz rynku reklamowego zmienił się w 2008 roku zgodnie zprzewidywaniami - wydatki na reklamę online "przegoniły" wydatki naoutdoor i dzienniki. Wydatki na radio internet przekroczył już w2007 roku. Nikogo nie zaskoczył ten trend, ale szybkość, z jakąstał się otaczającą nas rzeczywistością - zaskoczyła wielu.Telewizja ze spadającą oglądalnością (około 7 proc.) osiągnęła 17proc. wzrost udziału w wydatkach. Na jak długo jednak? I ciekawakońcówka stawki - najwyższa dynamika w pozyskiwaniu wydatkówreklamowych - ponad 50 proc. wzrost w reklamie kinowej - owoc kilkulat pracy brokerów (sieci) kinowych nad jakością produktu i jegozaistnieniem w świadomości reklamodawców.
Największe zaskoczenie
- pozytywne
"Zadanie domowe", jakie odrobiły domy mediowe, agencje reklamowe iagencje interaktywne, działające od jakiegoś czasu na bardzokonkurencyjnym rynku, rozwijając nowe działy specjalistyczne obardzo wysokich kompetencjach.
- negatywne
Brak strategii i determinacji wszukaniu formuły wejścia mediów offlinowych do sieci. W 2007 rokumedia tradycyjne zauważyły nadciągające zmiany, jakie dla rynkuwydatków zapowiadał rozwój internetu. Jednak rok 2008 stał się dlanich rokiem "utraconych szans" - głównie z powodu przenoszeniawyobrażenia o możliwym tempie zmian z własnych rynków. Uzyskaływzrost wydatków i spadek udziałów - spowolnienie wydatków - źlewróży w takiej sytuacji.
Wartość rynku reklamowego w 2008 roku
Około 7,5 mldPLN
Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarlinajwiększy wpływ na rynek
Managerowie firm mediowych, którzy w kolejnym roku koniunkturyrynkowej swoje strategie rozwoju zastąpili krótkookresowymitaktykami poprawiania wyniku roku budżetowego. Dewaluowaniewartości produktów, obniżanie i mrożenie cen, brak porozumienia wbudowaniu nowych standardów i działań na rzecz poszczególnychmediów jako kategorii - będzie dla tych mediów obciążeniem wokresie spowolnienia i szansą dla mediów dynamicznie sięzmieniających.
Co wydarzy się w branży w 2009 roku
Cóż, czeka nas na rynku wydatków reklamowych rok zwiększenianacisku na optymalizację kosztową, mierzenie efektywności i zwrotuz inwestycji. Wyzwaniem dla reklamodawców może się okazać szybkie iskuteczne reagowanie na zmiany nastrojów konsumenckich. Koniecznebędzie budowanie strategii wariantowych o wielu zakładanychscenariuszach realizowanych stosownie do stabilizowania sięprognoz. Zapewne zyskają na znaczeniu sprawdzone w dotychczasowejpraktyce marketerów media efektywnie wspierające realizacje celówsprzedażowych.
Rok 2009 pokaże, kto jeszcze na rynku reklamy "odrobił zadanie"zmieniającego się rynku i mediów w okresie wzrostów.
Marcin Tomczyk, dyrektor Działu ds.Klientów Kluczowych Time SA
Najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku
Dla rynku radiowego najważniejsze były dwa wydarzenia. Po pierwszeprzełączenie Eski Rock na częstotliwości Wawy i tym samymstworzenie panregionalnej stacji o formacie rockowym, nadającej na18 rynkach. Po drugie utworzenie pakietu Chilli Zet z jednolitym,chilloutowo-jazzowym formatem muzycznym, dostępnym w 13 miastach.Oba ruchy oznaczają kolejny etap porządkowania rynku.
Największe zaskoczenie
Ogólnie rok 2008 był dobrym czasem dla większości mediów, bezwiększych zaskoczeń, zarówno pozytywnych jak i negatywnych. To, cowarto podkreślić, to duża liczba przetargów i przesunięćnajwiększych budżetów między agencjami - na pewno wpłynie to wjakimś stopniu na zmianę układu sił negocjacyjnych w kolejnymroku.
pozytywne
Brak spektakularnych wydarzeń.
negatywne
Zaskoczeniem może jedynie być fakt wypuszczenia na rynek przezjedno z wydawnictw pakietu GRP. Jest to koncepcja sprzedawaniaprasy jak telewizji i tym samym pozbawia prasę większości atutówtego medium. Kreowanie tego typu sprzedaży w dosyć wyszukaną (zpunktu widzenia plannerskiego) filozofię to nie koniecznie dobrykierunek.
Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największywpływ na rynek
Brak spektakularnych wydarzeń w branży mediowej w 2008 oznaczatakże w pewnym sensie brak wyjątkowych osobowości - trudno wskazaćojców wielkich sukcesów lub porażek na stabilnym rynku.
Co wydarzy się w branży w 2009 roku
Wszyscy z niecierpliwością oczekują rozwoju sytuacji w kontekściezawirowań na rynku finansowym. Tak naprawdę kierunek rozwoju rynkupokażą dopiero pierwsze miesiące 2009 roku. Można spodziewać sięinnych niż w latach ubiegłych alokacji budżetów reklamowych,zwłaszcza klientów międzynarodowych. To może oznaczać, że bardzoistotną rolę w 2009 roku będą odgrywały m.in. koszty. Tu widzęszansę dla mediów o niskich kosztach dotarcia i relatywnie wysokimzasięgu, takich jak radio.
Pierwsze m-ce 2009 pokażą kierunek i siłę zmian. Jeśli nawet rynekreklamowy wyjdzie obronną ręką z obecnych zawirowań ekonomicznych,to wzrosty nie będą tak spektakularne jak w 2007 i 2008 roku.Musimy jednak mieć świadomość, że nawet w obliczu zmiangospodarczych klienci będą musieli realizować swoje planymarketingowe i inwestować w reklamę.
Andrzej Cudny - Cube Group SA (o reklamie winternecie)
Najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku
Ciężko wskazać jedno wydarzenie, które było najważniejsze. Zpunktu widzenia rozwoju branży internetowej bardzo ważny jestraport IAB i Pricewaterhouse Coopers dotyczący wydatków na reklamęinternetową oraz dalszy wzrost zainteresowania reklamą SEM orazrozliczaną za efekt - CPC, CPL, CPA. Z uwagi na zarysowujące siętrendy oraz kryzys, rok 2008 może też być początkiem (długiego)końca reklam graficznych rozliczanych w modelu CPM. Warto zwrócićuwagę na coraz większą popularność video w kontekście przekazureklamowego oraz informacyjnego. Na pewno podkreśliłbym takżedynamiczny rozwój serwisu Nasza-Klasa i gorączkę wokół tematuserwisów z metką Web 2.0. Warto wspomnieć również o przejęciuGemiusa. Z wydarzeń około branżowych, które będą miały wprzyszłości wpływ na korzystanie z Internetu, jest debiut iPhone wPolsce i wzrost zainteresowania wszelkiego rodzaju smartphonamiprzez naszych rodaków.
Największe zaskoczenie
- pozytywne
Napewno raport IAB i Pricewaterhouse Coopers. Wartość rynku napoziomie 743 mln w 2007r i zapowiedzi ponad 1 mld w tym roku robiąwrażenie.
-negatywne
Negatywnie oceniam działania Jerrego Yanga z Yahoo, któryparokrotnie odrzucił intratną propozycję Microsoftu, a następniezapowiedział rezygnację z funkcji prezesa Yahoo, zostawiającakcjonariuszy z akcjami wartymi ok. 60 proc. mniej niż wspomnianaoferta.
Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największywpływ na rynek
Zespół IAB z Jarkiem Sobolewskim na czele za wspomniany przezemnie kilkukrotnie raport dotyczący wydatków w branży. Myślę, że toswoista kropka nad "I" ukazująca to medium w pełnym świetle.
Co wydarzy się w branży w 2009 roku
Niestety zwalniająca gospodarka światowa odbije się rykoszetemna budżetach reklamodawców w roku przyszłym, jak i kolejnym. Jestemnatomiast optymistą, więc przypuszczam, że marketerzy będą obniżaćwydatki w każdym medium równomiernie. W mojej ocenie wydatki naradio i prasę znacząco zmaleją, na czym skorzystać może Internet.Reklamodawcy będą nastawieni na maksymalizację efektów swoichkampanii w kontekście sprzedażowym, a do tego świetnie nadaje sięSEM oraz afiliacja, gdzie zwrot z inwestycji bardzo łatwo zmierzyć.Lata 2009-2010 rysują się również pod znakiem przejęć ikonsolidacji podmiotów na rynku nawet na tak młodym, jak nasz. Duzigracze nie zmarnują czasu kryzysu, który do tego świetnie sięnadaje. Oczekuję też dalszego wzrostu udziału reklam video i liczęna wzrost zainteresowania reklamą mobilną. Twarde lądowanienatomiast może czekać sporo serwisów spod znaku Web 2.0,szczególnie tych obliczonych na szybki zysk o słabym modelubiznesowym.
Wiesława Kubaczewska, dyrektor Biura Reklamy AmbientInfinity, autorka książki "Radio - historia iwspółczesność"
Najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku
Niezmiennie od kilku już lat konkurs Effie.
Największe zaskoczenie
pozytywnym
Podjęcie decyzji przez Eurozet o utworzeniu nowego radia ocharakterze chilloutowym. I drugie - TVN Warszawa - zobaczymy, jakodnajdzie się na rynku mediów warszawskich.
negatywnym
Brak ustaleń dotyczących regulacji rynku medialnego.
Wartość rynku reklamowego w 2008 roku
Wartość rynku w 2008 roku będzie kształtować się na poziomie ok. 7mld złotych.
Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarlinajwiększy wpływ na rynek
Grzegorz Kiszluk red. naczelny Brief-u, który "spina" rynek mediówi rynek reklamy. Prowadzone przez niego pismo i inne projekty jakBriefIndex, Historie Marek czy Brief TV są zawsze na wysokimpoziomie merytorycznym, dostarczając branży wielu ciekawychinformacji.
Co wydarzy się w branży w 2009 roku
Branża w 2009: rynek oczekuje, co wydarzy się na rynku prasyogólnopolskiej i jaki będzie to miało wpływ na pozostałe media.
Zmiany: kryzys, który w roku 2008 dotknął rynek finansowy, możespowodować obniżenie wydatków na reklamę w ogóle, a w szczególnościbanków i instytucji z nimi związanych w sposób bezpośredni ipośredni. Obniżenie w roku 2008 sprzedaży nowych samochodów takżewpłynie na wydatki na reklamę niektórych marek.
W związku z ogłoszonymi w 2008 r. przetargami na budżetynajwiększych reklamodawców takich jak Grupa TP, Grupa PZU (tujeszcze czekamy na rozstrzygnięcie), Unilever i kilku innych,istnieje duża szansa na wykorzystanie w strategiach tych firmnowych mediów.
Trendy: Pojawienie się w 2008 roku wielu nowych mediów z branżyDigital OOH TV powinno spowodować zainteresowanie reklamodawców iich ujmowanie w budżetach reklamowych. Klienci zaczną dostrzegaćwartość tych nośników i ich siłę reklamową
Na ile szacuje się wzrost rynku w 2009 roku w reprezentowanejprzez Panią branży
Trudno tu mówić o wzroście. Raczej będzie to budowanie sprzedaży naszerszą skalę. W roku 2008 branża (DOOH TV) głownie rekomendowałareklamodawcom i domom mediowym nowe nośniki. Z kolei w 2009 rokupojawią się już konkretne budżety reklamodawców wykorzystującychDOOH TV w komunikacji marketingowej.
Dołącz do dyskusji: Rok 2008 pod lupą branży reklamowej - prognozy na 2009