Chrome blokuje reklamy w formacie Flash. „To mało wydajna i niebezpieczna technologia”
Google zapowiedział, że od października wszystkie materiały udostępniane w technologii Flash będą domyślnie blokowane przez przeglądarkę Chrome. Koncern proponuje, by reklamodawcy z jego pomocą dokonali konwersji reklam do HTML 5.
O rychłej rezygnacji ze wsparcia dla formatu Flash Google informował już w czerwcu br. Teraz, na swoim profilu w serwisie Google+ potwierdził, że przeglądarka Chrome nie będzie odtwarzała żadnych materiałów tworzonych w technologii Flash.
W praktyce oznacza to, że użytkownik Chrome’a po wejściu na konkretną stronę zawierającą na przykład animacje we Flashu nie zobaczy automatycznie ich zawartości. Zamiast tego pojawi się puste okno, a do uruchomienia treści konieczne będzie kliknięcie na symbol odtwarzania umieszczony w oknie.
Google uzasadnia swój ruch tym, że technologia Flash stała się niedostatecznie wydajna w porównaniu z HTML 5, a w dodatku jest podatna na ataki ze strony cyberprzestępców. Blokada Flasha wynika więc z dbałości o komfort i bezpieczeństwo internautów.
Decyzja Google’a może być kłopotliwa dla reklamodawców, gdyż wciąż wielu z nich posługuje się formatem Flash do tworzenia banerów. Tymczasem z Chrome’a korzysta coraz większa liczba internautów (wg Ranking.pl w Polsce ich odsetek wynosi 28,5 proc. i jest najwyższy spośród wszystkich przeglądarek na rynku) i istnieje duże prawdopodobieństwo, że większość z nich nie zechce samodzielnie uruchamiać flashowych banerów reklamowych.
Aby więc uspokoić zaniepokojonych partnerów reklamowych korzystających z platformy AdWords i tworzących treści we Flashu Google proponuje im trzy różne rozwiązania. Pierwsze to automatyczna konwersja flashowych reklam do HTML 5 za pomocą narzędzia AdWords Editor, drugim wyjściem ma być tworzenie przez reklamodawców treści w HTML 5 z wykorzystaniem narzędzi oferowanych przez Google. Trzecie to samodzielne budowanie przez reklamodawców treści z pominięciem technologii Flash.
Google nie jest pierwszym graczem na rynku przeglądarek, który zdecydował się na radykalne kroki wobec uchodzącego już za archaiczny i potencjalnie groźny format Flash. W połowie lipca br. domyślną blokadę treści publikowanych we Flashu wprowadziła Mozilla w swojej przeglądarce Firefox.
Dołącz do dyskusji: Chrome blokuje reklamy w formacie Flash. „To mało wydajna i niebezpieczna technologia”