UOKiK nałożył karę za loterię SMS w TVP
Telewizyjny konkurs smsowy "Serialowe kody wymień na nagrody" wprowadzał konsumentów w błąd – uznała prezes UOKiK. Urząd zakwestionował kampanię reklamową loterii zorganizowanej przez Mobile Formats.
Postępowanie UOKiK zostało wszczęte w marcu br., a podstawą do podjęcia tych działań był artykuł prasowy. Urząd przeanalizował regulamin loterii, wzory komunikatów tekstowych wysyłanych konsumentom, listę laureatów i zdobytych nagród, a także reklamy telewizyjne i prasowe promujące konkurs.
Loteria trwała od maja do listopada 2010 roku, została zorganizowana na podstawie zezwolenia Dyrektora Izby Celnej w Krakowie. Zgodnie z przepisami, to organ udzielający zezwolenia może nadzorować działania organizatora konkursu. Tymczasem spółka zachęcała do wysłania smsa hasłem: "Telewizja Polska zaprasza do wzięcia udziału w wyjątkowej, bo dotychczas największej mistrzowskiej loterii. Wyjątkowej, bo tylko ta loteria jest gwarantowana przez Telewizję Polską i nadzorowana przez Ministerstwo Finansów".
Na podstawie tego komunikatu spółka, wykorzystując rangę ministerstwa, mogła zwiększyć zaufanie potencjalnych uczestników loterii do reklamowanego konkursu. Zdaniem Urzędu, przeciętny konsument miał prawo sądzić, że loteria podlega specjalnej kontroli, a przez to jest bezpieczniejsza i uczciwsza niż inne.
Ponadto wątpliwości prezes UOKiK wzbudziła informacja w reklamach telewizyjnych oraz w wiadomościach wysłanych uczestnikom o tym, że losowanie nagród odbywa się codziennie. Spółka Mobile Formats informowała m.in. o tym, że "zostały tylko 3 godziny do losowania", "losowanie za moment". Tymczasem jak ustalił urząd, nie zawsze w tym czasie losowanie nagród się odbywało. Rzetelna informacja na ten temat mogłaby wpłynąć na decyzję odnośnie udziału w konkursie.
Prezes urzędu uznała, że spółka Mobile Formats wprowadziła konsumentów w błąd i nałożyła karę finansową w wysokości 85 058 zł. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ przedsiębiorca ma prawo odwołać się do sądu.
Prezes UOKiK prowadzi obecnie dziewięć postępowań dotyczących konkursów smsowych. Wątpliwości urzędu wzbudzają m.in. sugerowanie pewności wygranej i nieprzyznanie nagrody, niejasne informacje o cenie wiadomości, czy też wprowadzające w błąd hasła reklamowe.
Dołącz do dyskusji: UOKiK nałożył karę za loterię SMS w TVP
Moim zdaniem UOiK się myli :)