SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Volvo Masters Amateur

Case studies programu Volvo Masters Amateur.

1. Sytuacja wyjściowa

Golf w Polsce pozostaje dyscypliną mało znaną i mało popularną. Nadal utrzymuje się stereotyp, że jest to nudny sport dla snobów. Tymczasem na świecie w golfa gra 150 mln ludzi. Golf jest dla nich stylem życia, ekscytującym sposobem na spędzenie wspólnego czasu, czymś naprawdę trendy.
W Skandynawii grają całe rodziny, a sport ten popularnością kilkakrotnie przewyższa piłkę nożną. Volvo jako szwedzka firma produkująca rodzinne samochody, postanowiło promować w Polsce właśnie skandynawskie podejście go gry.

Współpraca firmy Volvo z golfem jest jednym z najbardziej dynamicznych związków partnerskich w światowym sporcie. Od 1988r. w Europie oraz od 1994r. w Azji, Volvo jest jednym z najpoważniejszych i najbardziej aktywnych sponsorów golfa. Organizuje takie wydarzenia golfowe jak między innymi The Volvo Order of Merit, Volvo PGA Championship, The Volvo China Open, czy w końcu sam Volvo Masters.

Podjęcie strategicznej decyzji o wyborze golfa, jako jednego z głównych obszarów zaangażowania sponsoringowego Volvo, zaowocowało stworzeniem oddzielnej marki dla tych aktywności. Po latach współpracy Volvo ze światem profesjonalnego golfa, realizowanej w ramach cyklu turniejów Volvo Klassik oraz Volvo Masters, firma zdecydowała się rozszerzyć swoje zaangażowanie także w kierunku golfa amatorskiego. W 2003r. stworzony został cykl turniejów pod nazwą Volvo Masters Amateur. Turniej ten, zrzeszający obecnie ponad 70 000 graczy amatorów z całego świata, jest organizowany w 20 krajach na dwóch kontynentach - w Europie i w Azji.

2. Dlaczego golf?

W tym roku Volvo podjęło strategiczną decyzję o wyborze golfa na jeden
z głównych obszarów zaangażowania sponsoringowego firmy także w Polsce. Fakt ten wynikał z jednej strony z globalnego zaangażowania firmy w sport, jakim jest golf, z drugiej natomiast z istnienia niezagospodarowanej niszy rynkowej w naszym kraju. Po latach zastoju golf na nowo odrodził się w Polsce pod koniec lat 80-tych wraz z pojawieniem się entuzjastów, którzy spróbowali gry zagranicą oraz cudzoziemców, którzy osiedlili się w Polsce. Dziś mamy blisko 30 klubów golfowych i blisko 10 osiemnasto-dołkowych pól. Golfiści stanowią więc atrakcyjną, nie odkrytą jeszcze marketingowo grupę, która będzie się powiększać. Ponadto atrybuty golfa, takie jak przejrzystość zasad, styl i etykieta, a jednocześnie duch walki i sportowej rywalizacji fair play współgrają z wartościami marki. Można mówić wręcz o synergii wartości golfa i Volvo.

    

3. Grupa docelowa:  Kim jest Polak – golfista?

Według badań przeprowadzonych na zlecenie Polskiego Związku Golfa w Polsce jest około 5 000 aktywnych golfistów, z czego 1050 jest zrzeszonych w PZG. Polak golfista to najczęściej dojrzały mężczyzna z wyższym wykształceniem, żonaty, posiadający rodzinę i mieszkający w wielkim mieście. 10% graczy stanowią kobiety. Grupa ta doskonale odpowiada grupie docelowej firmy Volvo, którą stanowią ludzie wykształceni, pracujący w międzynarodowych korporacjach lub prowadzący własny biznes. Co piąty Klient kupujący Volvo to natomiast kobieta. Widać tu więc efekt nakładania się grupy docelowej Klientów Volvo z osobami, które grają w golfa.

 

4.  Założenia programu: Volvo Masters Amateur – nie tylko turniej, ale i Akademia Golfa

Program Volvo Masters Amateur ma na celu promowanie i rozwój golfa w Polsce. Dla firmy ma on wymiar wizerunkowy, obliczony na działania długoterminowe. Założeniem firmy nie było zwiększenie ilości sprzedaży samochodów, ale budowanie i utrwalania pozytywnego wizerunku wśród obecnych i potencjalnych Klientów. Volvo Masters Amateur jest pierwszym tego typu projektem w historii Volvo Auto Polska na tak dużą skalę. Dzięki strategicznemu zaangażowaniu w golfa Volvo liczy na transfer wartości związanych z golfem na postrzegane wartości firmy.

W pierwszym roku powstania projektu firma postanowiła położyć nacisk na promowanie golfa jako sportu oraz formy spędzania wolnego czasu.
Z przeprowadzonej analizy wynikało, że jednym z problemów związanych z małą popularnością golfa w Polsce jest powszechne myślenie o tej dyscyplinie, jako o sporcie mało dynamicznym i ekscytującym. Firma postanowiła więc skonfrontować stereotyp z rzeczywistością. Podjęte aktywności miały na celu stworzenie możliwości osobistego doświadczenia gry w golfa.

5.  Platformy komunikacji projektu: Volvo Masters Amateur – turnieje i pikniki

Podejmując decyzję o zaangażowaniu się w tę dyscyplinę sportu, Volvo podjęło również bliską współpracę z Polskim Związkiem Golfa, który jest patronem merytorycznym programu.

W ramach programu uruchomiono Akademię Golfa, w której pod okiem profesjonalnych trenerów można było poznać zasady gry i etykietę golfa. Adepci Akademii kończyli kurs egzaminem na Zieloną Kartę, która uprawnia do wstępu na wszystkie pola golfowe na świecie.

Kolejną platformą kontaktu z golfem były rodzinne pikniki golfowe, podczas których odbywały się pokazowe lekcje w ramach Akademii. Pikniki miały charakter komplementarny do turniejów Volvo Masters Amateur, odbyły się w wybranych miastach Polski, w których znajdują się Autoryzowane Salony Dealerskie Volvo. Pikniki miały na celu związać lokalnych dealerów z ich środowiskiem lokalnym - aktualnymi i potencjalnymi klientami. 

Ze względu na szwedzkie pochodzenie Volvo, promowane jest skandynawskie podejście do gry, czyli rodzinne i towarzyskie. Wydarzenia w ramach Volvo Masters Amateur miały więc taki właśnie charakter.  Ich podstawowym zadaniem było promowanie gry w golfa wśród zgromadzonych na nich gości.

Kolejnym zadaniem programu w pierwszych latach jego trwania jest budowanie pozycji turnieju Volvo Masters Amateur Polish Edition w środowisku golfowym jako jednej z najważniejszych imprez golfowym w Polsce.

   

6. Efekty

W imprezach z cyklu Volvo Masters Amateur uczestniczyło ponad 2000 uczestników. Większość z nich z golfem zetknęła się po raz pierwszy.
W piknikach brało udział każdorazowo ponad 100 osób. W zajęciach Akademii Golfa uczestniczyło łącznie ponad 800 osób! Część z nich już teraz może poszczycić się zdobyciem Zielonej Karty Bez wątpienia można więc powiedzieć, że sukcesem programu była frekwencja na poszczególnych imprezach. Tym bardziej, że nie były to imprezy masowe, a zaproszeni goście to opinion leaders w swoich środowiskach – właściciele firm, menadżerowie, przedstawiciele wolnych zawodów. Dzięki tym wydarzeniom firma wykorzystała okazję do nawiązania kontaktu z potencjalnymi klientami i pozytywnego zapamiętania przez nich marki Volvo.

Program Volvo Masters Amateur przyczynił się także do wzrostu świadomości na temat golfa, jako sportu będącego sposobem na niecodzienną, wyrafinowaną formę relaksu, przeznaczoną dla ludzi celebrujących życie. Uczestnicy imprez w ramach Volvo Masters Amateur wykazywali bardzo duże zainteresowanie Akademią Golfa, w której mieli okazję po raz pierwszy wziąć kij golfowy do ręki. Większość z nich zadeklarowała chęć udziału w kursie, który miał na celu zdobycie umiejętności gry oraz wiedzy na temat golfa. Po kilku miesiącach działania Volvo Masters Golf Academy do Polskiego Związku Golfa zgłosiło się kilkanaście osób, które po zakończonym kursie są zainteresowane wstąpieniem do organizacji. 
Dzięki aktywnym media relations, które prowadzone są wokół programu budowane jest także zainteresowanie mediów. Dzięki dedykowanej do programu stronie http://www.volvomasters.pl/ oraz Vademecum Golfa dziennikarze otrzymali kompendium wiedzy na temat golfa. Poprzez spotkania prasowe oraz udział w Akademii Golfa mogli także zasmakować gry, co wpływa na zmianę podejścia do tej dyscypliny i większe zainteresowanie programem. Serwis był także odwiedzany przez internautów zainteresowanych golfem, którzy za pośrednictwem poczty mogli zadać pytanie ekspertom Volvo Masters Golf Academy. Dotychczas stronę odwiedziło ponad 19 800 osób.

 

7. Plany na kolejną edycję Volvo Masters Amateur 2006

Druga edycja Volvo Masters Amateur zapowiada się równie emocjonująco co poprzednia. W ramach działań zaplanowanych na rok 2006 znajdą się dwa turnieje golfowe, rozegrane na polach w Krakowie (Krakow Valley Golf&Country Club w Paczółtowicach – 10 czerwca ) oraz w Warszawie (First Warsaw Golf & Country Club w Rajszewie – 17 września). Nowością tegorocznych turniejów będzie rozegranie równoległych turniejów dla kobiet i mężczyzn. Po raz pierwszy panie z Polski będą mogły reprezentować nasz kraj na wielkim Volvo Masters Word Final w Valderramie.
Dodatkowo impreza została wzbogacona miniturniejem o Puchar Prezesa Volvo, w którym wezmą udział gwiazdy i znani dziennikarze. Specjalnie dla nich zorganizowane zostały zamknięte zajęcia w ramach Volvo Masters Golf Academy, dzięki której poznają tajniki gry w golfa, by następnie nabyte umiejętności zaprezentować podczas pierwszego turnieju drugiej edycji. W Akademii zgodzili się wziąć udział między innymi Grażyna Wolszczak, Ewa Gawryluk, Paulina Jaskólska, Cezary Harasimowicz i Waldemar Błaszczyk.
Do udziału w Akademii Volvo zaprasza również swoich Klientów, poszerzając tym samym krąg aktywnych golfistów. W tym sezonie Volvo Masters Golf Academy będzie działać na różnych poziomach zaawansowania. Znajdą się tu więc początkujący gracze, ale również swoje umiejętności będą mogli rozwijać ubiegłoroczni adepci.
W ramach programu Volvo Masters Amateur powstanie także niezwykły fotoreportaż, ukazujący różne podejścia do golfa – biznesowe, life stylowe
i sportowe. Obraz Polaków przy golfie stworzy znany fotograf mody współpracujący z najważniejszymi pismami life stylowymi, Jacek Poręba. Będzie on uczestniczył w turniejach i piknikach golfowych Volvo Masters Amateur, gdzie swoim obiektywem uwieczni pasjonatów tej dyscypliny. Jego zdjęcia zostaną zaprezentowane podczas wernisażu na turnieju finałowym w Warszawie, kończącym polską edycje imprezy.

Dołącz do dyskusji: Volvo Masters Amateur

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl