Dzień Partnerstwa - partnerstwo w domu to lepsza jakość rodziny
Ponad 30 proc. Polaków uważa, że partnerstwo w związku przynosiwiele korzyści - poprawia relacje w rodzinie, zwiększa trwałośćzwiązku i korzystnie wpływa na rozwój dzieci - mówiła psycholog drKatarzyna Korpolewska podczas wtorkowego spotkania, które odbyłosię w Warszawie z okazji obchodów Dnia Partnerstwa.
Został on zorganizowany w ramach ogólnopolskiej kampaniispołecznej "Partnerska Rodzina". Na potrzeby kampanii w listopadzie2007 r. TNS OBOP przeprowadził sondaż pt.: "Polacy o relacjachpartnerskich w związkach".
Wynika z niego, że 36 proc. Polaków uważa, iż relacjepartnerskie poprawiają jakość i trwałość związku, podkreślała drKorpolewska. Co czwarty badany uważa, że partnerstwo korzystniewpływa na aktywność zawodową, również kobiet, a co piąty, żemężczyźni mogą czerpać większą satysfakcję w zaangażowanie w życierodzinne. "Respondenci wskazywali też, że partnerstwo międzyrodzicami jest dobre dla rozwoju intelektualnego dzieci i poprawiapoczucie bezpieczeństwa w związku. Partnerzy czują siębezpieczniej, gdy wiedzą, że wzajemnie mogą na siebie liczyć" -powiedziała psycholog.
Polacy wymieniali też dwie główne przyczyny, które - według nich- utrudniają rozwój relacji partnerskich. Jedna trzecia wskazała,że jest to przyzwyczajenie do tradycyjnego podziału obowiązków,przy czym częściej uważają tak kobiety.
Natomiast jedna czwarta uznała, że ważną przeszkodą na drodze dopartnerstwa są stereotypy dotyczące podziału ról w związkach. Naprzykład 31 proc. badanych uważa, że rola mężczyzny w rodzinieogranicza się do zapewniania jej członkom dobrych warunkówmaterialnych, natomiast prowadzeniem domu i wychowaniem dziecipowinna się zajmować kobieta.
17 proc. Polaków przyznało też, że jedną z barier w rozwojupartnerstwa jest brak akceptacji społecznej dla pełnego angażowaniasię mężczyzn w życie rodzinne. Mężczyźni przyznają np., że niewykonują prac domowych, bo jest w tym coś niemęskiego.
"Ale obciążenie stereotypami dotyczy również kobiet, które niepozwalają mężczyźnie wykonywać pewnych czynności, dla świętegospokoju, czy dlatego, że boją się, iż będą musiały po nimpoprawiać" - zaznaczyła psycholog społeczna Agnieszka Nowakowska. Wsondażu 14 proc. Polaków uznało, że takie zachowania są barierą nadrodze do partnerstwa.
Zdaniem dr Korpolewskiej, otwarcie się Polaków na partnerstwo wzwiązku będzie wymagało zmiany postaw. "W ostatnim czasie corazbardziej wzrasta świadomość znaczenia partnerstwa w związkach. Zjednej strony kobiety chcą się rozwijać, chcą być aktywne zawodowo.Z drugiej, mężczyźni chcą być pełnoprawnymi członkami rodziny, chcątowarzyszyć przy narodzinach dziecka, brać udział w jegowychowywaniu. Nie chcą być już tylko figurantami" - podkreśliłapsycholog.
Promocji partnerstwa w społeczeństwie ma m.in. służyć kampania"Partnerska Rodzina", która jest częścią większego projektu pt.:"Elastyczny Pracownik - Partnerska Rodzina", realizowanego przezWyższą Szkołę Ekonomiczną w Białymstoku w ramach InicjatywyWspólnotowej EQUAL.
Kampania jest skierowana do rodziców spodziewających się dzieckaoraz rodziców dzieci w wieku do siedmiu lat. "Chcemy, by młodzirodzice mogli godzić pracę z życiem rodzinnym i czerpać z niejradość" - podsumowała kierująca projektem dr Cecylia Sadowska-Snarska.
Na konferencji zaprezentowano również teledysk do piosenkipromującej akcję zatytułowanej "Dwoje", do słów Jacka Cygana imuzyki Adama Sztaby. Teledysk wyreżyserował Andrzej Nejman. Wszyscyartyści byli obecni na spotkaniu.
Dołącz do dyskusji: Dzień Partnerstwa - partnerstwo w domu to lepsza jakość rodziny