Wydatki na reklamę zewnętrzną zmalały o 14 proc. w 2013 r.
W ub.r. nakłady na reklamę zewnętrzną w Polsce wyniosły 483,45 mln zł, o 14 proc. mniej niż rok wcześniej. Jeszcze bardziej, bo o 25,6 proc., zmalała wartość reklamy tranzytowej.
Według danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej wydatki na reklamę outdoorową wyniosły w ub.r. dokładnie 483 451 469 zł. To 78,3 mln zł mniej niż w 2012 roku, co daje spadek o 13,94 proc. Przy czym w samym drugim półroczu spadek był niższy - w trzecim kwartale wyniósł 7,4 proc., a w czwartym 12,1 proc.
Reklama outdoorowa traci nieprzerwanie od pięciu lat, ale w latach 2009-2011 spadki były zdecydowanie mniejsze niż później. W efekcie od 2009 do 2013 roku wartość tego rynku zmalała o jedną piątą - z 607,1 do 483,4 mln zł.
Zdaniem Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej ubiegłoroczne spadki wynikają z dwóch głównych przyczyn. - Po pierwsze z polityki zakupowej domów mediowych, która spowodowała niekorzystny dla branży spadek średnich cen sprzedaży powierzchni ekspozycyjnych na nośnikach. Po drugie z ograniczenia wydatków na reklamę OOH w takich sektorach, jak telekomunikacja oraz żywność - wylicza Lech Kaczoń, prezes IGRZ.
Przykładowo branża telekomunikacyjna jeszcze w 2009 roku przeznaczyła na reklamę zewnętrzną 94,7 mln zł, a w ub.r. już tylko 57,9 mln zł (to 39 proc. w dół). Wydający najwięcej na outdoor sektor sprzedaży zanotował w tym ujęciu spadek z 122,8 do 109,4 mln zł (11 proc. w dół), sektor żywności - z 76,9 do 58,4 mln zł (24 proc. w dół), branża rozrywki i kultury - z 91,2 do 61,8 mln zł (32 proc. w dół), a sektor motoryzacji i transportu - z 36,8 do 33,9 mln zł (8 proc. w dół).
Czy w br. nastąpią kolejne spadki? - Wnioskujemy, analizując sytuację rynkową w przedmiotowych sektorach, że nie. Ale także nie prognozujemy znaczącego zwiększenia środków w tychże sektorach na reklamę out of home, przynajmniej w dwóch kolejnych latach - komentuje Lech Kaczoń.
Z kolei pytani przez Wirtualnemedia.pl analitycy z czołowych domów mediowych prognozują, że w 2014 roku wydatki na reklamę zewnętrzną zmaleją w br. od 0,9 do 5 proc. (zobacz szczegóły).
Na kolejnej podstronie analiza wydatków na reklamę tranzytową
WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY BRANŻY REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ W POLSCE W 2013 r. |
||||
kategoria |
sprzedaż w zł |
|||
I kw. |
II kw. |
III kw. |
IV kw. |
|
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie |
21 608 528 |
23 121 953 |
22 965 039 |
26 888 289 |
Pozostałe z sektora Sprzedaż |
1 964 608 |
3 217 065 |
3 116 094 |
6 492 906 |
Piwo |
2 465 708 |
7 315 211 |
4 373 276 |
558 138 |
Napoje |
851 388 |
9 076 823 |
3 052 998 |
2 944 790 |
Pozostałe z sektora Żywność |
3 699 120 |
8 908 248 |
6 213 488 |
8 958 453 |
Filmy kinowe |
5 179 856 |
4 607 100 |
4 292 235 |
3 582 413 |
Stacje TV |
2 385 112 |
1 750 679 |
1 761 741 |
1 585 947 |
Stacje radiowe |
65 357 |
396 977 |
265 650 |
367 751 |
Magazyny |
231 375 |
61 318 |
92 504 |
130 821 |
Gazety codzienne |
109 476 |
78 296 |
17 138 |
23 205 |
Edukacja |
633 828 |
1 428 151 |
2 462 666 |
835 728 |
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura |
4 486 762 |
7 780 936 |
9 702 530 |
7 488 216 |
Internet |
484 947 |
158 341 |
2 246 384 |
1 835 512 |
Systemy telefonii komórkowej |
14 279 743 |
14 931 614 |
10 691 504 |
11 929 500 |
Telefonia stacjonarna |
8 777 |
12 868 |
32 619 |
71 115 |
Pozostałe z sektora Telekomunikacja |
190 600 |
489 243 |
235 856 |
333 381 |
Środki osobistej pielęgnacji ciała |
2 474 081 |
6 755 242 |
3 951 859 |
4 243 577 |
Produkty zdrowotne/leki |
1 718 671 |
1 485 440 |
490 377 |
2 487 442 |
Samochody |
2 380 406 |
5 895 768 |
4 971 931 |
4 891 053 |
Oleje/Paliwa |
499 926 |
1 246 731 |
576 025 |
852 343 |
Stacje benzynowe |
454 215 |
1 831 321 |
815 994 |
410 845 |
Transport |
2 375 216 |
1 184 632 |
1 119 793 |
1 851 703 |
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport |
366 613 |
674 131 |
872 343 |
628 392 |
Banki |
6 122 405 |
3 688 079 |
4 312 435 |
5 486 979 |
Ubezpieczenia |
967 725 |
1 781 463 |
592 063 |
486 742 |
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing |
1 310 386 |
2 293 030 |
1 776 172 |
1 728 445 |
Proszki do prania |
746 717 |
564 842 |
773 971 |
569 957 |
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości |
1 230 568 |
243 116 |
312 722 |
757 270 |
Akcje społeczne non-profit |
4 397 913 |
897 373 |
3 667 906 |
2 049 798 |
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja |
70 499 |
413 276 |
200 245 |
218 240 |
AGD/RTV |
1 045 937 |
770 601 |
894 598 |
3 553 840 |
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura |
753 950 |
1 996 213 |
1 684 965 |
2 031 877 |
Biura podróży |
1 081 331 |
2 588 642 |
385 763 |
1 867 075 |
Usługi medyczne |
258 923 |
339 290 |
340 778 |
476 793 |
Pozostałe z sektora Usługi |
3 296 610 |
4 410 534 |
5 811 735 |
8 360 170 |
Budownictwo |
3 043 281 |
3 374 053 |
2 619 541 |
3 563 933 |
Produkty dla dzieci |
278 468 |
365 205 |
432 720 |
733 554 |
Odzież/obuwie |
3 054 370 |
3 419 118 |
2 341 297 |
5 169 632 |
Produkty dla zwierząt |
0 |
500 643 |
93 543 |
165 605 |
Przemysł |
187 876 |
395 375 |
1 014 685 |
330 276 |
Rolnictwo/ogrodnictwo |
59 840 |
1 498 728 |
58 740 |
16 323 |
Kampanie polityczne |
5 850 |
33 091 |
26 014 |
174 221 |
Nieokreślony sektor |
3 795 112 |
4 141 296 |
4 357 500 |
3 557 657 |
ŁĄCZNIE |
100 622 075 |
136 122 053 |
116 017 435 |
130 689 907 |
Zestawienie obejmuje firmy (ze wszystkimi podmiotami z grupy): AMS, Business Consulting, CAM Media, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, JETline, Mini Media, Ströer Out of home oraz Warexpo.
Dołącz do dyskusji: Wydatki na reklamę zewnętrzną zmalały o 14 proc. w 2013 r.