W drugim kwartale 2024 roku grupa Allegro zwiększyła przychody o 12 proc. i prawie potroiła zysk netto, mimo że na rynkach zagranicznych zanotowała spore spadki. Na platformach firmy jest już ponad 20 mln kupujących, Allegro do końca br. ma pojawić się na trzecim rynku za granicą.
Przychody grupy Allegro w Polsce w drugim kwartale br. zwiększyły się rok do roku o 23,8 proc. do 2,34 mld zł, a wartość brutto sprzedanych produktów - o 11,6 proc. do 15,05 mld zł.
Firma ma w naszym kraju już 14,9 mln aktywnych kupujących (wobec 14,3 mln rok wcześniej). W zeszłym kwartale każdy wydał na jej platformach średnio 3 870 zł, o 5,6 proc. więcej niż przed rokiem.
Dwa lata temu grupa Allegro za 890 mln euro przejęła działające w kilku innych krajach Europy Środkowej Mall Group i WE|DO CZ (dokonała potem kilku odpisów dotyczących wartości tych podmiotów - wiosną br. odpisała ok. 500 mln zł), a od ub.r. uruchomiła platformę Allegro w Czechach i na Słowacji.
W efekcie za granicą w drugim kwartale br. miała już 5,4 mln aktywnych kupujących, po wzroście rok do roku o 26 proc. Przy czym wartość brutto sprzedanych produktów zwiększyła się tylko o 3,2 proc. do 767 mln zł. W konsekwencji przeciętne zakupy w przeliczeniu na użytkownika zmalały o 26,8 proc. do 661 zł, a wpływy - o 27,2 proc. do 369,6 mln zł.
Za granicą firma zaoferowała sprzedawcom mocno promocyjne warunki, co widać we wskaźniku take rate (to odsetek wartości brutto sprzedanych produktów, który trafia do niej w formie prowizji i innych opłat), który w minionym kwartale poszedł w dół r/r z 11,32 do 5,79 proc. Przełożyło się to pogłębienie skorygowanej straty EBITDA z 92,8 do 145 mln zł.
Allegro pojawi się na Węgrzech
- W drugim kwartale przypadł rok od uruchomienia Allegro.cz w Czechach. Był to też pierwszy pełny kwartał dla Allegro.sk na Słowacji. Obie platformy rewolucjonizują rynek w swoich krajach, a najlepsza na rynku selekcja ponad 220 milionów ofert na każdej z nich przełożyła się na ponad 2,5 mln aktywnych kupujących w Czechach i na Słowacji. Teraz przygotowujemy się do wejścia na Węgry, co planujemy jeszcze w tym roku - zapowiada w komunikacie Roy Perticucci, prezes Allegro.
Zyskowność grupy Allegro poprawiła się natomiast w Polsce. Wskaźnik take rate poszedł w górę z 11,23 do 12,53 proc., marża brutto we własnym sklepie firmy na Allegro - z 0,58 do 2,82 proc., dzięki czemu skorygowany zysk EBITDA wzrósł z 673,3 do 908,3 mln zł.
Firma zarabia nie tylko we własnym sklepie oraz z prowizji i opłat od sprzedających. W zeszłym kwartale jej łączne wpływy reklamowe zwiększyły się r/r o 29,3 proc. do 248,3 mln zł, z usług logistycznych - o 129 proc. do 60,6 mln zł, a z porównywarki Ceneo - o 5,4 proc. do 49,9 mln zł.
- Allegro Delivery to nasz najnowszy pomysł na drodze do upraszczania zakupów w sieci. Ta innowacja w jednym miejscu zbiera kwestie dotyczące wyboru przewoźnika dla danego zakupu, pozwalając klientom skupić się jedynie na wyborze między preferowanym punktem odbioru a dostawą do domu. Ta nowa funkcjonalność pozwala na jeszcze lepszą współpracę między nami i naszymi partnerami logistycznymi, co pomaga wszystkim stronom zwiększyć ruch - podkreśla Roy Perticucci.
Więcej na dostawy i reklamy
Kwartalne koszty operacyjne zwiększyły się prawie dwa razy słabiej od przychodów - o 6,5 proc. do 1,97 mld zł, na co najbardziej wpłynął spadek kosztów sprzedaży we własnym sklepie o 28,8 proc. do 374,4 mln zł.
Firma mocno kontroluje też wydatki pracownicze (zmalały o 0,3 proc. do 304 mln zł), za to koszty dostaw poszły w górę o 24,6 proc. do 709,8 mln zł, a nakłady na usługi marketingowe - o 31,1 proc. do 357,5 mln zł.
W efekcie kwartalny zysk na poziomie skorygowanej EBITDA zwiększył się o 31,5 proc. do 763,1 mln zł, na poziomie operacyjnym - o 62,8 proc. do 493,9 mln zł, a w ujęciu netto - ze 119 do 347,1 mln zł. W całym pierwszym półroczu grupa Allegro zarobiła na czysto 588,9 mln zł, wobec 276 mln zł rok wcześniej.
Ile grupa Allegro zarobiła latem
Grupa Allegro podała, że w trzecim kwartale br. oczekuje w Polsce wzrostu swojej sprzedaży brutto w przedziale 10-11 proc. r/r. Wpływy firmy mają zwiększyć się o 16-18 proc., a skorygowany zysk EBITDA o 11-13 proc.
Na rynkach zagranicznych wartość brutto sprzedaży ma zmaleć o 3-6 proc., przychody o 26-28 proc. (głównie z powodu spadku w segmencie Mall), a skorygowana strata EBITDA sięgnie 150-160 mln zł. Firma szacuje swoje kwartalne wydatki inwestycyjne na 140-150 mln zł w Polsce i 35-45 mln zł poza krajem.
W efekcie grupa Allegro ma zwiększyć wartość brutto sprzedaży o 9-10 proc., przychody o 8-10 proc. i skorygowany zysk EBITDA o 5-8 proc.
Kurs akcji Allegro w dół po wynikach
Wyniki grupy Allegro z zeszłego kwartału i szacunki dotyczące bieżącego nie spodobały się inwestorom giełdowym. Po ich ogłoszeniu akcje spółki w czwartek przed południem taniały o prawie 8 proc.
Mimo tego spadku kurs jest o 17 proc. wyżej niż 12 miesięcy temu.