Szefowie marketingu: podsumowanie 2016 roku, trendy na 2017
O najważniejszych wydarzeniach 2016 roku, ludziach, kampaniach, sukcesach i porażkach oraz trendach i prognozach na bieżący rok mówią serwisowi Wirtualnemedia.pl Mariusz Gaca, Sławomir Gąsiorowski, Inga Songin, Tomasz Borchowiec, Jędrzej Marciniak, Marcin Drzewiecki, Michał Kuczyński, Karolina Barcewicz, Anna Jakubowski, Małgorzata Lubelska i Arkadiusz Gwizdek.
Mariusz Gaca, wiceprezes zarządu ds. rynku konsumenckiego w Orange Polska
Wydarzenie roku
Szybki, coraz szybszy internet w Polsce. Z jednej strony to wyraźne zwiększenie zasięgu superszybkiego internetu światłowodowego, oferującego prędkości kilkuset Mb/s. Tylko w zasięgu Orange Światłowodu znajduje się już niemal 1,5 mln gospodarstw domowych. W kolejnych latach zasięg nadal będzie się zwiększał. Z drugiej strony - powszechnie dostępny bardzo szybki mobilny internet 4G/LTE, oferowany już na bazie nowych częstotliwości rozdysponowanych pod koniec 2015 roku.
W komunikacji marketingowej operatorów można było zauważyć duży nacisk na szybkość internetu jako wyznacznik jakości usług. Widać olbrzymią presję na coraz szybsze wdrażanie nowych rozwiązań i prawdziwy wyścig technologiczny. To dobry kierunek, ponieważ nowe technologie i szybki internet stwarzają ogromne możliwości, z których możemy korzystać w codziennym życiu i w biznesie. Najlepszym tego dowodem jest chociażby głośne wydarzenie zza oceanu - samochód Tesla Motors który sam, w oparciu o wdrożone ledwie kilka dni wcześniej aktualizacje i dane z czujników, przewidział wypadek i uratował kierowcę.
Sukces roku
Światowe Dni Młodzieży w Polsce. Ogromny sukces wielkiej imprezy z udziałem milionów pielgrzymów z wszystkich stron świata, której towarzyszyła niesamowita atmosfera. Jednocześnie był to wielki sukces z punktu widzenia komunikacyjnego, a ściślej – telekomunikacyjnego. Nawet w czasie kulminacji wydarzeń wszędzie gdzie gromadzili się uczestnicy można było bez problemów korzystać z mobilnego transferu danych, wykonywać połączenia i wysyłać SMS-y. To świetny przykład promocji Polski jako przyjaznego i rozwiniętego technologicznie kraju. Cieszę się, że spora w tym zasługa Orange Polska, który był partnerem technologicznym ŚDM.
Za sukces roku w skali światowej uważam coraz skuteczniejszą ekspansję Huawei na rynku producentów smartfonów. W rankingach producentów urządzeń mobilnych coraz częściej znajduje się on na drugim miejscu. Jest tak na przykład w Polsce, co pokazują ostatnie raporty. Takie przetasowania są zawsze ciekawe i pozwalają śledzić skuteczne strategie sprzedażowe i marketingowe.
Porażka, rozczarowanie roku:
Rok 2016 już za nami, były wzloty, nie zabrakło potknięć. Nie chciałbym być sędzią wytykającym porażki - ważne, by z niepowodzeń wyciągać wnioski, by były one elementem rozwoju i dążenia do osiągania jeszcze lepszych wyników. Tego życzę wszystkim w 2017 roku.
Człowiek roku
W skali świata - Elon Musk. Z jednej strony za każdym razem zaskakuje wizją, z drugiej konsekwentnie realizuje plany biznesowe. W 2016 po raz kolejny zostawił innych wizjonerów w tyle ogłaszając plan podboju Marsa. Jego SpaceX sukcesywnie poprawia wydajność swoich rakiet, a Tesla Motors skutecznie rozwija działalność.
W kraju natomiast przyspiesza proces cyfryzacji. Obywatele mają coraz więcej możliwości załatwiania spraw w urzędach poprzez internet, coraz bardziej cyfrowe stają się też relacje klientów z dostawcami usług. Nowe technologie pozwolą na ograniczenie obiegu papierowych dokumentów, co wszystkim wyjdzie to na dobre. Ambasadorem tych zmian jest minister cyfryzacji Anna Streżyńska i za to należy się jej uznanie.
Kampania, projekt roku
W Polsce najważniejszym wydarzeniem ubiegłego roku była moim zdaniem niezwykła pomysłowość marketingowców związana z obowiązkiem prawnym rejestracji kart prepaid. Błyskawicznie stworzono zupełnie nowe możliwości rejestracji kart SIM dla klientów. Praktycznie od razu pojawiły się nowe oferty skierowane do „prepaidowców”. To tym większe wyzwanie, że komunikacja musiała dotrzeć do bardzo zróżnicowanych grup odbiorców: seniorów, nastolatków czy osób z małych miejscowości.
Premiera, nowość roku
Za ciekawe debiuty roku można uznać wejście na Polski rynek globalnych dostawców internetowych treści telewizyjnych, Netflixa i Amazon Prime Video. Choć przeprowadzone „na raty”, pokazują zmiany, jakie zachodzą na rynku w zakresie dostarczania i korzystania z treści wideo.
Z dużym zainteresowaniem przyglądałem się szeregowi premier flagowych smartfonów, jakie mieliśmy w minionym roku. Z pewnością zauważona została premiera nowego smartfonu Huawei P9. Kampania z udziałem Lionela Messiego i Roberta Lewandowskiego oraz moduł fotograficzny oznaczony logo firmy Leica to cechy, które bez wątpienia zwrócą uwagę wielu osób. Równie ciekawym smartfonem wydaje się Samsung Galaxy S7, szczególnie w wersji edge. Wyróżnia się on na rynku możliwościami – choćby szybkością działania czy aparatem, a oryginalny kształt wyświetlacza wzbudził olbrzymie zainteresowanie klientów.
Trend roku
Uważam, że najważniejszym trendem roku był rozwój technologii i ofert opartych o szybki dostęp do internetu, szczególnie związanych z rozszerzoną i wirtualną rzeczywistością. Na pewno dużym impulsem był tu wielki sukces gry Pokemon Go, wykorzystującej augmented reality. Dzięki tej prostej grze miliony osób miały szansę zapoznać się z tą technologią, stosowaną dotychczas w raczej niszowy sposób.
Widać, że w dalszym ciągu producenci sprzętu poszukują najlepszych rozwiązań i balansu między ceną urządzeń a ich jakością - z jednej strony mamy hełmy, z drugiej kartonowe okulary. Pojawia się na rynku coraz więcej narzędzi do przygotowywania materiałów - wideo i zdjęć 360 stopni. Przy okazji Euro2016 Orange zaprezentował nawet reklamę bazującą na tej technologii. Operatorzy telekomunikacyjni zapewniają już klientom niezbędny do świadczenia takich usług transfer danych. Sądzę, że technologia ta może mocno wpłynąć na naszą rzeczywistość.
Prognozy na 2017
Rozpoczynający się właśnie rok upłynie pod znakiem coraz pełniejszego wykorzystywania możliwości, jakie niosą dostępne już dzisiaj technologie bardzo szybkiej transmisji danych - światłowód i 4G/LTE. Poza wspomnianym już VR sądzę, że olbrzymią zmianą będzie szersze zastosowanie wideo w jakości 4K. Choć istnieją już urządzenia obsługujące tę technologię, to do tej pory ograniczała się ona głównie do odtwarzania treści z nośników. Błyskawiczny transfer danych w światłowodzie pozwoli wdrożyć ten standard do materiałów w ramach VoD. Internet mobilny również przyśpieszy dzięki coraz szerszej agregacji pasm nośnych 4G/LTE, co także pozwoli na wprowadzanie nowych usług i dalsze rozbudowywanie już istniejących. W mojej opinii dokonuje się teraz zasadnicza zmiana w zakresie dostępu do szerokopasmowego internetu w Polsce, a za nią pojawią się zupełnie nowe usługi i modele biznesowe.
Małgorzata Lubelska, dyrektor marketingu w Grupie Żywiec, przewodnicząca grupy jurorskiej w konkursie Effie Awards 2016
Wydarzenie roku
W Polsce: wejście Netflixa na polski rynek.
Na świeci: porozumienie technologicznych gigantów, czyli Facebook, Microsoft, Twitter, oraz Alphabet (m.in. Google oraz YouTube) z Komisją Europejską w sprawie postępowania z treściami popierającymi terroryzm. Z jednej strony walka z terroryzmem jest absolutną koniecznością i wszyscy zdajemy sobie z tego sprawę, ale z drugiej nie wiadomo do końca według jakiego klucza oceniać co jest mową nienawiści. Trudno nie zadać sobie pytania - co z wolnością słowa i w jakim kierunki zmierzą działania ustawodawców?
Sukces roku
W Polsce: Grand Prix Effie Awards dla Play za kampanię „Wszyscy przechodzą do Play”. Marketer udowodnili, że warto podjąć ryzyko i nie podążać utartymi ścieżkami. Kampania Play tuż po starcie w 2013 roku nie wzbudziła w branży marketingowej pozytywnych komentarzy, pamiętam taki nagłówek w jednym z portali „..bufonada czy przemyślany ruch?...”. Konsekwencja i odwaga poskutkowała w przypadku tej kampanii świetnymi wynikami.
Na świecie: „Pokemon GO” - największy sukces i zarazem porażka 2016 roku. Zaledwie kilka tygodni po osiągnięciu szczytu w rankingu aplikacji liczba dziennych użytkowników drastycznie spadła (według analizy z Axion Capital Management opublikowanego przez Bloomberg News). Kontent gry był tak angażujący, że rozprzestrzeniał się samodzielnie. Niestety twórcom gry nie udało się podtrzymać zainteresowania użytkowników. Pokemony udowodniły jednak, że wykorzystanie technologii rzeczywistości rozszerzonej, mobile i marketingu jest możliwie, co więcej może zarabiać 10 mln USD dziennie.
Porażka roku
Ten rok obył się bez spektakularnych porażek.
Człowiek roku
Evan Spiegel - właściciel i twórca aplikacji Snapchat. Jesienią 2013 w mediach pojawiła się informacja, że Evan Spiegel odrzucił ofertę kupna firmy złożoną przez szefa Facebooka, Marka Zuckerberga. Oferta wynosiła 3 miliardy dolarów. Analitycy niedowierzali, a Spiegel powiedział – najpierw monetyzacja – później inwestycje. Wbrew przepowiedniom o szybkim znudzeniu się przez konsumentów aplikacją, w ciągu 3 lat Snapchat zdominował rynek komunikacji mobilnej (ponad 100 mln ludzi dziennie używa Snapchata oglądając dziennie ponad 10 mld video). Spiegel wytyczył sobie śmiałą wizje i konsekwentnie ją realizuje.
Kampania, projekt roku
Na świecie: Always „#LikeAGirl” - świetny przykład tego, jak przy wykorzystaniu marketing miksu prowadzić prawdziwy dialog z konsumentem.
W Polsce: świąteczny spot Allegro „Czego szukasz w Święta? English for beginners”. Głosy branży są podzielone, jedni mówią, że znakomita inni, że przypomina to co już wiele razy widzieliśmy. Według mnie najważniejsze jest to, że spot budzi EMOCJE, jak mało który, a o polskiej reklamie napisały najważniejsze światowe media („Time”, The Huffington Post, „The Independent”, „The Sun”, „The Daily Telegraph”, „USA Today”, Buzzfeed, NBC i wiele innych).
Trend roku
W dalszym ciągu content marketing i mobile. Liczba użytkowników urządzeń mobilnych stale rośnie, dzięki czemu znakomita większość użytkowników może konsumować treści w nieograniczony sposób - w dowolnym miejscu, czasie i urządzeniu. Kluczem do sukcesu będzie personalizacja treści.
Prognoza na 2017 rok
Dynamiczny rozwój platform umożliwiających streaming i live streming, co w konsekwencji w dłuższej perspektywie wymusi na stacjach telewizyjnych radykalne zmiany.
Dołącz do dyskusji: Szefowie marketingu: podsumowanie 2016 roku, trendy na 2017