Wydatki na reklamę w 2003
Największy wzrost przychodów z reklam zanotowało radio
W minionym roku wydatki na reklamę w czterech głównych mediach wyniosły ponad 10 657 984 tys. zł, czyli szacunkowo o około 5 proc. więcej niż w 2002 roku - wynika z danych Expert Monitor.
Rok |
2003 ( z autopromocją) |
2003 (bez autopromocji) | ||
Media |
Suma wpływów |
[%] |
Suma wpływów |
[%] |
Telewizja |
6 612 892 901 zł |
62,05% |
6 601 491 114 zł |
63,30% |
Radio |
910 758 247 zł |
8,55% |
868 454 989 zł |
8,33% |
Gazety |
1 527 606 760 zł |
14,33% |
1 491 723 367 zł |
14,30% |
Magazyny |
1 606 726 741 zł |
15,08% |
1 466 867 677 zł |
14,07% |
Razem |
10 657 984 649 zł |
100,00% |
10 428 537 147 zł |
100,00% |
Największy wzrost przychodów z reklam zanotowało Radio (+17,5% *). Stacje najwyraźniej zmniejszyły ilość kampanii własnych, gdyż łączne wpływy bez autopromocji zwiększyły się aż o +20%*. Niewielki wzrost był udziałem Telewizji (około +2%*), która jednak z roku na rok oddaje część rynku pozostałym mediom. Rynek prasy codziennej zanotował wzrost około +4%*. Drugi, co do wielkości wzrost zanotował rynek magazynów kolorowych (+12%*). Co ciekawe, prawie 1/3 tego wzrostu wygenerowały nowe magazyny wprowadzone na rynek w 2003 roku.
Wydatki na reklamę w mediach (z autopromocją)
Rok |
2002 |
2003 | ||
Media |
Suma wpływów |
[%] |
Suma wpływów |
[%] |
Telewizja |
6 402 226 745 zł |
66,56% |
6 612 892 901 zł |
62,05% |
Radio |
753 688 123 zł |
7,84% |
910 758 247 zł |
8,55% |
Gazety |
1 056 399 497 zł |
10,98% |
1 527 606 760 zł |
14,33% |
Magazyny |
1 406 264 888 zł |
14,62% |
1 606 726 741 zł |
15,08% |
Razem |
9 618 579 253 zł |
100,00% |
10 657 984 649 |
100,00% |
Wydatki na reklamę w mediach (bez autopromocji)
Rok |
2003 |
| |
Media |
Suma wpływów |
Suma wpływów | |
Telewizja |
6 375 747 760 zł |
6 601 491 114 zł | |
Radio |
703 850 383 zł |
868 454 989 zł | |
Gazety |
1 028 320 314 zł |
1 491 723 367 zł | |
Magazyny |
1 293 657 862 zł |
1 466 867 677 zł | |
Razem |
9 401 576 319 zł |
10 428 537 147 |
W 2003 roku najwięcej wydano na reklamę: systemów telekomunikacyjnych (899,6 mln zł), farmaceutyków i parafarmaceutyków (802,5 mln zł), napojów (687,4 mln zł), środków transportu (608,6 mln zł), książek i wydawnictw (410,2 mln zł), produktów mlecznych (306,5 mln zł), środków do pielęgnacji włosów (280,2 mln zł) oraz czekolady i wyrobów czekoladowych (280,1 mln zł).
Największymi reklamodawcami w 2003 roku byli: Unilever-Bestfoods (295,4 mln zł), Procter&Gamble (262 mln zł), Polska Telefonia Cyfrowa (257,7 mln zł), PTK Centertel (237,2 mln zł), Polkomtel (232,5 mln zł), Nestle (227,9 mln zł), L'Oreal (207,2 mln zł) i Telekomunikacja Polska SA (186,3 mln zł).
Najbardziej reklamowanymi w mediach markami były: Telekomunikacja Polska SA (177,7 mln zł), Plus GSM (167,7 mln zł), Danone (136,8 mln zł), Era (131,5 mln zł), E.Wedel (113,6 mln zł), Idea Centertel (108,7 mln zł), Nivea (104,4 mln zł) i Wrigley's (98,1 mln zł).
* Wyliczenia szacunkowe - dane wymagają urealnienia ze względu na bardzo duży rozwój monitoringu w 2003 roku.
**Kolumna zawiera dane bez uwzględnienia typów reklamy, które nie były monitorowane w 2002 roku. (bez telezakupów i ogłoszeń w telewizji; plansz sponsorskich w radiu; reklam drobnych w prasie)
Opracowano na podstawie danych cennikowych netto bez uwzględniania indywidualnie negocjowanych rabatów.
Dołącz do dyskusji: Wydatki na reklamę w 2003