Według internautów reklamy działają bardziej na innych
Większość polskich internautów uważa, że reklamy działają mocniej na innych niż na nich samych - wynika z badania MEC i prof. Dariusza Dolińskiego.
W ocenie postrzegania wpływu reklam relatywnie najlepiej wypadają telewizja i internet. 6 proc. badanych twierdzi, że reklamy w tych mediach wpływają na ich decyzje zakupowe bardziej niż na decyzje innych, nieco ponad 40 proc. badanych uważa, że w tym samym stopniu, a ponad 50 proc. twierdzi, że zakupy innych Polaków są w większym stopniu efektem wpływu reklamy w TV i internecie.
Nieco gorsze oceny postrzegania ich wpływu na własne decyzje zakupowe mają reklama w prasie, radiu i na nośnikach reklamy zewnętrznej, a najmniejszy związek między własnymi zakupami a reklamą badani widzą w przypadku kina: tylko 2 proc. uważa, że reklama kinowa wpływa na nich mocniej niż na większość Polaków, podczas gdy niemal 70 proc. twierdzi odwrotnie.
Znacznie więcej pytanych Polaków było skłonnych potwierdzić, że na ich decyzje zakupowe mocno wpływają marka, opakowanie, informacje zawarte na stronach internetowych producentów, opinie z forów i mediów społecznościowych oraz opinie przyjaciół i rodziny.
Odsetek internautów twierdzących, że te czynniki działają na nich mocniej niż na innych Polaków, był dla każdego z tych czynników przynajmniej dwukrotnie większy niż w przypadku reklamy w mediach. 34 proc. badanych uważało zaś, że mocniej niż na innych działają na nich wcześniejsze doświadczenia z daną marką oraz cena.
Badanie zostało przeprowadzone przez dom mediowy MEC wg pomysłu prof. psychologii Dariusza Dolińskiego, wykładowcy SWPS, we wrześniu 2014 r. techniką CAWI na próbie 1661 internautów w wieku 15+.
Dołącz do dyskusji: Według internautów reklamy działają bardziej na innych