SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Unia Europejska nakłada na Shein nowe obowiązki

Zgodnie z zapisami unijnego aktu o usługach cyfrowych, specjalizująca się w sprzedaży ubrań chińska platforma internetowa Shein będzie musiała m.in. kontrolować, czy na platformie nie handluje się podróbkami lub towarami zakazanymi.

Shein jest gigantem fast fashion, fot. Shutterstock/Markus MainkaShein jest gigantem fast fashion, fot. Shutterstock/Markus Mainka

Komisja Europejska poinformowała w piątek, że zakwalifikowała Shein do grupy bardzo dużych platform i wyszukiwarek internetowych, czyli posiadających w UE więcej niż 45 mln aktywnych użytkowników. Zgodnie z unijnymi przepisami o usługach cyfrowych (ang. Digital Services Act, DSA) platformy te muszą przestrzegać bardziej rygorystycznych przepisów, w tym oceniać ryzyko, na jakie narażeni są ich użytkownicy i zapobiegać mu.

Nowe przepisy, których Shein będzie musiał przestrzegać od sierpnia tego roku, zobowiązują platformę m.in. do kontroli i zapobiegania sprzedaży za jej pośrednictwem towarów podrobionych, niebezpiecznych lub nielegalnych. Żeby zapobiec tego typu procederowi, platforma może np. weryfikować dane korzystających z jej usług sprzedawców, tak żeby w razie nieprawidłowości móc do nich dotrzeć. Powinna również zaprojektować swoją stronę tak, żeby użytkownicy mieli możliwość łatwego zgłaszania podejrzanych ofert.

Shein powinien też usprawnić procesy moderowania, co pozwoliłoby mu na szybkie blokowanie wątpliwych transakcji, usuwanie z serwisu nielegalnych produktów oraz wyćwiczenie algorytmów tak, żeby nie promowały handlu tego typu towarem i nie rekomendowały użytkownikom zakazanych artykułów. Ma to być szczególne przestrzegane w odniesieniu do małoletnich; tu prawodawca zaleca wprowadzenie solidnych systemów, które umożliwią weryfikowanie wieku klienta. Ma to zagwarantować, że osoby niepełnoletnie pewnych towarów zwyczajnie nie będą mogły zakupić.

Platforma zobowiązana będzie również do regularnego składania Komisji Europejskiej raportów zawierających ocenę ryzyka, w tym dotyczącą negatywnych skutków jakie korzystanie z platformy może mieć na jej użytkowników. Chodzi tu również o wyświetlane w serwisie reklamy. Według nowych zasad przejrzystości użytkownik będzie musiał zostać wyraźnie poinformowany, że dana treść jest reklamą. Zakazane będzie kierowanie reklam do internautów w oparciu o ich dane wrażliwe, jak np. płeć czy wiek oraz kierowanie reklam do dzieci. Shein będzie musiał także zagwarantować dostęp do swoich danych, w tym analitycznych, unijnym badaczom.

Shein jest gigantem fast fashion

Shein zadebiutował w 2008 r. Chińska platforma typu fast fashion oferuje głównie odzież damską, w asortymencie ma również ubrania dla mężczyzn, biżuterię, kosmetyki, produkty dekoracyjne do domu oraz zabawki dla dzieci. Cieszy się popularnością głównie ze względu na niskie ceny oraz liczne akcje promocyjne. Według Bloomberga w 2021 r. Shein miał być najczęściej pobieraną aplikacją do e-zakupów.

Na liście poza Shein są także m.in. AliExpress, Amazon, Google czy Meta, a od tego tygodnia trzy platformy dla dorosłych: Pornhub, Stripchat i XVideos.

Akt o usługach cyfrowych zaczął obowiązywać 17 lutego 2024 r. i ma zastosowanie do wszystkich platform internetowych niezależnie od ich wielkości. Serwisy muszą przestrzegać ogólnych obowiązków, takich jak wprowadzenie przyjaznego dla użytkownika systemu powiadomień, zakazów ukierunkowanych reklam dla dzieci oraz ulepszonej sprawozdawczości w zakresie przejrzystości.

Dołącz do dyskusji: Unia Europejska nakłada na Shein nowe obowiązki

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl