ZenithOptimedia i GroupM prognozują spadek nakładów na reklamę w 2009 r.
Globalny rynek reklamy zanotuje w przyszłym roku spadek wartości.
Zarówno dom mediowy ZenithOptimedia jak i należąca do holdingu WPP Group agencja medialna GroupM znacząco obniżyły swoje prognozy dla rynku reklamy. Obie grupy szacują obecnie, że globalne nakłady na reklamę zmniejszą się w przyszłym roku o 0,2 procenta.
Latem GroupM szacowała, że w przyszłym roku wartość reklamowego rynku zwiększy się o 4,5 procenta. Zdaniem agencji, zaciśnięcie budżetów marketingowych przez międzynarodowe firmy spowolni dotychczas wysoki wzrost wydatków w krajach takich jak Indie czy Chiny. Wcześniej GroupM była przekonana, że wzrost na rynkach rozwijających będzie rekompensował spadek na rynkach bardziej dojrzałych.
Z kolei ZenithOptimedia jeszcze w październiku prognozował 4-procentowy wzrost globalnych wydatków na reklamę w roku 2009. Przyczyną obniżenia prognozy jest kryzys gospodarczy. Dom mediowy szacuje, że w Ameryce Północnej rynek reklamy zanotuje spadek wartości o 5,7 procenta, a w Europie Zachodniej o 1 procent, w porównaniu do wcześniej zakładanych wzrostów odpowiednio o 0,9 i 2,6 procenta.
Tymczasem dla regionu Azji i Pacyfiku prognoza wzrostu została obniżona z 5,2 do 3,2 procenta, a dla Europy Środkowej i Wschodniej z 12,7 do zaledwie 1,5 procenta (głównie z uwagi na obawy o sytuację gospodarczą na Węgrzech, Ukrainie i w Turcji). Za to na 2010 rok ZenithOptimedia przewiduje, że globalny rynek zanotuje wzrost o 5,5 procenta, a w roku 2011 o kolejne 5,8 procenta.
źródło: Adweek
Dołącz do dyskusji: ZenithOptimedia i GroupM prognozują spadek nakładów na reklamę w 2009 r.