UOKiK karze serwis udający e-sklep odzieżowy
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył 100,7 tys. zł kary na spółkę Bak Drop, właściciela serwisu arkadie.pl (wcześniej działającego pod nazwą bigotka.pl). Według ustaleń UOKiK witryna wprowadzała klientów, w błąd, udając sklep odzieżowy (w rzeczywistości była pośrednikiem przy zamówieniach z Chin) oraz pokazując licznik czasu do końca promocji, który codziennie zaczynał odliczanie od nowa.
W komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podkreślono, że serwis arkadie.pl i jego wcześniejsza wersja bigotka.pl oferowały odzież dla kobiet. UOKiK otrzymał wiele skarg od klientów, którzy dopiero gdy odstępowali od umowy zakupu w witrynie dowiadywali się, że nie jest ona właściwym e-sklepem, tylko pośredniczy przy zamówieniach od producentów z Chin. W konsekwencji kupujący mieli na swój koszt przesłać zwracane ubrania do chińskich spółek.
- Konsument korzystający z arkadie.pl (przed zmianą nazwy: bigotka.pl) nie miał dostępu do jasnych i jednoznacznych informacji, że sklepy te nie oferują sprzedaży a jedynie usługę pośrednictwa. Strony przedstawiane były jako sklep odzieżowy online i zapraszały do zakupów, podczas gdy w znacznym zakresie ograniczały się do pośrednictwa przy zamówieniach, czyli działały w modelu dropshippingu - wyliczono w komunikacie UOKiK.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Według ustaleń Urzędu klientów serwisu wprowadzano w błąd także poprzez tzw. uciekające promocje. Przy ofertach widniał licznik, który odliczał godziny do końca obowiązywania rabatu. Każdego dnia zaczynał odliczanie od nowa i rozpoczynał odmierzanie czasu kolejnej rzekomej oferty specjalnej.
- Taki zabieg sprawiał wrażenie, że obniżka potrwa krótko i jest znacząco ograniczona w czasie. Swoista presja czasu skłaniała konsumentów do szybkich, nieprzemyślanych decyzji zakupowych. To przykład jak działają tzw. dark patterns, czyli praktyki wykorzystujące socjotechniki i wiedzę o zrachowaniach użytkowników do wpływania na ich wybory i manipulację procesem decyzyjnym - podkreślono w komunikacie.
Prezes UOKiK nałożył na spółkę Bak Drop (poprzednio działającą pod nazwą Bigotka) karę w wysokości 100,7 tys. zł i nakazał natychmiastowe zaprzestanie stosowania nieuczciwych praktyk. Decyzja nie jest prawomocna, firma może odwołać się od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
- Konsumenci korzystający z e-commerce muszą mieć pełny i łatwy dostęp do informacji. Umyślne ukrywanie, że przedsiębiorca nie prowadzi sklepu internetowego i świadczy jedynie usługi pośrednictwa, jest nieuczciwą praktyką rynkową. Rzetelna informacja o rzeczywistym charakterze oferty czy rodzaju zawieranej umowy pozwoliłaby konsumentom na samodzielne podjęcie decyzji w oparciu o stan faktyczny a nie ten sugerowany przez przedsiębiorcę. Mogliby świadomie do niej przystąpić lub z niej zrezygnować i wybrać zakupy w innych sklepach - podkreślił Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Serwis arkadie.pl obecnie nie jest dostępny.
Dołącz do dyskusji: UOKiK karze serwis udający e-sklep odzieżowy